دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1398 - 12:01
کارشناس مسائل سیاسی:

دولت به‌جای پاسخگو بودن در جایگاه سؤال‌کننده نشسته است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت به‌جای اینکه درباره اختیارات و اقداماتش پاسخگو باشد در جایگاه مدعی و سؤال‌کننده نشسته است.
کد خبر : 384023
thumbs_b_c_3582b4c9b9fceb1efafda9421ec112d8.jpg

عباس خسروانی در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: افرادی که در نظام جمهوری اسلامی برای تصدی مسئولیت ریاست جمهوری کاندیدا می‌شوند و خودشان را در معرض آرای عمومی ملت قرار می‌دهند قبل از هر چیز باید اشراف کامل به قانون اساسی داشته باشند؛ چراکه هر رئیس‌‌جمهوری باید براساس قانون اساسی عمل کرده و تمامی وظایف او در چارچوب آن باشد و اگر احساس می‌کند نمی‌‌تواند با چنین قانونی کار کند نباید هرگز در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.


مسئله اختیارات ریاست‌جمهوری سابقه تاریخی دارد


وی ادامه داد: همواره مسئله کمبود اختیارات از سوی رئیس جمهورهای گذشته مطرح شده است و جالب است که معمولاً در اواخر دوره دوم مسئولیت این افراد، چنین اظهار نظرهایی مطرح می‌شود که از لحاظ منطقی دارای تناقض است؛ زیرا این سؤال مطرح می‌شود که آیا افراد قانون اساسی را قبل از کاندیدا شدن مطالعه کرده‌اند و اینکه چرا در اواخر دوره ریاست جمهوری خود متوجه می‌شوند که اختیارات کافی ندارند.


کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مسئله اختیارات ریاست جمهوری در کشورمان یک سابقه تاریخی دارد و اگر سابقه تاریخی را مورد مطالعه قرار دهیم، ما را برحذر می‌دارد از اینکه بخواهیم اختیارات ویژه‌ای به ریاست جمهوری اعطا کنیم؛ چون در اوایل پیروزی انقلاب به بنی‌صدر اختیارات ویژه‌ای تعلق گرفت که در نهایت منجر به برخی اتفاقات ناخوشایند در کشورمان شد و حتی در دوره اصلاحات شاهد ارائه طرح و یا لایحه‌ای مشهور به دوقلوها در مجلس شورای اسلامی بودیم که در آنجا رئیس دولت اصلاحات اعتقاد داشت باید اختیاراتش افزایش یابد؛ لذا همه این تجارب تاریخی نشان می‌دهد که این افزایش اختیارات تجربه‌ خوبی برای کشور نبوده است.


خسروانی با بیان اینکه طبق اصول قانون اساسی، اختیارات قوا باید مشخص شود، گفت: اگر توازن قوا در یک نظام مبتنی بر آرای مردم بر هم بخورد نتیجه آن استبداد و دیکتاتوری خواهد بود که اصلاً به‌دنبال آن نیستیم.


نباید در تریبون‌های رسمی با احساسات مردم بازی شود


وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اختیارات رئیس‌جمهور به‌طور کامل و واضح ارائه شده است. اگر عده‌ای احساس می‌کنند که این قانون ناقص است و مشکلاتی دارد و رئیس‌جمهور نمی‌تواند در این چارچوب کار کند، روال قانونی و رسمی آن کاملاً مشخص است؛ یعنی به‌جای اینکه در تریبون‌های رسمی با احساسات مردم آن هم در چنین شرایط خاصی که در آن قرار دارند بازی شود، باید مسیر اصلاح قانون اساسی را از طریق قانونی و رسمی دنبال کرد.


کارشناس مسائل سیاسی گفت: رئیس‌جمهور اظهار کرده است که شرایط امروز کشور متناسب با شرایط جنگ تحمیلی است و در آن دوره اختیارات بسیاری به نخست‌وزیری داده شده بود که توانست مفید واقع شود، اما در اصل شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوران دفاع مقدس به هیچ‌وجه قابل قیاس با شرایط امروز کشور نیست؛‌ زیرا امروز با نظامی مواجه هستیم که شکل گرفته، مستقر شده و تثبیت شده است و تمام قوا به یک ثبات بسیار بالایی در نظام رسیده‌اند و هرگز شاهد شرایط بی‌ثبات و بحرانی نیستیم.


رئیس‌جمهور نتوانسته از اختیاراتش به‌خوبی استفاده کند


خسروانی افزود: رئیس‌جمهور به‌جای اینکه از افزایش اختیاراتش سخن بگوید از همین اختیاراتی که قانون اساسی در اختیارش گذاشته است،‌ به بهترین نحو ممکن استفاده کند؛ لذا معتقدیم که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم نتوانسته از ظرفیت‌های قانون اساسی به‌خوبی استفاده و به وظایفش عمل کند؛ بنابراین اگر دولت بتواند از همین اختیاراتش به‌خوبی استفاده کند، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.


وی ادامه داد: ریشه مشکلات کشور در کم بودن اختیارات رئیس‌جمهور نیست، بلکه ریشه اصلی مشکلات در کم‌کاری دولت، وزیران و مدیران دولتی است؛ بنابراین برای حل مشکلات نیازمند مدیران پرکار با روحیه جهادی هستیم که نگاهشان به درون و توانمندی‌های ملی باشد تا به‌جای اینکه تمام توان و ظرفیت‌های کشور را در سبد مذاکرات یا نگاه به بیرون بگذارند.


توقعمان از یک رئیس‌جمهور حقوقدان زیاد است


کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آقای روحانی در اوایلی که کاندیدا شده بود، مطرح کرد که اگر برای حل مشکلات کشور راهکار و راه‌حل نداشت، قطعاً در انتخابات شرکت نمی‌کرد، گفت:‌ امروز صحبت‌های آقای روحانی با سخنان قبل از انتخابش به ریاست‌ جمهوری  کاملاً در تناقض است؛ لذا توقع ما از یک رئیس‌جمهور حقوقدان خیلی بیشتر از این بود و توقع داشتیم که به قانون اساسی و قواعد کشور اشراف داشته باشد.


خسروانی گفت:‌ اگر این اختیارات با جوسازی و تحریک افکار عمومی و فرافکنی به نهاد ریاست جمهوری و رئیس قوه مجریه اعطا شود، نه‌تنها مشکلاتمان حل نخواهد شد، بلکه با پدیده یک نوع دیکتاتوری مدیریتی مواجه خواهیم شد؛ چراکه اساساً معتقدیم امروز مسئله اصلی کشور اختیارات قوه مجریه نیست،‌ بلکه مسئله اصلی کشور، رویه غلطی است که قوه مجریه در مدیریت کشور اتخاذ کرده و این رویه غلط تا به امروز هیچ‌کدام از مشکلات کشور را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی نتوانسته حل کند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس‌جمهور به اندازه اختیاراتش توقع داریم، سؤال می‌کنیم و می‌خواهیم او پاسخگو باشد، اما معتقد هستیم که رئیس‌جمهور در حیطه همین اختیارات هم نتوانسته به مردم پاسخگو باشد و از آنجاکه امروز دوران پاسخگویی دولت است، شاهد اتخاذ استراتژی‌ای به‌نام تعویض جایگاه پاسخگو با سؤال‌کننده هستیم؛ یعنی امروز دولت به‌جای اینکه درباره اختیارات و توانمندی‌هایش پاسخگو باشد در جایگاه مدعی نشسته است و این ادعا و رویه راهگشا نخواهد بود.


انتهای پیام/4079/4123/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته