دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1398 - 00:50
استفتائات امام خامنه‌ای/

احکام مبطلات روزه چگونه است؟

مبطلات روزه و احکام مربوط به آن جزء سؤال‌هایی است که در این ایام از سوی بسیاری طرح می‌شود که در استفتائات حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای به آن پاسخ داده شده است.
کد خبر : 382700
139408170909591236471834.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا مبطلات روزه و احکام مربوط به آن، جزء سؤال‌هایی است که در این ایام از سوی بسیاری طرح می‌شود که در استفتائات حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای به آن پاسخ داده شده است.


در یکی از سؤالات طرح‌شده در اجوبه‌الاستفتائات آمده است: آیا تبعیت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غیر آن، جایز است؟ اگر مکلّف تشخیص دهد که این متابعت از موارد تقیه نیست و دلیلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظیفه‏‌اش چیست؟


در پاسخ این سؤال می‌خوانیم: تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است، ولى روزه آن روز قضا دارد و جايز نيست به‌طور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آنکه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد.


در سؤال دیگری عنوان شده است: اگر روزه‏‌دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا یا نوشیدن کند، آیا روزه‌‏ام باطل می‏‌شود؟


که در پاسخ این سؤال نیز به‌صراحت ذکر شده است: خوردن و آشاميدن روزه را باطل مى‏‌کند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگرى باشد.


همچنین مخاطبان سؤال کرده‌اند: اگر چیزی به زور وارد دهان روزه‌دار شود و یا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آیا روزه‌‏اش باطل می‌‏شود؟ اگر وادار به باطل کردن روزه‌‏اش شود، مثلاً به او بگویند که اگر روزه‏‌ات را نخوری، ضرری به خودت یا مالت وارد می‏‌سازیم، او هم برای دفع این ضرر غذا بخورد، آیا روزه‌‏اش صحیح است؟


در پاسخ بیان شده است: روزه شخص روزه‌دار با داخل شدن چيزى در حلقش بدون اختيار و يا با فرو بردن سرش به همان صورت به زير آب باطل نمی‌‏شود، ولى اگر خودش بر اثر اکراه ديگرى مرتکب مفطرى شود، روزه‌‏اش باطل خواهد شد.


از سؤال‌های این حوزه آمده است: اگر روزه‌دار جاهل باشد به اینکه تا به حد ترخص نرسیده، نباید قبل از زوال افطار کند و قبل از حد ترخص به این اعتبار که مسافر است، افطار نماید، روزه این شخص چه حکمی دارد؟ آیا قضا بر او واجب است یا حکم دیگری دارد؟


پاسخ این سؤال هم اینچنین است: در فرض مرقوم، روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسئله، غافل بوده کفّاره ندارد.


در سؤالی دیگر می‌خوانیم: هنگامی که مبتلا به بیماری زکام بودم، مقداری از اخلاط سر و سینه در دهانم جمع شده بود که به جای بیرون انداختن، آن را فرو بردم، آیا روزه‌‏ام صحیح است یا خیر؟ در بعضی از روزهای ماه مبارک رمضان در منزل یکی از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حیا مجبور شدم با خاک، تیمم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزدیک ظهر غسل نکردم. این کار برای چند روز تکرار شد، آیا روزه‌‏ام در آن روزها صحیح است یا خیر؟


پاسخ این سؤال اینگونه است: فرو بردن اخلاط سر و سينه ضررى به روزه نمى‌‏رساند، ولى اگر به فضاى دهان رسيده باشد بنا بر احتياط واجب بايد از فرو بردن آن خوددارى نمايد و اما ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزى که مى‏‌خواهيد روزه بگيريد و انجام تيمم بدل از غسل به جاى آن، اگر به خاطر عذر شرعى باشد و يا تيمم در آخر وقت و به خاطر تنگى آن باشد، موجب بطلان روزه نيست و روزه شما با تيمم صحيح است. در غير اين صورت، روزه شما در آن روزها باطل است.


انتهای پیام/4123/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب