دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1398 - 05:00
معاون پرستاری وزیر بهداشت:

سال گذشته ۱۰۰ هزار ایرانی به فشار خون مبتلا شدند

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته حدود 100 هزار نفر در ایران به‌دلیل بیماری‌های مرتبط با فشار خون جان خود را از دست دادند.
کد خبر : 385201

مریم حضرتی در گفتگو با خبرنگار حوزه پزشکی و بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: بیماری فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر، ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیه و سکته‌مغزی در ایران به شمار می‌آید.


وی افزود: این آمار وقتی وحشتناک می‌شود که بدانیم در سال گذشته بیش از 10 میلیون نفر جان خود را  در جهان به خاطر فشار‌خون بالا از دست داده‌اند.


معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر‌نشان کرد: این آمار در سال گذشته در ایران حدود ۱۰۰ هزار نفر بوده‌است.


وی تصریح کرد: بر اساس غربالگری که در سال ۹۵ در کشور انجام شد مشخص شد که حدود یک سوم جمعیت بزرگسال ایران دچار بیماری فشار خون بالا هستند و حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ایران به این بیماری مبتلا هستند.


حضرتی اضافه‌کرد: مسئله مهم این است که حدود ۴۰ درصد از افرادی که فشار‌خون بالا دارند از بیماری خود آگاه نیستند و تنها  حدود ۵۰ درصد از بیماران دارو مصرف می‌کنند.


وی با تأکید بر اینکه در ۲۰ سال گذشته فشار خون بالا حدوداً سه برابر شده است، ادامه داد: سند ملی پیشگیری فشار خون بالا چند هدف را دنبال می‌کند که مهمترین آن کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک در کشور است که می‌تواند کاهش ۲۵ درصدی ابتلا به فشار خون را به دنبال داشته باشد.


معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار‌ کرد: در کنار این می‌توان پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی ناشی از فشار خون را به مردم آموزش داد و از این راه آمار ابتلا به فشار خون را تا حدود زیادی کاهش داد.


انتهای پیام/۴۰۸۷/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته