دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1398 - 07:45
نماینده سابق جامعةالمصطفی:

تصویر مقام معظم رهبری زینت‌بخش خانه مسلمانان آفریقاست

نماینده سابق جامعةالمصطفی در آفریقا با بیان اینکه مردم الجزایر مخاطب اصلی «هوسا تی‌وی» هستند، از علاقه مفرط مسلمانان این قاره به مقام معظم رهبری خبر داد.
کد خبر : 386020
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مردم آفریقا بعد از وقوع انقلاب اسلامی همواره نسبت به جمهوری اسلامی ایران نگاهی از سر ارادت داشته‌اند و علاوه بر اینکه طی این سال‌ها تعداد زیادی از آن‌ها به دین اسلام و مکتب تشیع گرویده‌اند، ازنظر سیاسی نیز نسبت به کشورمان مشترکات زیادی داشته‌اند. افزون بر اینکه نیجریه با دارا بودن بیش از 20 میلیون شیعه در این زمینه سرآمد است.


معاونت برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی اخیراً اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ای تحت عنوان «هوسا تی‌وی» کرده که رسالت خود را برنامه‌سازی به زبان هوسایی – یعنی زبان محلی مردم بخشی از آفریقا- می‌داند. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید شمس نماینده سابق جامعة المصطفی العالمیه در اوگاندا، با توجه به حضورش در این قاره پیشنهادهایی برای برنامه‌سازی در این کشورها داشته که در ادامه می‌خوانید:


به‌تازگی شبکه‌ای تحت عنوان هوسا تی‌وی راه‌اندازی شده که مخاطبانش بیشتر مردم قاره آفریقا هستند، به نظر شما مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟


 شمس: زبان هوسا زبان مردم غرب آفریقاست. البته بیشتر مردم نیجریه به این زبان مسلط هستند و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور نیجریه یعنی نزدیک به 20 میلیون نفر شیعه هستند، این شبکه تازه‌تأسیس می‌تواند مخاطبان زیادی جذب کند و بیش از 200 میلیون مخاطب داشته باشد، بنابراین، خیلی کار ارزشمند، مهم و خوبی اتفاق افتاده است.


همان‌طور که فرمودید کشور نیجریه یکی از کشورهای مهمی است که این شبکه قرار است آن را تحت پوشش قرار دهد، با توجه به حضور شیعیان مظلومی که در این کشور زندگی می‌کنند، پیشنهاد می‌کنید چه طرح و برنامه‌هایی در جدول پخش این شبکه قرار بگیرد که برای این دسته مفید باشد؟


شمس : آنچه در حال حاضر مردم در آن منطقه نیاز دارند، آشنایی با معارف ناب شیعه است؛ یعنی در حال حاضر با اسلام به نحوی آشنایی پیدا کرده‌اند؛ هرچند که بعضی از مناطق هنوز هم با اسلام آشنایی ندارند. اصل آشنایی با اسلام مهم است، ولی مهم‌تر از همه آشنایی با معارف ناب اهل‌بیت(ع) است. از امام رضا علیه‌السلام نقل‌شده است که اگر آن‌ها این معارف ما و این محاسن ما را بشنوند حتماً دنبال می‌کنند و تبعیت می‌کنند و تشنه آن می‌شوند، لذا اولویت اول انتشار معارف اهل‌بیت(ع) است.


با توجه به اینکه زبان رسمی مردم غرب آفریقا انگلیسی است و شبکه‌های انگلیسی‌زبان مطرح اروپا در این کشورها نفوذ کرده‌اند، صدای متفاوت جمهوری اسلامی چقدر می‌تواند به مقابله با این پیام‌ها بپردازد؟


 شمس: زبان رسمی آن منطقه به‌طورکلی به دو بخش انگلیسی و فرانسوی تقسیم می‌شود؛ به‌هرحال شبکه‌های اروپایی نفوذ بیشتری در منطقه دارند، جذابیت‌هایی هم درست کرده‌اند؛ اما مردم آفریقا خصوصاً مردم شمال نیجریه بیشتر علاقه‌مندند که به زبان هوسا صحبت کنند، این موضوع در بین مسلمانان آنجا بیشتر نمود دارد، در مراسم حج شاهد بودم که خیلی از آفریقایی‌هایی که مُحرم شدند به زبان انگلیسی مسلط نبودند، شاید هم متوجه می‌شوند اما صحبت نمی‌کنند. برای خودم جالب بود علی‌رغم اینکه می‌خواستم با این‌ها به انگلیسی صحبت کنم اما متأسفانه دیدم که خیلی کلمات را متوجه نمی‌شوند ولی دیدم که زبان هوسای خودشان را بسیار مسلط بودند. بنابراین نگران این موضوع نباید بود و زبان هوسا نفوذ بیشتری خواهد داشت، البته به‌شرط اینکه برنامه‌سازان جذابیتش را هم بیشتر کنند. منظورم همان اقداماتی است که برای دیده شدن شبکه در این کشورها صورت می‌دهند.


مردم آفریقا چقدر نسبت به جمهوری اسلامی ایران شناخت دارند و از سیاست‌های خارجی کشورمان آگاه هستند؟


شمس: همین اندازه به شما بگویم که مردم آفریقا این‌قدر به جمهوری اسلامی علاقه‌مند هستند که شاید من و شما مثلاً در منزلمان عکس مقام معظم رهبری را نداشته باشیم ولی آن‌ها حتی در خانه‌شان‌ هم عکس رهبر معظم انقلاب را دارند. ما نباید تحت تأثیر رسانه‌های دیگر نسبت به ایران قرار بگیریم ولی در مقام عمل همین‌که مردم آفریقا اسم ایران را می‌شنوند به وجد می‌آیند. من خودم به‌عنوان نمونه یک سال در موسم حج دیدم چند حاجی از کشورهای آفریقایی بودند، کنارشان نشسته بودم، نماز خواندیم بعد یک تسبیح به این‌ها هدیه دادم بعد از اینکه بلند شدم که بیایم از هم سؤال کردیم که شما اهل کجا هستید، گفتند ما اهل فلان کشور اهل آفریقا هستیم. تا من گفتم اهل ایران هستم دست کشیدند به شانه من، سر و صورت من و به صورتشان مالیدند، تا این حد برایشان ارزشمند است. قلب مردم آفریقا بسیار صاف و دست‌نخورده و بکر است، بنابراین آن‌ها علاقه‌شان خیلی بیشتر است و ارادتمند به انقلاب اسلامی هستند.


پیشنهاد شما برای این شبکه چیست؟


شمس: نمی‌دانم تا چه اندازه این شبکه توسعه پیداکرده، البته من شنیده بودم بعضی از دوستان همکاری می‌کنند ولی به نظر من در این‌جور کارها هر چه سرمایه‌گذاری کنیم مطمئناً ثمرات خوبی از آن خواهیم دید، چه‌بسا اینکه نگران هزینه‌ها هم نباشید. چون وقتی این شبکه جا بیفتد می‌توانیم نگاه تجاری هم به آن داشته باشیم و از آن‌طرف حتی برای خود آن‌ها هم تبلیغات کنیم. من فکر می‌کنم که شبکه معارف ما اگر حتی به این زبان برنامه داشته باشد مطمئن باشید که جذابیت دارد، علی‌رغم اینکه این‌ها سبکشان با آن سبکی که غربی‌ها دارند متفاوت است. البته من یک نکته‌ای بگویم و آن این‌که در آفریقا رادیو بیشتر از تلویزیون مخاطب دارد، به‌این‌علت که در خیلی از مناطق برق زیاد قطع می‌شود. در آفریقا مردم شاید خیلی پای تلویزیون نباشند چون بیشتر برای تماشای فوتبال به مراکز عمومی می‌روند و تلویزیون تماشا نمی‌کنند، اما هر کسی را ببینید در جیبش یک رادیو دارد و به آن توجه می‌کند چون به برق احتیاج ندارد و لذا هرجایی هر روستایی می‌توانید صدا را برسانید. لذا پیشنهاد می‌کنم معاونت برون‌مرزی روی آن‌هم برنامه‌ریزی داشته باشد که البته می‌دانم رادیو هوسا هم در این معاونت و در دل شبکه هوسا فعالیت دارد ولی باید بیش از این‌ها روی این شبکه رادیویی هم سرمایه‌گذاری کرد.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: نیجریه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته