دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1398 - 14:45
حسنی مبارک اعتراف کرد:

ما به عراق در جنگ علیه ایران کمک کردیم

رئیس‌جمهور اسبق مصر اعتراف کرد: ما به عراق در جنگ علیه ایران کمک کردیم و این در حالی بود که روابط رسمی میانمان برقرار نبود.
کد خبر : 382678
903333-5.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حسنی مبارک در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «الانباء» چاپ کویت اعتراف کرد که مصر ازجمله کشورهایی بود که به عراق در جنگ تحمیلی کمک کرد و گفت: «ما به عراق در جنگ علیه ایران کمک کردیم و این در حالی بود که روابط رسمی میانمان برقرار نبود».


وی افزود: در کنفرانس اسلامی که 1987 در کویت برگزار شد، شیخ «زاید بن‌سلطان آل نهیان»، بنیان‌گذار امارات متحده عربی با من گفتگو کرد و خواست که به کشورش سفر کنم؛ من ابتدا تمایلی به این سفر نداشتم ولی بعد از اینکه اصرارهای او را دیدم گفتم که قصد ندارم مایه دردسرش شوم و با وجود اینکه روابط رسمی نداشتیم به دیدارش رفتم. سپس صدام و بعد از وی، ملک حسین (شاه اردن) ازسرگیری روابط را اعلام کردند. به این ترتیب روابط مصر با کشورهای عربی به حالت طبیعی خود بازگشت و اتحادیه عرب در قاهره مستقر شد.


رئیس‌جمهور اسبق مصر تصریح کرد: زمان آغاز عملیات فاو فرارسید که به عراق و به دیدار صدام و فرماندهان عراقی در اتاق عملیات رفتم تا به آنها در جنگ علیه ایران کمک کنم. همه کشورهای حوزه خلیج (فارس) به عراق از نظر مادی کمک می‌کردند تا حدی که شخصی همچون صدام (فریفته شده بود و ) می‌گفت که در حال حمایت از جبهه شرق جهان عرب است.


مبارک درباره جنگ کویت نیز گفت: من تردیدی ندارم که حمله به کویت و پیامدهای آن باعث بدتر شدن وضعیت منطقه تا امروز شده است؛ جهان عرب طوری دچار چنددستگی شده است که تاکنون نشده بود و توازنی که (به زعم عرب‌ها) قرار بود با جنگ عراق علیه ایران به وجود آید، به سود منافع ایران در منطقه رخ داده است. 


رئیس‌جمهور اسبق مصر در ادامه این مصاحبه ایران را به برهم زدن ثبات منطقه و تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای عربی متهم کرد و افزود: از بعد 2011 میلادی همه کشورهای منطقه به نوعی مشی ضد ایرانی دنبال کردند؛ مصر که با عراق در تقابل با ایران قرار گرفته بود، به جمع برادران خود در خلیج (فارس) علیه تهدیدات ایران پیوست. من با ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان چشم‌انداز مشترکی در زمینه مقابله با ایران در منطقه داشتیم.


حسنی مبارک گفت: بهترین دوران رابطه ما با ایران در زمان سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران بود و با وی در ژنو گفتگو کردم و گفتم که تندروهای کشور شما هرگونه فرصت برای بهبود روابط را با مشکل مواجه کرده‌اند. 


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته