دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حراج قدیمی‌ترین دست‌نوشته‌های «همشهری کین» و «جنگ دنیاها»

دست‌نوشته‌های شخصی اورسن ولز، فیلمساز فقید آمریکایی و سازنده «همشهری کین» دو هفته دیگر به حراج گذاشته می‌شود.
کد خبر : 39012

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نسخه‌های دست‌نویس فیلم‌نامه «همشهری کین» اورسن ولز و دست‌نوشته‌های دیگر این نویسنده، کارگردان و بازیگر نابغه قرار است در آخرین روز از ماه سپتامبر به حراج گذاشته شود. گفته می‌شود یکی از سه نسخه فیلم‌نامه دست‌نویس اورسن ولز به امضای اکثر ستاره‌های فیلم رسیده است.


به نوشته گاردین، سه نسخه از فیلم‌نامه «همشهری کین» اورسن ولز قرار است در تاریخ 30 سپتامبر (8 شهریور) در حراج Profiles in History در لس‌آنجلس به فروش گذاشته شود. روند تحول این شاهکار کلاسیک را که یکی از نقاط عطف تاریخ سینما به شمار می‌آید و پس از هفتاد سال در اکثر نظرسنجی‌های منتقدان رتبه‌های اول جدول برترین آثار تاریخ سینما را به خود اخصاص داده است، با در دست داشتن این سه دست‌نویس می‌توان مورد بررسی قرار داد. بسیاری از تحلیل‌گران در سال‌های گذشته بدون اطلاع از بخش‌هایی از داستان، فیلم «همشهری کین» را مورد تحلیل قرار می‌دادند و اکنون ممکن است با دانستن این نکات تحلیل‌ تازه‌ای از آن داشته باشند.



اورسن ولز نویسنده، کارگردان و بازیگر «همشهری کین» در سال 1941 که این فیلم ساخته شد و روی پرده رفت، 25 سال داشت.


اولین نسخه این فیلم‌نامه عنوان «آمریکایی» (American) را بر خود دارد و در سال 1940 با همکاری هرمن منکیه‌ویتس نوشته شده است. انتظار می‌رود این نسخه در برنامه سه روزه‌ای که در بخش «یادبود هالیوود» (Hollywood memorabilia) آن حراجی برگزار می‌شود، به قیمت 20 هزار تا 30 هزار دلار فروخته شود. گفته می‌شود این قدیمی‌ترین دست‌نوشته مربوط به این فیلم است و طبق اعلام مسئولان حراجی «خیلی زود نوشته شده و شخصیت‌ها و صحنه‌های مهمی دارد که هنوز به روی پرده نیامده‌اند.»


بر اساس مطالب نوشته شده در کاتالوگ حراجی، فیلم‌نامه دست‌نوشته بعدی «نسخه کاملتر و تحول یافته‌ای از فیلم است که عناصر اصلی طرح داستان را در خود دارد.» نسخه سوم فیلم‌نامه که تاریخ 16 ژوئیه 1940 بر آن خورده است، 156 صفحه دارد و در آن یادداشت‌ها و نمودارهایی مربوط به کارگردانی و زوایای دوربین با دست‌خط اورسن ولز دیده می‌شود.



در این حراجی همچنین قرار است یک نسخه نادر از نمایشنامه رادیویی «جنگ دنیاها» که اقتباسی از رمان مشهور هربرت جورج ولز بود و اورسن ولز با اجرا و پخش غیرمنتظره آن در رادیو CBS در 30 اکتبر 1938 و دامن زدن به شایعه حمله مریخی‌ها به زمین، ایالات متحده آمریکا را به هم ریخت، به حراج گذاشته شود. قیمت این دست‌نوشته 49 صفحه‌ای نیز 20 هزار تا 30 هزار دلار تخمین زده شده است.



گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته