دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هند و ژاپن مقابل توسعه تجاری چین متحد شدند

هند و ژاپن در قالب همکاری‌های جدید تجاری با یکدیگر در صدد کنترل نفوذ چین در بازار منطقه‌ای آسیا هستند.
کد خبر : 384904
3.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مدتی است جنگ تجاری چین و آمریکا بالاگرفته است و هر دو کشور علاوه برافزایش فشار برطرف مقابل سعی در یافتن راهی برای کاهش تأثیرات منفی اقدامات رقیب دارند.


کارشناسان اقتصادی معتقدند چین هم‌زمان با انتقال خوشه‌های صنعتی خود به کشورهای کمتر توسعه‌یافته آسیایی و فروش سهام شرکت‌های مهم خود در بازار بورس هنگ‌کنگ، راه مقابله مستقیم آمریکا را محدود کرده است.


اما در سوی دیگر این تنش تجاری، رویکرد جدید چینی‌ها تبعاتی نیز برای سایر کشورهای بزرگ صنعتی آسیایی به همراه داشته است که در این میان به نظر می‌رسد هند و ژاپن آسیب بیشتری از گسترش چین در آسیا خواهند دید به همین دلیل این دو کشور در اقدامی مشترک، تفاهم‌نامه توسعه بندری با کشور سریلانکا منعقد کرده‌اند.


تحلیلگران بازار جهانی این اقدام هند و ژاپن را به‌عنوان اعلام حضور رسمی آن‌ها در منطقه دریایی می‌دانند که به نظر می‌رسد چین خواهان تصاحب آن است.


کارشناسان بر این باورند، هند و ژاپن با در اختیار گرفتن بندر کلمبو در سریلانکا در اقیانوس هند درواقع تلاشی برای حفظ توازن صادراتی خود به اروپا و آفریقا  از طریق دسترسی آسان  از بندر کلمبو را طرح‌ریزی کرده‌اند.


به نظر می‌رسد تلاش ترامپ برای ضربه زدن به کشورهای آسیایی جواب معکوس داده است و در درازمدت موجب رشد فعالیت تجاری در آسیا خواهد شد.


انتهای پیام/4129/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته