دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1393 - 10:45
حقانی در سی‌و‌سومین جلسه علنی شورای شهر تهران:

اجازه ندهیم آب باران به شبکه فاضلاب وارد شود

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: نباید اجازه دهیم آب باران به شبکه فاضلاب وارد شود، چرا که هم می‌توان استفاده مفید از این آب داشت و هم ورود آن به فاضلاب مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
کد خبر : 3904

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد حقانی با بیان اینکه نزدیک به نیمی از شبکه فاضلاب شهر تهران در حال حاضر اجرایی شده، افزود: هر چند سازمان آب و فاضلاب اقدام مهمی برای سلامت مردم داشته اما این شبکه باید تا ۴ سال آینده کامل شود و هنوز نمی‌دانیم که این اتفاق می‌افتد یا خیر!
وی افزود: در کنار این مشکل موضوع ورود آب‌های سطحی از جمله آب باران به شبکه فاضلاب بسیار مهم است چرا که اکنون تهران با مشکل بی‌آبی مواجه شده و اگر متوسط بارندگی شهر ۳۰۰ میلیون متر مکعب باشد در سال تنها ۲۱۰ میلیون متر مکعب بارش داریم و این بارش از طریق پشت بام‌ها و ناودان‌های خانه‌ها به شبکه فاضلاب وارد می‌شوند.
عضو شورای چهارم گفت: ورود این آب به تصفیه خانه‌ها باعث مشکلاتی شده از جمله اینکه خشک شدگی شبکه و ورود شن و ماسه به تصفیه خانه‌ها را منجر می‌شود.
حقانی همچنین یادآور شد: سالانه ۶۰ سانتی متر از ارتفاع سفره‌های زیر زمینی کاهش می‌یابد و در صورتی که از این آب باران به درستی استفاده نشود تهران با مشکل شدید کم آبی مواجه خواهد شد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: بر همین اساس باید راهکاری در نظر گرفته شود تا بهترین استفاده از این میزان بارندگی در شهر انجام شود و پیشنهاد من این است که شهرداری تهران در پروانه‌های ساختمانی که صادر می‌کنند مالکان را مجبور به جداسازی آب باران از فاضلاب خانگی کنند، یعنی چاه‌های جذبی حفر شده و آب باران به آن‌ها وارد شوند، همچنین شرکت آب و فاضلاب از وصل آب باران به فاضلاب جلوگیری کند و در منازل قدیمی نیز موقع وصل انشعاب آب و فاضلاب این اقدام در نظر گرفته شود.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به حقانی گفت: حرف شما کاملا درست است اما خواهش من است که در این باره کاری کار‌شناسی صورت گیرد چون در برخی مناطق مثل قیطریه به هیچ وجه نمی‌توان چاه جذبی حفر کرد. در این عین حال شهرداری نیز پروژه جمع آوری آب‌های سطحی را دارد اما این برنامه نیازمند بررسی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: آب باران حقانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته