دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1398 - 00:50
استفتائات امام خامنه‌ای/

آیا زنان باردار و شیرده باید روزه بگیرند؟

روزه و احکام مربوط به آن برای زنان باردار و شیرده جزء سؤال‌هایی است که در استفتائات حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای به آن پاسخ داده شده است.
کد خبر : 384181
139408170909591236471834.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امام و رهبری گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روزه و احکام مربوط به آن برای زنان باردار و شیرده جزء سؤال‌هایی است که در استفتائات حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای به آن پاسخ داده شده است.


در یکی از سؤالات طرح‌شده در اجوبه‌الاستفتائات آمده است: آیا روزه گرفتن بر زن بارداری که نمی‌‏داند روزه برای جنین او ضرر دارد یا خیر، واجب است؟


در پاسخ آمده است: اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنين داشته باشد و خوف وى هم داراى منشأ عقلايى باشد، افطار بر او واجب است و در غير اين صورت واجب است که روزه بگيرد.


در سؤالی دیگر می‌خوانیم: زنی که کودک خود را شیر می‏‌داده و باردار هم بوده و در همان حال روزه ماه رمضان را هم گرفته است و هنگام زایمان فرزندش مرده به دنیا آمد، اگر از ابتدا احتمال ضرر را می‌‏داده و در عین حال روزه گرفته است: 1. آیا روزه‌‏اش صحیح است یا خیر؟ 2. آیا دیه بر ذمّه او هست یا خیر؟ 3. اگر احتمال ضرر نمی‌‏داده، ولی بعداً معلوم شده که روزه گرفتن برای جنین ضرر داشته، چه حکمی دارد؟


در پاسخ این سؤال می‌خوانیم: اگر با وجود خوف از ضررى که داراى منشأ عقلايى است، روزه گرفته باشد و يا بعداً برايش معلوم شود که روزه براى وى يا براى جنين‏اش ضرر داشته، روزه‏اش صحيح نيست و قضاى آن بر او واجب است، ولى ثبوت ديه جنين متوقف بر اين است که ثابت شود فوت جنين مستند به روزه گرفتن وى است.


در سؤالی دیگر عنوان شده است: من به لطف خداوند متعال دارای فرزندی هستم که شیرخوار است. به زودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید. در حال حاضر می‌‏توانم روزه بگیرم ولی در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه دارای بنیه ضعیفی هستم و کودکم هر 10 دقیقه شیر می‏‌خواهد، چه وظیفه‌ای دارم؟


جواب آخرین سؤال هم چنین است: اگر به دليل کم يا خشک شدن شيرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشيد، روزه‏تان را افطار کنيد، ولى براى هر روزى بايد يک مدّ طعام به فقير بدهيد و قضاى روزه را هم بعداً بجا آوريد.


انتهای پیام/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته