دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1398 - 00:15
صدرالحسینی در گفتگو با آنا:

تنها مکه برای برگزاری اجلاس اتحادیه عرب امن بود

یک کارشناس ارشد امور بین‌الملل گفت: عربستان سعودی به خوبی می‌دانست که اجلاس اخیر در این کشور تنها در مکه امنیت داشت.
کد خبر : 385286
636811574473609747_md.jpg

«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس ارشد امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، درباره دلیل برگزاری سه اجلاس اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی در مکه، گفت: «با توجه به بی‌رغبتی شرکت‌کنندگان در سه اجلاس مذکور، دولت عربستان سعودی علاقه‌مند بود که عامل جذبی را به وجود آورد و به همین دلیل سه نشست را در مکه برگزار کرد».


وی ادامه داد: «سران و مسئولان حکومت‌های شرکت‌کننده در اجلاس مکه می‌توانستند از فریضه حج استفاده کنند و به همین دلیل عربستان سعودی نشست را در مکه برگزار کرد تا این علاقه و جذابیت را ایجاد کند».


کارشناس ارشد امور بین‌الملل با بیان اینکه عربستان سعودی با برگزاری اجلاس‌ها در مکه قصد داشت اهداف خودش را در لوای مسائل مذهبی پنهان کند، اضافه کرد: «با وجود تهمت‌های که به جنبش انصارالله زده می‌شد که آنها برای مکه و مدینه حرمتی قائل نیستند و موشک به سمت این شهرها و مراکز دینی پرتاب می‌کند؛ انصارالله حرمت بالای خود را به مقدسات اسلامی نشان داد و سعودی‌ها می‌دانستند، امن‌ترین مکان برای برگزاری این اجلاس در مکه بوده و نیروهای یمنی به مکه بی‌احترامی نمی‌کنند».


صدرالحسینی تأکید کرد: «سران کشورهای اسلامی می‌دانستند در عربستان هیچ نقطه‌ای جزء مکه و مدینه امنیت لازم را ندارد و در صورت برگزاری اجلاس در خارج از این دو شهر ممکن بود از سوی انصارالله تهدید شود».


وی درباره خروجی این سه جلسه، گفت: «اختلافات شدیدی میان سران کشورهای اسلامی وجود داشت و به همین دلیل عربستان با برگزاری این نشست‌ها در مکه به اهداف خود دست نیافت و بیش از دو ساعت جلسه سران کشورهای اسلامی هیچ نتیجه‌ای نداشت که این موضوع نشان‌دهنده اختلاف میان کشورهای عربی با محور عربستان سعودی است. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز در صحن عمومی به صراحت مخالفت خود را با اعلام مواضع علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد».


این کارشناس امور منطقه با تأکید بر اینکه بیانیه پایانی اجلاس مکه رونویسی از القائات سعودی‌ها بیش نبود، تأکید کرد: «بعد از شکست ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن، سعودی‌ها بار دیگر موضوع تهدید ایران را مطرح کردند و به سمت ایجاد ناتوی عربی پیش رفتند؛ اما آنها نتوانستند این ائتلاف نظامی را تشکیل دهند».


وی با بیان اینکه پادشاه عربستان در اجلاس مکه به صراحت خواستار خروج از مهلکه یمن شد، افزود: «پادشاه عربستان گرداب یمن را مصیبتی برای خودشان اعلام کرد که از استیصال سعودی‌ها در برابر مقاومت حکایت دارد».


صدرالحسینی افزود: «پادشاه عربستان از جلسه مکه نتیجه‌ای به‌ دست نیاورد و توانمندی‌های انصارالله یمن افزایش یافت، تا حدی که عربستان مصیبت گرفتاری در برابر یمنی‌ها را اعلام می‌کند».


به گزارش آنا، پادشاه عربستان در اجلاس مکه گفته بود: «شما عرب‌ها را به خدا قسم می‌دهم، ما را (از دست یمنی‌ها) خلاص کنید».


سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌ الله لبنان نیز اجلاس مکه را «اجلاس التماس برای کمک به سعودی» خواند که نشان دهنده ناتوانی و شکست آن‌ها در برابر مردم یمن و توانایی‌های آن‌هاست. وی ادامه داد: «ایران به معنای واقعی کلمه قدرت منطقه است و نمی‌توان عربستانی را که بقا و قدرتش به آمریکا، غرب و سرویس‌های اطلاعاتی آنها متکی است، قدرتمند خواند».


دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود ایران را قدرت نخست منطقه توصیف کرد و گفت:‌ «برخی‌ها عربستان را قدرت بزرگ و نخست منطقه می‌پندارند، ولی چه قدرت و چه عظمتی که شخصی همچون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره آن می‌گوید اگر ما نبودیم، هواپیماهای سعودی نمی‌توانستند پرواز کنند و بر زمین بنشینند».


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب