دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1394 - 15:51
مدیر گروه باستان‌شناسی واحد همدان در گفت‌وگو با آنا:

کلنگ دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی سینه زمین را می‌شکافد

مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: کلنگ دانشجویان باستان‌شناسی این واحد دانشگاهی سینه زمین را می‌شکافد.
کد خبر : 39404

رویا تاج‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: کاوش‌های باستان‌شناختی دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در محوطه و سایت مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حال برگزاری است.


عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: در این کاوش‌ها که در دو گروه خواهران و برادران به انجام خواهد رسید، دانشجویان با اصول و مبانی کاوش در محوطه‌های باستانی آشنا شدند.


تاج‌بخش افزود: از آنجا که پیگیری اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی استان همدان برای انجام کاوش‌های آموزشی باستان شناسی به نتیجه نینجامید، دانشجویان در سایت مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اصول و مبانی کاوش در محوطه‌های باستانی آشنا شدند.


وی تصریح کرد: کار میدانی دانشجویان با کاوش و حفر گمانه‌هایی به ابعاد 3×2 متر بوده که با روش لایه نگاری، کاوش صورت می‌پذیرد.



تاج‌بخش اظهار کرد: به منظور اجرای دقیق سرفصل و تدریس موارد لازم و مقرر، از تمامی امکانات آموزشی موجود در دانشگاه بهره گرفته شد تا حتی المقدور فضای کارگاهی به سایت‌های باستانی واقعی نزدیک باشد.


مدیرگروه باستان شناسی واحد همدان گفت: تعیین محل گمانه، مستندسازی اولیه گمانه های کاوش، انجام لایه نگاری با روش ثبت لوکوس (Locus) ، پر کردن فرم‌ها و جداول مخصوص کاوش، درج اطلاعات داده‌های فرهنگی فرضی در لیست ها، ترسیم سکشن گمانه ها، ضبط و عکاسی از مراحل کار و مطالعاتی زمین شناختی ازجمله کارهایی است که توسط دانشجویان رشته باستان شناسی این دانشگاه در این کاوشها صورت می گیرد.


تاج‌بخش اظهار کرد: آموزش کاوش‌های باستان شناختی به ارزش بیست واحد عملی صحرایی از جمله دروس گروه باستان شناسی است که دانشجویان این رشته در آخرین ترم تحصیلی خود موظف به گذراندن آن هستند. این برنامه هر ساله در فصل بهار یا تابستان به اجرا در می‌آید و دانشجویان این رشته نزدیک به بیست روز در یکی از سایتها به کاوش می‌پردازند.


دانشجویان رشته باستان شناسی این دانشگاه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه گرایش پیش از تاریخی، دوران تاریخی و دوران اسلامی مشغول به تحصیل هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته