دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1398 - 09:38

توقف عملیات‌های مربوط به کشف آثار باستانی در استان کرمان

یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان بدون تجهیزات و ماشین است و در این راستا کاوشگران از جستجوی آثار باستانی دست کشیده‌اند.
کد خبر : 383971

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، استان کرمان پهناورترین استان ایران محسوب می‌شود که به بهشت باستان‌شناسی معروف است. در کشور انواع حفاری‌ها به خاطر وضع تورم رو به افزایش است و این اقدام به‌خصوص در جنوب استان کرمان که یک منطقه باستانی محسوب می‌شود، بیشتر از استان‌های دیگر است.


بسیاری از مردم و حتی مسئولان استان کرمان از آثاری که پس از حفاری به‌دست می‌آید خبر ندارند، در حقیقت افرادی ناشناس با دو سه نفر نیرو برای حفاری به آنجا می‌آیند و عملیات مربوط به حفاری را به سرانجام می‌رسانند.


متأسفانه در استان کرمان تجهیزات مناسبی وجود ندارد و حتی خودرویی برای گشت‌زنی و جلوگیری از حفاری‌های بی‌رویه وجود ندارد. ماشین‌هایی که در این استان برای گشت‌زنی و حفاظت مورد استفاده قرار می‌گرفت به‌دلیل قدیمی‌بودن فرسوده شده و اکثر دستگاه‌ها فروخته شده است و در حال حاضر شاید این بی‌تفاوتی میراث فرهنگی استان کرمان است که با وجود 200 نیرو، یگان حفاظت هنوز یک خودرو برای گشت‌زنی ندارد.


تحویل کتیبه مسروقه دژ بهمن سمیرم به میراث فرهنگی اصفهان

شاید چیزی حدود 10 خودرو و آن هم از نوع پژو که برای گشت‌زنی مناسب نیست در مناطق مختلف مانند جیرفت وظایف خود را انجام می‌دهند. از اسفند ماه گذشته به بعد گرما در جیرفت بیداد می‌کند و هیچ خودرویی بدون کولر در آنجا تردد ندارد و این باعث شده که مشکلات عدیده‌ای در این مناطق به‌وجود بیاید.  تقسیم این 10 خودرو که همگی سواری‌های معمولی هستند برای 23 شهرستان غیرقابل تصور است و در حقیقت این امکانات همخوانی با یگان حفاظت ندارد.

البته وقتی ماشینی وجود نداشته باشد هرچه کشف می‌شود را نیروی انتظامی به دست می‌گیرد، در حالی که اگر گروه یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان خود کمین کرده باشند می‌‌توانند آن آثار را از قاچاقچیان و یا جلوتر از آن برای نگهداری در موزه به چنگ بگیرند.

گاهی این اتفاق یعنی پیدا کردن آثار عتیقه، از روی دشمنی است که مخبر آن را اعلام می‌کند یا اینکه افراد خاص در حین کمین چیزی را مشاهده می‌کنند و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان در اسرع وقت برای دریافت عتیقه‌ها اقدام می‌کند.


سه کارشناس میراث فرهنگی بانه در درگیری باقاچاقچیان زخمی شدند

اما متأسفانه در استان کرمان به‌خصوص در منطقه جیرفت هیچ امکانات حفاظتی وجود ندارد. در این منطقه با وجود فعال بودن 70 نیرو، به‌دلیل نبود تجهیزاتی برای کنکاش و نگهداری مشکلات فراوانی به‌وجود آمده است. در این مناطق با توجه به آثاری که تاکنون به دست آمده نیاز به پهپاد است تا در جاهایی مانند کوه یا دره و یا مناطق صعب‌العبور کنترل لازم صورت گیرد.


موزه‌های استان کرمان از کمترین سرویس‌های امنیتی و ناقص برخوردار است چرا که باید دوربین آن به‌روز و خاص باشد که احتیاج به نور نداشته باشد؛ برای مثال موزه باستان‌شناسی جیرفت لب رودخانه ساخته شده است که اگر سیل بیاید موزه خراب خواهد شد. حتی زمانی که سیل هم ‌آمد موزه را خالی کردند و بعد از فروکش کردن سیل آن را تجهیز کردند و در حقیقت سیلی که در استان کرمان می‌آید، آثار تاریخی را نمایان می‌کند.


همچنین استان کرمان انبار امنی ندارد که آثار موزه‌ای را در آن قرار دهند؛ یعنی هیچ کدام از موزه‌های استان کرمان استانداردهای جهانی از لحاظ نور و گرما را ندارند؛ چراکه کاوشگران معتقدند آثار هر چه در خاک بماند امنیت و ماندگاری‌اش بیشتر خواهد بود. به همین منظور در استان کرمان کاوش‌ها کنسل و تعطیل شده است.


ارگ بم

در این استان حدود 12 هزار اثر تاریخی تخمین زده شده است که 7 هزار اثر آن شناخته شده که ارزش تاریخی دارد و  700 اثر ثبت ملی شده و  هفت اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است.


ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای تاریخی میمند، بیابان لوت، سه قنات گوهرریز جوپار، اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات بم از جمله آثاری هستند که ثبت جهانی شده است.


بر اساس این گزارش، شاید بگوییم بی‌تفاوتی از میراث فرهنگی استان کرمان باشد اما این اتفاق غیرممکن است که به گوش مرکز که همان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد نرسیده باشد، لذا آنها هم از این وضعیت خبر دارند و باید تمهیدات لازم را در این باره درنظر بگیرند.


انتهای پیام/4046/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته