استفاده ابزاری از آیات قرآن در حمایت از سگبازی!
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ابوالفضل کیمیایی؛ سگبازی و سگگردانی از پدیدههای شومی است که به لطف شبکههای ماهوارهای، مجازی و اجتماعی اپیدمی شده و برای بعضی از هموطنان نیز تبدیل به یک عادت یا قسمتی از زندگی شدهاست. چه بسا خانوادههایی که در فضای آپارتمانی منزل خود سگداری میکنند و به تبع این همزیستی که برایشان نیز بسیار مطلوب است، برای خود این حق را قائلاند که سگ خود را برای گردش به پارکها و معابر عمومی ببرند و در محیطهای عمومی و معابر شهری با سگ قدم بزنند و تفریح کنند.
پدیده سگگردانی علاوه بر اینکه از نظر حقوق شهروندی و باورهای دینی ما ایرانیان و مسلمانان دور از شریعت ماست، مشکلات زیادی را برای هموطنان دیگر پدید آورده است؛ از حمله سگهای قلادهدار به خردسالان و عابران پیاده گرفته تا بسیاری دیگر از ناهنجاریهایی که در جامعه اتفاق افتاده است.
بهواقع راه چاره چیست آیا به صرف اینکه بعضیها خود را مقید به رعایت فتوای مراجع تقلید در این مورد نمیدانند و یا برای رعایت اصول اساسی دین و مذهب همتی ندارند و پدیده سگبازی را از دریچه حمایت از محیط زیست و حقوق حیوانات میبینند، افراد دیگر جامعه نیز باید به آتش بیمبالاتی سگبازان بسوزند و هر زمان که با خانواده خود به یک مکان عمومی مانند پارک میروند دغدغه حمله سگها را داشته باشند؟
قانون منع سگگردانی و سگبازی در محافل و معابر عمومی و فضای تفریحی، اقدامی پسندیده است و تا حدودی توانسته جلوی این موضوع را بگیرد؛ اما نکته قابل توجه و تأمل این است که این سگبازان و حامیان سگگردانی و معاشرت با این حیوان وفادار، برای رسیدن به اهداف خود اقدامات هوشمندانهای نیز انجام میدهند؛ آخرین اقدام سگگردانها، تجمع در مقابل شهرداری تهران بود، البته با سازوکاری متفاوت!
ساعت ۱۲ ظهر یکی از روزهای ماه مبارک رمضان، عدهای از علاقهمندان و دوستداران سگگردانی در معابر عمومی و شهری در مقابل شهرداری تهران تجمعی بهظاهر مسالمتآمیز داشتند. روی بنرهایی که تجمعکنندگان همراه داشتند جملاتی در اعتراض به رعایت نشدن حقوق حیوانات مشاهده میشد. روی این بنرها شعارهایی در دفاع از حقوق حیوانات و محیط زیست نوشته شده بود و در این میان بعضی عکس نوشتهها نیز توجه همگان را به خود جلب میکرد؛ تصویر یک سگ که در حال گریه کردن است و میگوید «مرا نکشید!» نیز قابل تأمل بود؛ عدهای دیگر نیز عکس نوشتههایی مانند "سگکشی ممنوع" را در دست داشتند.
البته برخی از حامیان سگبازی و سگگردانی بنری در دست داشتند که آیه 60 سوره مبارکه عنکبوت بر روی آن نوشته شده بود« وَ کَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَااللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاکُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ» با ترجمه «و چه بسیار جنبندهای که نمیتواند رزق خود را تأمین کند؛ خدا او و شما را روزی میدهد و اوست شنوای دانا». نکته قابل توجه این است که در قرآن کریم به کرات آیات شریفهای درباره نماز، حجاب، روزه و بسیاری از اصول دین آمده است و این جماعت از میان انبوهی از واجبات دین در قرآن کریم تنها این آیه شریفه را دیدهاند و به آن استناد میکنند تا وسیلهای را برای توجیه کار خودشان باشد.
این افراد البته اگر تنها به یکی از آیات حجاب در قرآن کریم توجه داشتند قطعاََ با بدحجابی تجمع نمیکردند و اگر تنها به یکی از آیههای قرآن کریم درباره روزه توجه داشتند در میان تجمعکنندگان کسی روزهخواری نمیکرد. این نوع استفاده ابزاری از آیات قرآن کریم در طول تاریخ اسلام نیز سابقه داشته است و کسانی بودهاند که از اسلام و دین تنها آنچه را که میخواستند میدیدند و لاغیر.
انتهای پیام/4100/ن
انتهای پیام/