دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1398 - 10:40
خرم‌دره در گفتگو با آنا:

باید برای اشاعه فرهنگ حجاب اقدامات جدی‌تری صورت گیرد

دبیر انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب گفت:‌ باید برای اشاعه فرهنگ حجاب خصوصاً در شرایط امروز که جوانان کم کم از این حوزه فاصله می‌گیرند اقدامات جدی‌تری صورت پذیرد.
کد خبر : 384222
237895_793.jpg

مریم‌السادات خرم‌دره در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، جوانان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: فضای اختصاصی امسال در بخش حجاب که در نیم‌طبقه شبستان مصلی قرار دارد به لحاظ دسترسی به این بخش بهتر از سال گذشته است.


وی افزود: سال قبل فضای اختصاصی بخش حجاب در رواق شرقی بود که به لحاظ جذب مخاطب  بسیار مناسبتر از سال پیش است اما با توجه به اینکه همواره بخش حجاب و عفاف بیشترین مخاطب نمایشگاه قرآن را به خود اختصاص می‌دهد ازدحام جمعیت در این فضا باعث بروز مشکلاتی می‌شود از جمله اینکه به دلیل نبود ساختارها جهت تهویه مناسب هوا گرمای محیط باعث آزار مخاطبان، غرفه‌داران و مسئولان اجرایی بخش بود و نبود آسانسور و وجود پله‌های زیاد، مخاطبان را دچار زحمت بسیار کرد.


کتب قرآنی در رواج و بسط فرهنگ دینی و قرآنی نقش کلیدی دارد


دبیر انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب گفت:‌ به نظر من وقتی در فضای مصلی در طول سال نمایشگاه‌های مختلفی چون کتاب، قرآن و ... برگزار می‌شود باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و زیرساخت‌های مناسب فراهم گردد که البته این موارد فقط جهت برگزاری نمایشگاه‌ها نیست و امکاناتی مثل تهویه مطبوع و مناسب، آسانسور و ...لازمه هر فضای عمومی است. همچنین نظافت فضای مصلی، سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها در حد انتظار نیست.!


وی عنوان کرد:‌ این موارد باعث مزاحمت و آزار مخاطبان، غرفه‌داران و تیم‌های اجرایی می‌شود. اما موضوعی که برای انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب بسیار حائز اهمیت است این که  مانند  کتب قرآنی  که در رواج و بسط فرهنگ دینی و مذهبی نقش کلیدی (البته با مخاطب خاص) دارد و نسبت به سایر حوزه‌ها هم مخاطب عام کمتری دارند، حوزه پوشاک اسلامی و محصولات حجاب و عفاف هم نقش بسیار مؤثری در اشاعه فرهنگ دینی و قرآنی دارد.


تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور در جبهه اقتصاد به جهاد مشغولند


خرم‌دره ادامه داد: در واقع این بخش علاوه بر سایر کارکردهایی که دارد کارگروه فرهنگی ویژه‌ای دارد؛ پس چرا باید در نمایشگاه قرآن اجاره غرفه‌های کتاب و فرهنگی متری 90 هزار تومان باشد در حالیکه در سال رونق تولید (که از منظر مقام معظم رهبری اهمیت ویژه‌ای دارد) تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور که هم سنگردار عرصه تولید و هم جبهه فرهنگ و هنر هستند و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور به جهاد مشغولند باید برای هر مترمربع غرفه 300 هزار تومان هزینه پرداخت کنند؟


این استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیا تحمیل چنین هزینه‌ای به تولیدکنندگان سبب افزایش هزینه سبد کالای خانوار و کمک به حذف چادر نیست؟ مطالبه دیگر انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب این است که با وجود کارکرد فرهنگی محصولات حجاب و با توجه به اینکه جمع کثیری از مخاطبان نمایشگاه قرآن مخاطبان بخش حجاب و عفاف نمایشگاه هستند نباید این بخش در حاشیه نمایشگاه  قرار گیرد.


چرا همیشه بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن باید در حاشیه نمایشگاه باشد


دبیر انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب ادامه داد: چرا همیشه بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن محجور بوده و در حاشیه نمایشگاه باشد نه در بطن نمایشگاه و در کنار سایر بخش‌ها؟ انگشتر با نگین‌های عقیق و فیروزه، تابلوهای تزئینی، تابلو فرش و ... محصول فرهنگی قرآنی شناخته شده و در بخش اصلی شبستان در کنار قرآن و کتاب عرضه می‌شود اما محصولات حجاب که در قرآن در این خصوص آیات صریح داریم از قرآن جدا شناخته شده و در حاشیه قرار می‌گیرد؟


خرم‌دره افزود: به نظرم باید برای اشاعه فرهنگ حجاب خصوصاً در شرایط امروز که جوانان کم کم از این حوزه فاصله می‌گیرند اقدامات جدی‌تری صورت پذیرد.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا اختلافی بین کارگروه و انجمن حجاب وجود دارد، گفت: هیچ جدایی و اختلافی بین کارگروه و انجمن حجاب وجود ندارد؛ ممکن است در برخی جزئیات اختلاف نظرهایی باشد اما همیشه انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب به عنوان مشاور اجرایی در کنار کارگروه ساماندهی مد و لباس در برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف همراه کارگروه بوده، هست و خواهد بود و اینکه می‌بینید امسال کارگروه در فضایی مجزا اقدام به برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف کرده است ربطی به انجمن ندارد و مربوط به سیاستگذاری معاونت قرآنی در بخش اجرایی نمایشگاه قرآن است.


انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب همگام کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خواهد بود


خرم‌دره افزود: کارگروه و معاونت قرآنی هر دو ذیل وزارت ارشاد عمل می‌کنند و سیاست معاونت قرآنی چنین بوده است که کارگروه نقش ترویجی خود را در نمایشگاه حجاب و عفاف اجرا کند و بخش اجرایی به حوزه تخصصی آن سپرده شود.


دبیر انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب گفت:‌ اینکه کارگروه مد و لباس کشور در اجرای این سیاست با معاونت قرآنی به توافق رسیده یا نه ارتباطی به انجمن حجاب ندارد؛ ضمن اینکه انجمن فعالان تخصصی حوزه حجاب هر زمان که نیاز به تعامل و همکاری با کارکرد ساماندهی مد و لباس کشور باشد مثل همیشه با تمام توان همراه و همگام کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خواهد بود.


انتهای پیام/4046/ ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته