دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1398 - 09:25
اکبری:

نیمی از مبتلایان فشار خون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند

مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اجتماعی شدن سلامت گفت: نیمی از افراد مبتلا به فشارخون از مشکل خود اطلاعی ندارند یا فشارخون خود را درمان و کنترل نمی‌کنند.
کد خبر : 383579
2463178.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، محمداسماعیل اکبری درخصوص بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار کرد:  با توجه به حساسیت‌هایی که در حوزه پاسخگویی به نیازهای عموم مردم در حوزه سلامت وجود دارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده تا با عملیاتی کردن این برنامه‌ها، جمعیت بیشتری را هدف قرار داده و مردم از خدمات سلامت، بهره بیشتری ببرند. 


وی با بیان این‌که یکی از عوامل خطری که به افزایش آمار بیماری‌های غیرواگیر در کشور دامن می زند، فشارخون بالا است، افزود: فشارخون بالا، در سال گذشته، 97 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. 


مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اجتماعی شدن سلامت ضمن اشاره به این‌که مرگ و میر ناشی از فشارخون بالا،  صد درصد قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: این‌که گفته می‌شود نیمی از افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و از مشکل خود اطلاعی ندارند یا فشارخون خود را درمان و کنترل نمی‌کنند، خوب نیست.


اکبری تصریح کرد: نظام سلامت ما باید تا جایی توانمند شود که پاسخگوی این 50 درصد نیز باشد و نتیجه این خواهد شد که هیچ بیماری در اثر ابتلای به فشارخون بالا فوت نخواهد کرد.   


وی ادامه داد: شرط اول برای کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از فشارخون بالا، این است که مردم فشارخون خود را کنترل کرده و افراد دارای فشارخون بالا شناسایی شوند، به همین خاطر کمپین ملی کنترل فشارخون نیز به‌منظور آگاهی‌رسانی به مردم طراحی و اجرا شده است. 


مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اجتماعی شدن سلامت  تصریح کرد: تنها شناسایی، آگاهی از فشارخون و دریافت دارو کافی نیست، بلکه درمان و کنترل مستمر فشارخون نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در غیر این‌ صورت راه‌اندازی این‌گونه کمپین‌ها، سودی در بر نخواهد داشت چرا که بیمار شناسایی و به پزشک ارجاع داده می‌شود و دارو هم دریافت می‌کند، اما فشارخونش را کنترل نمی‌کند.


اکبری ادامه داد: این حلقه مفقوده، همان خودمراقبتی است که در حوزه سلامت به‌خوبی تعریف نشده است و وزارت بهداشت درصدد است، این حلقه مفقوده را احیا کند.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته