دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1394 - 17:09
رویدادهای دانشگاهی

اخباری از از واحدهای ارومیه، فیروزکوه، گناوه، تویسرکان، سروستان، گلپایگان و اراک

کارگاه افق‌های نوین در فناوری اطلاعات و دانش سازمانی در واحد ارومیه برگزار شد.
کد خبر : 38877

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کارگاه افق‌های نوین در فناوری اطلاعات و دانش سازمانی با حضور دکتر مهدی پورسرخ مدیر کل سابق


فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور ارشد سیستم‌های IBM و OracLe با حضور دانشجویان و استادان گروه مهندسی کامپیوتر در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی شهید مهدی باکری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد.


مدیر گروه مهندسی کامپیوتر واحد ارومیه و مسئول برگزاری این کارگاه هدف از تشکیل این کارگاه را آشنایی دانشجویان با تکنولوژی‌های نوین پایگاه داده و همچنین تشکیل گروه‌های کاری و انجام کارگروهی در راستای پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری بیان کرد.


دکتر امین بابازاده افزود: برگزاری چنین دوره‌هایی می‌تواند نقش مهمی در تبادل دانش و ارتقای سطح علمی دانشجویان داشته باشد.


برگزاری جلسه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن و حدیث در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه


با همت دفتر فرهنگ اسلامی و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، جلسه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن و حدیث در مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) واحد فیروزکوه برگزار شد.


در این سلسله جلسات که به مدت دو هفته به طول انجامید، حجت‌الاسلام یدالله سراج از استادان حوزه و دانشگاه براساس منابع قرآنی و روایی به بررسی شرایط، لزوم و راه‌کارهای اجرایی کردن این فریضه الهی در جامعه پرداخت.



این استاد دانشگاه در سلسله مباحثی که مطرح کرد، گفت: قرآن به صورت ویژه و احدایث روایی بصورت موکد بر اجرای صحیح این دو فریضه تاکید داشته‌ و راه نجات جامعه را در آن دو دانسته‌ است هرچند که اجرای غلط می‌تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد و باید شرایط و روش‌های اجرا به دقت توجه و درنظر گرفته شود تا بر اصلاح امور موفق شود.


سرپرست دفتر فرهنگ این واحد دانشگاهی نیز گفت: این جلسات آموزشی ویژه کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی بوده و می‌تواند در توسعه فرهنگ امر به معروف در دانشگاه موثر باشد.


مهدی سالاریه توضیح داد: قطعا اگر بخواهیم جامعه‌ای نمونه داشته باشیم باید همه و از هر قشر و طبقه‌ای دست به دست هم دهیم و فرهنگ امربه معروف باید به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه نهادینه شود . البته مصادیق امربه معروف بسیار متنوع است و فقط موارد خاصی را در بر نمی‌گیرد که متاسفانه شاید در این سالیان اخیر شمول آن محدود شده باشد.


وی دانشگاه را الگویی برای جامعه ایرانی اسلامی دانست و تاکید کرد: فرهنگ جامعه از دانشگاه نشات می‌گیرد پس باید به آن توجه ویژه کرد.


برپایی شورای اقامه نماز در دانشگاه آزاد گناوه



نشستی با عنوان شورای اقامه نماز با حضور حجت‌الاسلام داستار معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اسکندری نماینده ویژه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان بوشهر و سایر روسا، معاونان و مسئولان فرهنگی دانشگاه، در این واحد دانشگاهی برگزار شد.


در این نشست که باهدف ترویج هرچه بهتر فرهنگ نماز و نماز خوانی در محیط های دانشگاهی برگزار شد، طرفین پس از بحث و تبادل نظر راه‌کارهایی در این زمینه ارائه کردند که از آن جمله می‌توان از اختصاص فضای بهتر و شادابتر به نمازخانه، برگزاری مسابقات فرهنگی وپاره ای جلسات دانشگاه در نمازخانه، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ‌گویی به شبهات، تشویق و ترغیب هر چه بیشتر همه اقشار دانشگاهی برای حضور فعال‌تر در نماز جماعت دانشگاه و سایر موارد مشابه نام برد.


در پایان معاونت و مسئولان فرهنگی دانشگاه آزاد گناوه آمادگی خود را برای همکاری این واحد در راستای هرچه بهتر به ثمر نشستن مصوبات این گردهمایی اعلام کردند.


کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان تویسرکان


دفتر فرهنگ اسلامی واحد تویسرکان برگزار کننده نخستین نشست هم‌اندیشی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان تویسرکان در سالن آمفی تئاتر این واحد دانشگاهی بود.


در این نشست علاوه بر کانون فرهنگی هنری حجت‌الاسلام بت‌شکن مسئول دفتر فرهنگی واحد تویسرکان با توجه به اهمیت جایگاه مسجد در اسلام و قرآن، عنوان کرد: در قرآن بارها واژه مسجد ذکر شده و این نشان‌دهنده جایگاه رفیع مسجد و تأثیر آن در زندگی روزمره مردم و توانایی در حل و فصل مسائل و مشکلات جامعه دارد.


نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان تویسرکان نیز با توجه به توانایی و پتانسیل بالقوه مساجد برای هدایت جامعه در مسیر سازندگی، یادآور شد: یک مسجد پویا و فعال در یک محله قابلیت آباد کرد محل را دارد و تأثیر شگرف و ماندگار بر افراد آن منطقه خواهد داشت.


حجت الاسلام مرتضی موحدی با بیان اینکه مساجد صرفاً برای اقامه نماز نیستند، گفت: این درست که مهمترین وظیفه و کارکرد مساجد اقامه نمازهای یومیه است اما این مسئله منافاتی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی و... ندارد و کما اینکه گسترش چنین فعالیت‌هایی باعث رونق بیشتر مساجد می‌شود و افراد زیادتری جذب مسجد می‌شوند.


امام جمعه تویسرکان با تأکید بر اینکه مساجد باید مطالبه‌گر باشند خاطرنشان کرد: اگر مساجد پر باشند و تردد مردم در مساجد زیاد باشد و به اصطلاح اهل مسجد باشند راحت‌تر می‌توانند مسئولان را به مسجد دعوت کنند و مطالبات خود را طلب کنند زیرا که فرد مسئول خود را در مقابل جمع کثیری از مردم پاسخگو می‌بیند.


بازدید امام جمعه سروستان از دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان به مناسبت آغاز سال تحصیلی


حسین ابراهیمی امام جمعه شهرستان سروستان با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان از روند ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود بازدید کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان در بدو ورود با خیر مقدم گزارشی از رشته‌های تحصیلی این واحد و امکانات و تجهیزات آن بیان کرد.


مهدی وادی گفت: این واحد دانشگاهی در بیش از 50 رشته کارشناسی و کاردانی و یک رشته کارشناسی ارشد در زمینه‌های فنی و مهندسی و پزشکی پذیرش دانشجو دارد.


وادی با توجه به وجود بیش از 30 کارگاه و آزمایشگاه با پیشرفته ترین تجهیزات روز در این واحد دانشگاهی گفت: در این واحد همه امکانات رفاهی، آموزشی، پژوهشی، ورزشی و فرهنگی در خدمت ارتقاء علمی و فرهنگی جوانان عزیز این مرز و بوم است.


امام جمعه سروستان نیز با تبریک آغاز سال تحصیلی و قدردانی از زحمات هیات رئیسه و پرسنل این واحد دانشگاهی گفت: نقش دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان در توسعه و پیشرفت شهرستان سروستان در زمینه‌های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی بر هیچ کس پوشیده نیست.


وی با توجه به اینکه این دانشگاه همواره در عرصه‌های فرهنگی در میان ادارات شهرستان پیشگام بوده است گفت: اهمیت کارهای فرهنگی در کنار کارهای علمی و پژوهشی از شاخصه‌های این واحد دانشگاهی است.


امام جمعه سروستان ابراز امیدواری کرد: دانشجویان جدید بتوانند با بهره‌گیری از استادان مجرب این واحد در پیشرفت علمی خود بکوشند.


برگزاری سومین جلسه روسای دانشگاه‌ها و مدیران حوزه‌های علمیه در واحد گلپایگان


سومین جلسه روسای دانشگاه‌ها و مدیران حوزه‌های علمیه شهرستان گلپایگان با حضور امام جمعه شهرستان در اتاق جلسات دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان برگزار شد.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان، شرح مختصری از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دانشگاه، در مورد تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مطالبی را بیان کرد.


حمیدرضا خدایی افزود: پس از طرح تجمیع دو و انتخاب طه هاشمی به عنوان معاون فرهنگی دانشجویی، نقش روحانیت در دانشگاه پررنگ‌تر شد و وی نیز با ارائه طرح‌های مهم فرهنگی و بخصوص طرح‌های ماندگار از جمله راه‌اندازی بازار مشترک هنر، تاسیس کانون خانه و دانشگاه و تشکیل اتاق فکر فرهنگی و دانشجویی، سعی در اعتلای فرهنگ اسلامی با نگاهی نو در دانشگاه آزاد اسلامی دارند.


در ادامه جلسه، بحث‌های تخصصی درباره استادان گروه معارف و چالش‌های پیش روی آنها انجام شد.


اسماعیلی امام جمعه شهرستان گلپایگان نیز خواستار تقویت و تربیت استادان حوزه فرهنگ و معارف اسلامی شد و عباسی مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان گلپایگان نیز آمادگی خود را برای معرفی استادان کارآمد در حوزه معارف اسلامی به دانشگاه‌های شهرستان اعلام کرد.


برای تعامل سازنده بین دانشگاه‌های شهرستان گلپایگان و حوزه‌های علمیه و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به صورت فصلی جلسات مشترک برگزار می‌شود.


برگزاری جلسه شورای پژوهشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌ مرکزی در واحد اراک


جلسه شورای پژوهش و فناوری استان مرکزی با حضور دکتر علی نیازی رئیس شورای پژوهش و فناوری استان و تمامی اعضاء شورای پژوهشی درسالن جلسات دبیر خانه هیات امناء استان مرکزی در واحد اراک برگزار شد.


با توجه به اهداف تعیین شده برای ماموریت‌گرایی در حوزه پژوهش و فناوری واحدهای استان مرکزی با بررسی پتانسیل‌های علمی و پژوهشی واحدهای استان، مقرر شد تمامی واحدهای استان بر اساس پتانسیل‌های موجود واحد و شرایط جغرافیایی و محیطی خود در تامین مراکز تحقیقاتی طبق بخشنامه مراکز تحقیقاتی اقدام کنند.


در راستای هدفمند کردن فعالیت‌های پژوهشی اعضاء هیأت علمی مقرر شد با تشکیل کارگروه تخصصی نسبت به تعریف فعالیت‌های پژوهشی پیشنهادهای موثری برای ارائه به سازمان مرکزی برای اخذ مجوز ارائه شود .


همچنین در شورای انتشارات علمی استان مرکزی که با حضور تمامی اعضاء شورا برگزار شد، با بررسی کتاب‌های متقاضی چاپ درباره نحوه عملکرد نشریات استان مرکزی و برگزاری کارگاه آموزشی برای تمامی نشریات برای افزایش کیفیت نشریات استان تصمیم‌گیری انجام گرفت.


در پایان جلسه واحدهای استان مرکزی گزارش شش ماهه فعالیت‌های پژوهشی خود را ارائه کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته