دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1398 - 08:15
آیت‌الله مجتهدشبستری:

انتخاب اصلح خبرگان رهبری امید دشمنان را به یأس تبدیل کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضور آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران انتخاب اصلحی بود که امروز به خاطر آن شاکریم.
کد خبر : 385967
13940713_1430987.jpg

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با یادآوری اجلاسیه خبرگان 14 خرداد 1368 و تصمیم مهم خبرگان رهبری پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: بعد از اینکه امام خمینی(ره) در شامگاه سیزدهم خرداد دار فانی را وداع گفتند، همان شب اعضای خبرگان برای جلسه صبح 14 خرداد فراخوان شدند و اعلام شد همه در جلسه حاضر باشید.


وی افزود: آن شب حال همه بد بود و از فقدان امام اعلی‌الله مقامه ناراحت بودند و نگرانی‌های زیادی وجود داشت، اما اکثریت اعضای خبرگان در جلسه شرکت کردند و وصیتنامه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به وسیله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خوانده شد.


نماینده مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: طبق وصیت امام خمینی (ره) بنا بود یا حاج احمد آقا وصیتنامه را بخواند یا یکی از رؤسای سه قوه و از آنجا که حاج احمد آقا بسیار متألم بودند، جناب آقای خامنه‌ای که آن زمان ریاست جمهوری را برعهده داشتند، متصدی این امر شدند و وصیتنامه را قرائت کردند.


مجتهدشبستری با تأکید بر اینکه جلسه پیش از ظهر با قرائت وصیتنامه گذشت و بعد از ظهر اعضا وارد دستور شدند، گفت: ابتدا راجع به شورایی شدن خبرگان صحبت شد؛ چون آن زمان قانون اساسی هنوز بازنگری نشده بود، البته افراد برای بازنگری قانون اساسی تعیین شده بودند و  مقدمات کار فراهم بود، ولی رسماً همه‌پرسی انجام نشده و رسمیت پیدا نکرده بود، بنابراین تصمیم گرفتند کشور را رهبر یا شورای رهبری اداره کند.


وی با اشاره به اینکه البته دو هفته بعد رفراندم انجام و رهبری واحد در قانون تعیین  شد و شورای رهبری از قانون اساسی حذف شد، تأکید کرد: در هر صورت موضوع ابتدا درباره شورای رهبری مطرح شد، اما رأی نیاورد و بنا شد در مورد فرد تصمیم‌گیری شود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: افرادی از جمله آیت‌الله گلپایگانی مطرح شدند، ولی اکثریت اعضا نظرشان بر آیت‌الله خامنه‌ای بود و ایشان رأی بیشتری آوردند. البته اشاراتی هم درباره صحبت‌های امام درباره صلاحیت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای بود که مرحوم هاشمی رفسنجانی مطرح کردند.


مجتهدشبستری با تصریح اینکه پس از گفتگوها آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبری آینده کشور مطرح شدند، گفت: ایشان ابتدا موافق نبودند و رفتند پشت تریبون و فرمودند آمادگی پذیرش این مسئولیت خطیر را ندارند و گفتند این تصمیم را به‌صلاح نمی‌بینم؛ اما بعضی آقایان گفتند اکثریت مجلس نظرشان روی شماست و باید بپذیرید و یادم می‌آید که آقای خامنه‌ای رو به آقایان گفتند آیا اگر من حکمی داشته باشم، شما قبول می‌کنید، که همگی گفتند که بله قبول می‌کنیم.


وی گفت: پس از آن اعضای خبرگان با اکثریت قاطع به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای رأی دادند و ایشان با اینکه موافق نبودند، مسئولیت را با اصرار بزرگان و رأی خبرگان پذیرفتند و اینگونه قبل از اینکه 24 ساعت از رحلت امام خمینی (ره) بگذرد، رهبری کشور تعیین شد.


امام جمعه سابق تبریز اظهار کرد: در همان جلسه آیت‌الله احمدی میانجی گفتند که ملائکة‌‌الله جلسه را هدایت کردند تا خلف صالح و رهبری صالح انتخاب شود.


مجتهدشبستری با بیان اینکه آیت‌الله خامنه‌ای از هر جهت شباهت‌های زیادی با امام خمینی(ره) دارند و همان قاطعیت، مدیریت، تدبیر و دیگر صفات لازم رهبری که در قانون اساسی بیان شده در ایشان وجود داشت و بحمدلله اکنون هم شاکریم که انتخاب اصلح داشتیم و اکنون هم دوست و دشمن به این انتخاب اصلح خبرگان در آن روز اذعان دارند.


وی با تأکید بر اینکه در شرایط حساس آن زمان دشمنان ایران اسلامی منتظر بودند رحلت  امام خمینی(ره) پایان کار انقلاب اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: آنان فکر نمی‌کردند کشور در کمترین زمان اینگونه ثبات پیدا کند، ولی با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای امید آنان به یأس تبدیل شد و آب از آب تکان نخورد.


عضو خبرگان رهبری گفت: بحمدلله 30 سال است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سمت حضور دارند و روزبه‌روز شاهد سربلندی ایران اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی هستیم و ثبات و امنیتی که در این کشور وجود دارد قابل شکرگزاری است.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته