دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1398 - 10:06
یادداشت/

استفاده ابزاری از آیات قرآن در حمایت از سگ‌بازی!

سگ‌بازها و منتقدان قانون منع سگ‌ گردانی با ادعای دفاع از حقوق حیوانات تجمع می‌کنند و برای تطهیر رفتار خود به بخشی از آیات قرآن کریم تمسک می‌جویند.
کد خبر : 385526
636946639937074812_md.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ابوالفضل کیمیایی؛ سگ‌بازی و سگ‌گردانی از پدیده‌های شومی است که به لطف شبکه‌های ماهواره‌ای، مجازی و اجتماعی اپیدمی شده و برای بعضی از هموطنان نیز تبدیل به یک عادت یا قسمتی از زندگی‌ شده‌است. چه بسا خانواده‌هایی که در فضای آپارتمانی منزل خود سگ‌داری می‌کنند و به تبع این همزیستی که برای‌شان نیز بسیار مطلوب است، برای خود این حق را قائل‌اند که سگ خود را برای گردش به پارک‌ها و معابر عمومی ببرند و در محیط‌های عمومی و معابر شهری با سگ قدم بزنند و تفریح کنند.


 پدیده سگ‌گردانی علاوه بر اینکه از نظر حقوق شهروندی  و باورهای دینی ما ایرانیان و مسلمانان دور از شریعت ماست، مشکلات زیادی  را برای هم‌وطنان دیگر پدید آورده است؛ از حمله سگ‌های قلاده‌دار به خردسالان و عابران پیاده گرفته تا بسیاری دیگر از ناهنجاری‌هایی که در جامعه اتفاق افتاده است.


به‌واقع راه چاره چیست آیا به صرف اینکه بعضی‌ها خود را مقید به رعایت فتوای مراجع تقلید در این مورد نمی‌دانند و یا برای رعایت اصول اساسی دین و مذهب همتی ندارند و پدیده سگ‌بازی را از دریچه حمایت از محیط زیست و حقوق حیوانات می‌‌بینند، افراد دیگر جامعه نیز باید به آتش بی‌مبالاتی سگ‌بازان بسوزند و هر زمان که با خانواده خود به یک مکان عمومی مانند پارک می‌روند دغدغه حمله  سگ‌ها را داشته باشند؟


قانون منع سگ‌گردانی و سگ‌بازی در محافل و معابر عمومی و فضای تفریحی، اقدامی پسندیده است و تا حدودی توانسته جلوی این موضوع را بگیرد؛ اما نکته قابل توجه و تأمل این است که این سگ‌بازان و حامیان سگ‌گردانی و معاشرت با این حیوان وفادار، برای رسیدن به اهداف خود اقدامات هوشمندانه‌ای نیز انجام می‌دهند؛ آخرین اقدام  سگ‌گردان‌ها، تجمع در مقابل شهرداری تهران بود، البته با سازوکاری متفاوت! 


ساعت ۱۲ ظهر یکی از روز‌های ماه مبارک رمضان، عده‌ای از علاقه‌مندان و دوست‌داران سگ‌گردانی در معابر عمومی و شهری در مقابل شهرداری تهران تجمعی به‌ظاهر مسالمت‌آمیز داشتند. روی بنرهایی که تجمع‌کنندگان  همراه داشتند جملاتی در اعتراض به رعایت نشدن حقوق حیوانات مشاهده می‌شد. روی این بنر‌ها شعارهایی در دفاع از حقوق حیوانات و محیط زیست نوشته شده بود و در این میان  بعضی عکس نوشته‌ها نیز توجه همگان را به خود جلب می‌کرد؛ تصویر یک سگ که در حال گریه کردن است و می‌گوید «مرا نکشید!» نیز قابل تأمل بود؛ عده‌ای دیگر نیز  عکس نوشته‌هایی مانند "سگ‌کشی  ممنوع" را در دست داشتند.


البته برخی از حامیان سگ‌بازی و سگ‌گردانی بنری در دست داشتند که آیه 60 سوره مبارکه عنکبوت بر روی آن نوشته شده بود« وَ کَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَااللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاکُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ» با ترجمه «و چه بسیار جنبنده‌ای که نمی‌تواند رزق خود را تأمین کند؛ خدا او و شما را روزی می‌دهد و اوست شنوای دانا». نکته قابل توجه این است که در قرآن کریم به کرات آیات شریفه‌ای درباره نماز، حجاب، روزه و بسیاری از اصول دین آمده است و این جماعت از میان انبوهی از واجبات دین در قرآن کریم تنها این آیه شریفه را دیده‌اند و به آن استناد می‌کنند تا وسیله‌ای را برای توجیه کار خودشان باشد.


این افراد البته اگر تنها به یکی از آیات حجاب در قرآن کریم توجه داشتند قطعاََ با بدحجابی تجمع نمی‌کردند و اگر تنها به یکی از آیه‌های قرآن کریم درباره روزه توجه داشتند در میان تجمع‌کنندگان کسی روزه‌خواری نمی‌کرد. این نوع استفاده  ابزاری از آیات قرآن کریم در طول تاریخ  اسلام نیز سابقه داشته است و کسانی بوده‌اند که از اسلام و دین تنها آنچه را که می‌خواستند می‌دیدند و لاغیر.


انتهای پیام/4100/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
حسن محمدکریمی
France
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
۰
اگر قرآن ملاک عملشان هست همه جا باشد نه فقط برای یک موضوع.
ضمنا در فضای خصوصی میتوانند نگهداری و کسی اعتراضی ندارد.
زهره حضرتی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
۰
عالی بود
حرف دلمون رو زدین
یه نفر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
۰
الحق که راست میگین ،کارشون فقط استفاده ابزاری از قرآن هست .. یزید همیشه همه جا یه سگ و یه میمون همراهش بود ، ولی لااقل قران رو بلد بود ، اونوقت اینا از یزید هم بدترن
مهناز
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
۰
واقعا راست گفتی! یعنی اینا بخاطر خدا سگ نگه میدارند؟!
بهتره اینا به دستور قران خانواده شونو نگه دارن
استاد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۰
۰
برای پیر شدنتان فکری کنید ای سگ بازان احمق. ایا این سگ پرستار شما در دوران پیری خواهد بود.
Z.d
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
۰
حالا کی خواسته سگشون رو بکشه که نوشتن سگ کشی ممنوع?چرا این جماعت اینجورین؟نسبت به هرچی در راستای نظراتشون نباشه کولی بازی در میارن.....
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
۰
آنان که دین را به مصلحت خود و گزینشی میبینند دغدغه دین ندارند بلکه به دنبال رفع حاجات دنیایی خود با اسم دین هستند. سگ بازی نیز از همین مصادیق انتخابی است که با دین اسلام منافات دارد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
۰
امروز جولوی خونه ی من اومدن چندتا سگو گرفتن کلی زدنشون به طوری که همسایه ها صداشون درومد از اذیت شدن سگهای بدبخت توسط مامورای بیشعوری که همچین کاری میکردن بعدش سگارو انداختن تو ماشینو بردن درسته استفاده ابزاری از قران کار درستی نیست ولی حجاب و این چیزا هم زوری نمیشه ادم باید خودش بخواد شما یه معتادو در نظر بگیرید اگه به زور ببرنش کمپ هی بخوان ترکش بدن باز که بیاد بیرون مثل قبل کار خودشو میکنه ولی اگه خودش بخواد حتما موفق میشه پس سعی نکنید بزور چیزی رو به کسی تحمیل کنید هر کسی یه عقیده ای داره که برای خودش مهمه و دیگران هم باید بهش احترام بزارن البته هرکسی یه نظری داره دیگه.
دامپزشک
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
۰
همین اشخاص سگشون مدفوع کنه تو پیاده رویی که مردم رد میشن خودشونو میزنن به اون راه.در حالی که خارج از کشور دقیقا برعکسه.
؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
۰
اینا اگر همون سگشون نیاز به درمان داشته باشه کاری براش نمیکنن و میندازنش تو خیابون
مردم احساسی ایران کلا تو هر چیزی شورشو در میارن
خادم الشهدا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
۰
بی شهیدانند بی سوز و گداز بر سر سجاده‌های بی نماز
احمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
۰
این آیه هیچ ربطی به نگهداری سگ در خانه ویا سگ گردانی نداره.خداوندمی فرماید که من روزی ده وروزی رسان همه مخلوقاتم.اسلام در1400سال پیش به حقوق حیوانات احترام می گذارد.پیامبراکرم(ص)درشب معراج زن مسلمانی را درجهنم مشاهده میکنندکه گرفتارعذاب بسیارسختی است می پرسندگناه این زن بدبخت چیست؟جبرئیل عرض می کندکه این زن گربه ای را درخانه ای محبوس کرده وآن حیوان ازگرسنگی مرده حالاباید تاوان بدهد.درمقابل نقل شده که زنی بدکاره به خاطرسیراب کردن سگی که ازتشنگی درحال مرگ بوده بخشیده وازاهل بهشت می شود.چیزی که اسلام با آن مخالف است اختلاط انسان وحیوان است.انسان جای خودرادارد وحیوان جای خودوگرنه هیچکس به وفاداری سگ وحتی ایثار این حیوان نسبت به صاحبش شکی نداره تاجایی که ضرب المثل شده.اگه ملاک شمااسلام وآیات قرآن هست این مواردراهم مدنظربگیرید.سگ ومحل نگهداری آن بایدهفت قدم باانسان فاصله داشته باشد.
محمد مرادی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
۰
من موندم شما اینهمه کینه و تنگ نظری رو از کجا اوردی؟ اگر مردم تو خونه سگ نگه میدارن مقصر اون سگ بیچاره است؟ جوری با نفرت در رابطه با سگ میگید که کاملا مشخصِ نسبت به سگ نفرت دارید و انگار از خالق اون سگ عالم تر هستید. این و در آخر متاسفم از وجود انسان هایی امثال شما که کارتون تو این مملکت شده دروغ و دروغ پراکنی. این تجمع برای دفاع از سگ گردانی نیست، برای اعتراض به سگ کشیِ. البته بماند که همفکرهای شما جای خدا نشستن و کشتن سگ هم جایز میدونن
هلدینگ شایسته