دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام قرائتی:

شب‌زنده‌داری، شاه‌کلید اسرار شب قدر است

استاد حوزه علمیه قم به بیان جایگاه و اهمیت شب قدر اشاره کرد و شاه‌کلید اسرار این شب را، شب‌زنده‌داری دانست.
کد خبر : 384119
18.jpg

حجت‌الاسلام علی‌اصغر قرائتی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با عرض تسلیت ایام عزاداری اولین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت علی بن ابی‌طالب (ع) به اهمیت و جایگاه شب قدر پرداخت و خواستار بهره‌گیری درست از این مناسبت مذهبی شد.


وی به بیان برخی روایات در زمینه اهمیت شب قدر پرداخت و گفت: اگر به‌صورت کیفی به شب قدر نگاه کنیم، کمیت این شب همان کیفیت آن است که شب‌بیداری و زنده‌داری، شاه‌کلید اسرار شب قدر به شمار می‌آید، همین‌که مؤمنان در این شب بیدار باشند و از اهمیت آن غفلت نکنند، خود یک قدردانی از شب قدر است.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در روایت آمده است که شب قدر بیدار باشید و به کسب علم بپردازید، زیرا شب قدر، شب اندازه‌گیری و تقدیر است و نباید از آن به‌راحتی عبور کرد و غافل شد، چون چنین فرصتی برای انسان به دست نمی‌آید.


وی یادآور شد: در موضوع عبادات ما امور به انجام کمیت هستیم، بنابراین در شب قدر به دنبال احیای این شب باشیم و با احیاء از خواب غفلت دوری کردیم و نشان دادیم که به این دستور بی‌اعتنا نیستیم. کسی که شب قدر احیای می‌دارد، خیلی از پارامترها را ملاحظه می‌کند، اندازه خودش را می‌داند و غافل نیست و این‌ها خیلی درس‌آموز است.


قرائتی خاطرنشان کرد: روایت زیادی در زمینه شب قدر وجود دارد که به انفاق، دعا و نماز سفارش شده است؛ اما آنچه ما دریافت کردیم، احیاءداری و بیداری این شب است، از طرف خداوند شب قدر بسیار بااهمیت است، به‌گونه‌ای که تمام ملائک در این شب به زمین می‌آیند، نشان می‌دهد که در این شب در آسمان خبر نیست، همه‌چیز بر روی زمین است، تنزل‌الملائک و روح، از همین باب است.


وی یادآور شد: شب قدر، عافیت‌طلبی، سلامتی و بار به منزل رساندن است، اگر کسی به همین مسائل فکر کنند خیلی از مسائل گیرشان می‌آید، هرکسی به فراخور ظرفیتی که دارد از این فرصت استفاده می‌کند، درک شب قدر بسیار سخت است، بزرگان می‌فرمایند که در این شب دعا کنید تا ظرفیت پذیرش آن را داشته باشیم.


استاد حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که شب قدر چیست، گفت: مثل این است که کسی از شبکه‌های مجازی سر در نمی‌آورد و احساس می‌کند در این وادی هیچ‌چیزی وجود ندارد، اما کسانی که به این ابزار آشنا هستند می‌دانند در آنچه می‌گذرد، شب قدر هم در عالم معنا چنین است، خبرهای در این شب است که درک آن برای ما آسان نیست و نمی‌توانیم به‌راحتی آن را درک کنیم؛ از این‌رو توصیه می‌کنند تا بیدار باشید و از آن غفلت نکنید.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته