خودتحقیری علمی برخی اساتید زمینهساز ایجاد تشنج در دانشگاه میشود
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در طی روزهای گذشته دانشجویان دغدغهمند گروه زیستشناسی دانشگاه رازی طی نامهای به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازگشت دورههای تحصیلات تکمیلی رشته زیستشناسی به دانشگاه رازی شدند، در بخشهایی از این نامه آمده است که دانشجویان این رشته حاضرند بهمنظور رفع محدودیتهای مالی بخشهایی از هزینه تحقیقات دوره تخصص خود را پرداخت کنند و با برطرف کردن این مشکل بخشی از چرخه تولید علم را در کشور زنده نگه دارند، اما چندی پس از انتشار این بیانیه از طرف دانشجویان انقلابی، اساتید گروه زیستشناسی در اقدامی غیرمعقول اعلام کردند که در صورت ابلاغ دستور از طرف بالاترین مقام مسئول کشور نیز ما از بازگشت دورههای تحصیلات تکمیلی به گروه زیستشناسی دانشگاه رازی خودداری خواهیم کرد.
چندین نکته در مورد تصمیم اساتید گروه زیستشناسی حائز اهمیت میباشد که بهمنظور روشن شدن افکار عمومی به آن میپردازیم: اولاً مهمترین نگرانی اساتید در زمینه عدم پذیرش دانشجو، کاهش واحدهای پایاننامه میباشد که بهتبع آن با کاهش دستمزد اساتید همراه خواهد بود. درواقع هیئتامنای دانشگاه رازی طی یک مصوبه خواهان افزایش کیفیت علمی پایاننامهها شده است، بر طبق این مصوبه درصورتیکه مقاله مستخرج از پایاننامه در نشریاتی که Q1 (گویای این موضوع است که نشریه در چارک اول جامعه نشریات قرار دارد) هستند به چاپ رسد واحدهای پایاننامه بهصورت کامل در نظر گرفته میشود و در صورت پایین بودن خروجی علمی پایاننامه، میزان واحدهای آن نصف محاسبه میشود.
ثانیاً آنچه به لحاظ علمی حائز اهمیت است این نکته است که انجام تستهای هزینهبردار و طراحی آزمایشهای غیرمعقول از سوی محقق نهتنها سبب تحمیل هزینههای بالا بر پروژه تحقیقاتی شده بلکه ازنظر بسیاری از مجامع علمی خارجی داری تأثیرگذاری معنادار علمی نبود و نشریات معتبر از چاپ آن پژوهش بهعنوان یک حقیقت علمی خودداری میکنند، گواه این سخن زمانی آشکار میشود که طی چند سال اخیر بسیاری از دانشجویان این گروه با صرف هزینههایی بین 15 تا 35 میلیون تومان از جیب خود تحت راهنمایی اساتید گروه زیستشناسی نتوانستهاند مقالاتی باارزش علمی بالا در مجلات معتبر به چاپ برسانند و یا مشکلی را در حوزه علوم زیستی برای کشور هموار سازند، دراینبین برخی دانشجویان با قوه خلاقیت و طراحی آزمایش عقلانی ضمن تولید علم ارزشمند با هزینههایی بسیار پایینتر موفق به چاپ مقالات خود در نشریههای معتبر شدهاند.
نکته سوم جای خالی مقالات مروری در دپارتمان زیستشناسی کرمانشاه است، طی 12 سال اخیر هیچ تحرک معنادار علمی از طرف اساتید گروه زیستشناسی کرمانشاه بهمنظور انتشار مقالات مروری صورت نگرفته است. مقاله مروری نوعی مقاله است که به مرور پیشینه موجود در یک موضوع علمی میپردازد. در مقالات مروری، نتایج ارائهشده در نوشتارهای علمی درباره موضوعی خاص جمعبندی و ارزیابی میشود. این نوع مقالات بهگونهای طراحی میشوند تا اطلاعاتی را که قبلاً چاپ شده است خلاصه، تحلیل و ارزیابی کنند. درواقع نوشتار مقالات علمی از سوی هر گروه تحقیقاتی ضمن آنکه هیچ هزینه مادی ندارد فرهیختگی آن گروه تحقیقاتی را به نمایش میگذارد، این در حالی است که این فرهیختگی علمی طی یک دهه اخیر از طرف اساتید گروه زیستشناسی کرمانشاه نادیده گرفته شده است.
نکته چهارم که هر ایرانی را از گفتن آن شرمسار خواهد کرد، قوه خودتحقیری علمی اساتید گروه زیستشناسی کرمانشاه نسبت به دانشجویان میباشد، یکی از علل مهمی که از طرف اساتید محترم در پاسخ به چرایی حذف تحصیلات تکمیلی رشته زیستشناسی به دانشجویان این گروه ارائه گردیده است، قرارگیری ایران در جمع کشورهای جهان سوم میباشد (ازنظر اساتید) درواقع اساتید گروه زیستشناسی کرمانشاه به این موضوع اذعان دارند که به دلیل هایتک بودن گرایشهای علوم زیستی حضور دورههای تحصیلات تکمیلی این رشته در دانشگاه شهر کوچکی از یک کشور جهان سوم غیرمعقول میباشد و مرتباً در کلاسهای آموزشی به طرح این مسئله با دلایلی بهظاهر علمی پرداخته و پذیرش آن را بر دانشجو تحمیل میکنند.
آنچه از حقایق جاری در گروه زیستشناسی دانشگاه رازی آشکار میشود این است که متولیان امر آموزش و پژوهش منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده و با تصمیمگیریهایی غیرمعقول زمینه مهاجرت دانشجویان علوم پایه از کشور را فراهم میکنند، این در حالی است که همواره رهبر معظم انقلاب به توازن پذیرش دانشجو در رشتههای مختلف علوم پایه تأکید دارند و کاهش تعداد دانشجو در گرایشهای مختلف علوم پایه بهعنوان نگرانی بزرگ از طرف ایشان مطرح گشته است. جالب آنکه علاوه بر رشته زیستشناسی گروههای فیزیک و آمار نیز از پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی خودداری میکنند که این موضوع آینده علوم پایه در دانشگاه رازی را با ابهام مواجه خواهد کرد، این در حالی است که رشتههایی چون آمار و فیزیک نظری نیازمند زیرساختهای سختافزاری بهمنظور پژوهش نبوده و توسعه آنها در گرو ذهنهایی خلاق بهمنظور پیشبرد جنبش نرمافزاری است. باید به این موضوع توجه کرد که رسیدن به مرجعیت علمی از یکسو و حل مسائل کنونی کشور در زمینههای اقتصاد، کشاورزی، صنعت و بهداشت از دیگر سو نیازمند توسعه همهجانبه علوم پایه در کشور میباشد و غفلت از آن تبعات جبرانناپذیری را در پی خواهد داشت.
*کارشناسی ارشد زیستشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
انتهای پیام/4107/4126/پ
انتهای پیام/