دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1397 - 14:24
به بهانه حمله سگ به یک کودک؛

پرسه سگ‌های غیرقانونی در خیابان‌‌ها/«آمریکن پیت‌بول‌» خطرناک‌ است

سگ‌های پیت‌بول از غیر استانداردترین سگ‌ها در دنیا هستند که فدراسیون جهانی سگ تولید و پرورش آنها را به رسمیت نمی‌شناسد ولی در برخی خیابان‌های تهران پرسه می‌زنند.
کد خبر : 356083
90216.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ ماجرای گاز گرفتن دختر 10 ساله در لواسان هنوز از خاطره‌ها محو نشده است. 23 آذرماه وقتی دختربچه‌ای به همراه پدر و مادرش برای تفریح به لواسان رفت، فکرش را هم نمی‌کرد که با دست و پای مجروح به خانه برگردد. دختر در حال بازی بود که صدای دو مرد که فریاد می‌زدند از جای خود تکان نخوردید، توجه دختر را به سمت صدا جلب کرد. دو سگ بزرگ و سیاه در کنار مردانی که لباس‌های سیاه به تن داشتند، ترس را در جان دخترک انداخت؛ دخترک فرار کرد و همین کافی بود که سگ‌ها به سمت او حمله و او را از ناحیه دست‌وپا دچار جراحت کنند.


پدر این دختر در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود دخترم در حال دوچرخه‌سواری بود که دو سگ که از نژادهای «پیت‌بول» و «ژرمن شپرد» بودند بدون قلاده و کنترلی از خودرو خارج شدند و صاحبان سگ‌ها فریاد می‌زدند کسی از جایش تکان نخورد اما بهار به‌شدت ترسیده بود و همین سبب شد به سمت مادرش فرار کند. فرار بهار سبب شد گرگ‌ها به سمت او حمله کنند و او را مجروح کنند.


این پدر ناراحت نمی‌تواند صحنه‌هایی را که دخترش آن‌ها را گذرانده، فراموش کند. او نمی‌تواند از خاطر ببرد که آن‌قدر دندان‌های این سگ‌ها به عمق استخوان دخترک فرو رفته بود که برای آنکه دست او را پانسمان کنند، ناچار بودند که او را بی‌هوش کنند.


او نمی‌تواند فراموش کند که صاحبان سگ با قید وثیقه به‌راحتی آزاد شدند و هیچ قانونی برای آسیبی که سگ‌های آن‌ها به دخترش وارد کرده، آنها را محکوم نمی‌کند.


او نمی‌تواند فریادهای دخترک که از کابوس شبانه بیدار می‌شود را فراموش کند.


این پدر ناراحت است زیرا دخترک کوچک و ناز او برای گذر از بحرانی که بر او گذشته است، نیاز به روان‌پزشک دارد و این موضوع زجرش می‌دهد.


سگ‌های غیرقانونی در خیابان‌های ایران پرسه می‌زنند


بسیاری از خانواده‌های ایرانی به دلیل شرایط مذهبی و اعتقادی که دارند از نگهداری سگ اجتناب می‌کنند اما در سال‌های اخیر نگهداری سگ در برخی از خانواده‌ها پررنگ شده است. فارغ از شرایط و نگاهی که به بحث نگهداری از سگ در ایران وجود دارد، برخی بدون آنکه شناختی از نژاد سگ‌ها داشته باشند، اقدام به نگهداری از آن می‌کنند؛درحالی‌که برخی از این سگ‌ها غیراستاندارد به‌حساب می‌آیند.


امید چیوایی در گفتگو با خبرنگار حوزه آسیب‌های اجتماعی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: سگ‌های نژاد «آمریکن پیت‌بول» و به‌طورکلی هر سگ غیراستانداردی (مخوف و دارای سوءرفتار) شناسه خلاف‌کاران در تمام دنیاست. سگ‌های استاندارد به‌مانند چاقویی در دست جراح، جان انسان را نجات داده و شکل غیراستاندارد سگ‌ها در دست یک خلاف‌کار، دشمن جان انسان‌ها خواهد شد.


این دامپزشک افزود: استفاده از سگ «پیت‌بول آمریکایی» یکی از بارزترین و منفی‌ترین نشانه‌های خلافکاران آمریکایی است. این گروه را می‌توان با موتورهایی حجم سیلندر بالا و ظاهری خاص و گوشواره‌ای در گوش شناخت. این‌ها گروه‌های خلافکاری شناخته‌شده هستند و کاملاً سازمان‌یافته‌اند و در کل دنیا حضور دارند.


این متخصص در توضیح تاریخچه فدراسیون جهانی علمی و استاندارد سگ (FCI) با آدرس الکترونیکی www.fci.be که از سال 1911 در بلژیک تأسیس شد، ادامه داد: فدراسیون جهانی علمی و استاندارد سگ، استفاده از سگ نژاد «پیت‌بول» و به‌طورکلی هر سگ ناخالص و غیراستاندارد را ممنوع کرده و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.


این فدراسیون که به استفاده از سگ برای کمک به انسان‌ها متعهد است، توله گرفتن و تولید  چنین سگ‌هایی را به دلیل داشتن ناهنجاری‌های شدید رفتاری و امکان آسیب رساندن به جامعه انسانی، قویاً رد می‌کند.


کلاب‌های ایرانی نیز فعالند


بااین‌وجود چیوایی معتقد است که متأسفانه کلاب‌ها و اتحادیه‌هایی در دنیا هستند که دانسته یا نادانسته به این فرهنگ نادرست خلاف‌کاران آمریکایی دامن زده و در پی گسترش آن هستند که بارزترین آن‌ها Alianz Canine Worldwide (اتحادیه جهانی سگ) است.


این گروه در ابتدا نام فدراسیون بر خود گذاشتند که با شکایت فدراسیون جهانی سگ (FCI) و حکم دادگاه مجبور به حذف این نام از سازمان خود شده و به‌عنوان اتحادیه (Alianz Canine Worldwide) مشغول به کار شدند. با نگاهی گذرا به سایت این اتحادیه که از سال 2000 تأسیس‌شده می‌توان مشاهده کرد که استفاده غیراستاندارد از سگ‌ها، ثبت و صدور مدرک برای سگ‌هایی چون «آمریکن پیت‌بول» در این کلاب ها به چشم می‌خورد.


این متخصص در ادامه افزود: متأسفانه به دلیل کمبود اطلاعات علمی بین مسئولان ذی‌ربط و مردم در خصوص سازمان‌دهی و استفاده علمی و استاندارد از سگ‌ها، شاهد تغییر استفاده از سگ در جامعه شده‌ایم.


وی اظهار کرد: شکل سنتی بهره‌گیری درست از این حیوان (گله، شکار و نگهبانی) بوده و در دهه‌های اخیر با پیشرفت فنّاوری و پی بردن به اهمیت استفاده صحیح از این حیوان، مصارفی چون زنده یابی، مواد مخدریابی، مواد منفجره یابی، تشخیص بیماری‌هایی ازجمله انواع سرطان‌ها و ... می‌تواند برای کشور افزایش تولید ملی، ارزآوری و جلوگیری خروج ارز از کشور را به همراه داشته باشد، اما عدم اطلاعات کافی ارگان‌های ذی‌ربط سبب شده که رد پای مراکز غیراستاندارد و مخوف با سازمان‌دهی نادرست فرهنگی در کشور باشیم.


چیوایی در ادامه افزود: به‌طور مثال یکی از این کلاب‌ها بدون داشتن هیچ مجوزی از مراجع ذی‌ربط (وزارت جهاد و سازمان محترم دامپزشکی کشور) به‌عنوان شعبه ایران اتحادیه مخوف سگ، دانسته یا نادانسته سعی در اشاعه و ارائه سگ‌های غیراستاندارد در کشور داشته و با صدور مدارک هویتی برای آن‌ها حتی به اجرای سمینارها (درصورتی‌که باید سمینارهای علمی توسط مجامع استاندارد جهانی زیرنظر ارگان‌های ذی‌ربط انجام شود) و کلاس‌ها با حضور سردمداران جهانی این اندیشه از کشورهای مختلف و متأسفانه همراهی ناآگاهانه برخی مسئولین (نامه تأییدیه صنوف کشاورزی استان البرز) دست زده که همه این‌ها دست‌به‌دست هم داده تا در آینده بیشتر و بیشتر منتظر حملات «آمریکن پیتبول‌»ها یا هر سگ غیراستاندارد و دچار سوءرفتاری به مردم عزیز کشورمان باشیم.


امروز دختربچه‌ای در لواسان و روزهای آینده با قدرت گرفتن این تفکر سوء، فرزندان دیگری از این مرزوبوم طعمه این فرهنگ نادرست و غیراستاندارد خواهند شد و حتی این سگ‌ها در جامعه دام‌ها به حیوانات اهلی دیگر نیز حمله کرده و آن‌ها را می‌درند و گاهی با یکدیگر گلاویز شده و حتی به تکه‌تکه کردن هم می‌پردازند (جنگ سگ‌ها).


حال سؤال مهم اینجاست که دارنده سگ «آمریکن پیت‌بول» یا هر سگ غیراستانداردی که خارج از دایره رفتار طبیعی این حیوان است، مقصر اصلی است یا افرادی که به‌عنوان مربی، آموزش چنین سگ‌هایی را به عهده می‌گیرند؟


این دو خود زاییده و قربانی تفکر سازمانی و مخوف استفاده از این حیوانات هستند که به‌صورت آکادمیک وارد کشور می‌شوند و متولیان آن در انجام این امر دانسته یا نادانسته از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.


حال با بروز اتفاق تأسف‌بار و ناگوار حمله سگی از نژاد «آمریکن پیت‌بول» با همدستی سگ غیراستاندارد کنار دستیش به دلیل داشتن سوء رفتاری شدید و وحشیانه به دختر بی‌پناه و بی‌گناه در لواسان، که می‌تواند فرزند یا خواهر هر یک از ما باشد و همچنان در کابوس این حملات است، نوک پیکان را برای جلوگیری این دست اتفاقات اسفبارباید به کدام سمت گرفت؟ ریشه‌کنی منشأ این حوادث یا بازهم تزریق مسکن‌هایی چون عدم ورود و خروج سگ‌ها؟ که حتی بعضاً می‌توان با حداقل کار آن‌ها (نگهبانی در مراکزی چون کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها، گله‌ها و ....) از سطح وسیعی از سرقت جلوگیری کرده و اجازه تشکیل پرونده‌های دزدی در دادگاه و صرف زمان و انرژی مفید کشور را نمی‌دهد تا بماند مصارف تخصصی‌تر ازجمله نجات جان انسان‌ها در حوادث و..


پس با نگاهی علمی و واقع‌بینانه به این مخلوق خداوند بدون هیچ تعصب افراطی و تفریطی می‌توان این چاقو را به دست جراح داد و از تبدیل‌شدن آن به سلاحی خطرناک و مخوف در دست نااهلان جلوگیری کرد.


انتهای پیام /4087/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: بهار
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
۰
باید صاحب سگ لواسان هم دیه بدهد و هم عذرخواهی و زندان یا مقابله به مثل چون مکان عمومی بوده
هلدینگ شایسته