دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چرا برخی برای غذای نذری التماس می‌کنند؟

برخی سؤال می‌کنند چرا مردم برای غذای نذری التماس می‌کنند، در این گزارش به دلایل روایی آن می‌پردازیم.
کد خبر : 382976
n82838586-72193393.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نَذْر آن است که انسان ملتزم شود کار خیری را برای خدا به جا آورد یا کاری را که نکردن آن بهتر است، برای خدا ترک کند. عمل به نذر در صورت وجود تمام شرایط آن واجب است.


نذر در میان امت‌های پیش از اسلام هم بوده است. قرآن کریم داستان نذر همسر عمران و نذر حضرت مریم (س) را نقل کرده است و عمل به نذر را یکی از ویژگی‌های عبادالرحمن برمی‌شمارد.


آیه اطعام هم که در فضیلت اهل‌بیت (ع) است مربوط به نذری است که آنان برای رفع بیماری امام حسن و امام حسین (علیهم‌السلام) کرده بودند. خدای متعال آنان را شفا بخشید و ایشان نیز روزه گرفتند.


گاهی می‌بینیم که برخی غذای نذری توزیع می‌کنند و مردم هم برای این غذای تبرکی التماس می‌کنند، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در این خصوص گفت: اینکه مردم از این غذاهای نذری استقبال و برای دریافت آن التماس می‌کنند، برای این است که این غذای تبرکی، ریشه روایی دارد.


کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از جلد 26 بحارالانوار یادآور شد: در این روایت آمده است، این غذای تبرکی، غذای خانواده و قوم صالحان است، چون کسی که غذای نذری پخت می‌کند، فرشتگان در آن خانه رفت‌وآمد می‌کنند و این غذا متبرک می‌شود ازاین‌رو است که مردم آن را دوست دارند.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته