دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1398 - 09:37

پیش به‌سوی یک ایران قدرتمند

برهم صالح با یادآوری حمایت‌های ایران از دولت قانونی عراق در مبارزه با داعش، رویه ضدایرانی اجلاس مکه را زیر سؤال برد و رسم همسایگی را به نیکی به‌جا آورد.
کد خبر : 385513
636529560527882204.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، همه‌چیز در کنفرانس سران کشورهای عربی در مکه داشت خوب پیش می‌رفت تا آنکه تریبون به رئیس‌جمهوری عراق رسید. برهم صالح با سخنانی که در حمایت از ایران- آن‌هم چشم‌درچشم سران کشورهای عربی ایراد کرد- نشان داد هنوز چشمه انصاف و جوانمردی در میان سران عرب خشک نشده است. او با یادآوری حمایت‌های ایران از دولت قانونی عراق در مبارزه با داعش، رویه ضدایرانی اجلاس را زیر سؤال برد و رسم همسایگی را به نیکی به‌جا آورد.


عراقی‌ها درادامه هم تأکید کردند در تدوین بیانیه ضدایرانی اجلاس، هیچ همکاری و مشارکتی نکرده‌اند. اجلاس ضدایرانی که به‌همت سعودی‌ها و به‌نیابت از آمریکایی‌ها برگزار شده بود، قرار بود اهرم فشار دیگری علیه جمهوری اسلامی باشد. بااین‌حال، سخنان رئیس‌جمهوری عراق هندسه اجلاس را کمی تغییر داد و حیثیت اجلاس سعودی که به وکالت آمریکایی‌ها برگزار می‌شد، با سخنان او خدشه‌دار شد.


آمریکا و متحدانش در منطقه کار راحتی برای اجرای سناریوهایشان ندارند. همزمان یکی،‌دوهزار کیلومتر آن طرف‌تر در بیروت، دبیرکل حزب‌الله لبنان که به‌مناسبت روز قدس پشت تریبون رفته بود، از قدرت ایرانی‌ها گفت و اینکه اگر آن‌ها ضعیف بودند،‌ جنگ حتمی بود. درادامه هم صریحا به سران جنگ‌طلب ایالات متحده هشدار می‌دهد جنگ علیه جمهوری اسلامی محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و تمام منافع ایالات متحده را در غرب آسیا تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این دو اتفاق مهم درکنار یکدیگر، درسی برای هر دستگاه و سیاست خارجی است.


مسیر حفاظت از منافع ملی نه از میان سرفصل‌های شیک دانشکده‌های حقوق و روابط بین‌الملل، بلکه از مسیر قدرتمندشدن می‌گذرد. قدرت ایران قدرتمند نه‌فقط برای خودش، بلکه برای همسایگانش هم موجب دلگرمی است؛ چنان‌که رئیس‌جمهوری عراق این قدرت را در مبارزه با داعش به‌خوبی فهمید و رسم جوانمردی را در اجلاس ضدایرانی به‌جا آورد.


منبع:صبح‌نو


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته