دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1398 - 15:31
قبول به آنا خبر داد:

اجرای 11 پروژه تحقیقاتی بین دانشگاه‌های ایران و هند

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد از اجرای 11 پروژه تحقیقاتی بین دانشگاه‌های ایران و هند خبر داد.
کد خبر : 383856

احسان قبول در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره همکاری با دانشگاه‌های هندوستان اظهار کرد: از دو سال پیش دانشگاه فردوسی مسئول ارتباط با دانشگاه‌های کشور هندوستان شده و کارگروهی از 23 دانشگاه و پژوهشگاه ایرانی و 23 دانشگاه هندی تشکیل شد.


وی افزود: سال گذشته 11 طرح پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و هند اجرایی شد که وزارت علوم 110 میلیون تومان و دانشگاه‌های هند 220 میلیون تومان اعتبار گذاشتند.


مدیر امور بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: این پروژه‌ها بیشتر در حوزه آب و کشاورزی بوده است.


قبول گفت: با وجود مشکلات بودجه‌ای در کشور دانشگاه‌های عضو کارگروه مشترک تصمیم گرفتند تا صندوق مشترکی بین ایران و هند تشکیل شود تا دانشگاه‌ها خود بتوانند بودجه مورد نیاز طرح‌ها را تأمین کنند. طرف هندی هم مایل است که اگر اعتبارات ما تأمین شود دو برابر آن را هزینه کند.


وی افزود: اگر اعتبار این صندوق تأمین شود فراخوان برای دانشگاه‌های عضو خواهیم داد تا طرح‌های تحقیقاتی مشترک تعریف شود. بیشتر دانشگاه‌های هندی به همکاری در زمینه علوم، کشاورزی و مهندسی علاقه دارند و علاقه‌ای به همکاری در زمینه علوم انسانی و مخصوصا زبان فارسی ندارند چراکه بنیاد سعدی حاضر است رایگان در زمینه زبان فارسی در کشورها فعالیت کند، ولی دانشگاه‌ها براساس برنامه‌های دوسویه این کار را انجام می‌دهند و به همین دلیل برای طرف هندی به‌صرفه‌تر است که در این زمینه با بنیاد سعدی همکاری کند.


انتهای پیام/4107/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته