دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا اسم «علی» هم نام خداست؟

یکی از اسمای حسنای الهی اسم «علی» بوده که هم‌خانواده علو، عالی، اعلا، تعالی و متعالی به معنای بالا، والا، برتر و بلندمرتبه است.
کد خبر : 383713
ali.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امروز نوزدهم ماه مبارک رمضان و روز ضربه خوردن حضرت علی (ع) است، از این‌رو به یکی از اسمای حسنای الهی به اسم «علی» می‌پردازیم.


کلمه «علی» هم‌خانواده علو، عالی، اعلا، تعالی و متعالی به معنای بالا، والا، برتر و بلندمرتبه است.


علو و برتری ذاتی خدا است، خدا به ذات و بالاطلاق «علی» است، «علی» علی‌الاطلاق است علو خدا، وجودی است؛ بنابراین یک علو بیشتر نداریم و آن مخصوص علی‌الاعلی است، هیچ موجود در رتبه علو خدا قرار ندارد، چون علو و برتری ممکنات ذاتی آن‌ها نیست، اگر هم باشد حکم و حیثت مستقلی ندارد، همه آن‌ها عاریه هستند، البته می‌توان آن را حقی دانست، در صورتی که از طرف خدا بدانیم و به اشخاصی تعلق می‌گیرد که حقانی شدند.


امام رضا (ع) فرمودند: «اولین اسمی که خدا برای خودش انتخاب کردند «العلی العظیم» است.


علی اسم ذات همه اسمای خدای تعالی است. باسمه‌تعالی که در متن نامه‌هایمان می‌نویسیم از همین‌رو است.


همه اسمای خدا تعالی دارند، مثلاً خدا در حکمت از هم برتری دارند «انه علی حکیم» و در علم از همه بالاتر است. در بزرگی از همه بلندمرتبه‌تر است «العلی کبیر»، کلمه علی را چه صفت مشبه بدانیم چه صیغه مبالغه معنایش این است که خدا به‌طور ثابت و علی‌الدوام همیشه از همه بالاتر است، فوق عالی. هم در ذات هم در مقام غیب‌الغیوب هم در صفات اسما و هم افعال، از همه‌چیز برتر است.


علو خدا وجودی است، یعنی علو وجودی خدا بر همه‌چیز برتری دارد، در همه حال خدا برتر است.


خدا برتر از تصور همه است فراتر از توصیف همه خلایق، بالاتر از تصدیق در همه زمینه‌هاست چه بفهمیم یا نفهمیم خدای «علی» الاعلی است. در فرازهای 21، 35 ، 36 ، 76 و 86 جوشن کبیر، این اسمای وجود دارد.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته