دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1398 - 14:45
وظیفه در گفتگو با آنا:

امشب و فردا مراقب صاعقه و رعد و برق باشید

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت:‌ امروز و فردا در بسیاری از مناطق کشور رعد و برق و بارش‌های ناگهانی خواهیم داشت.
کد خبر : 382665
500-20-th4.jpg

احد وظیفه در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: فصل بهار است و هوا به سمت گرمی می‌رود و بارش‌های رگباری در این فصل اتفاق می‌افتد.


وی با اشاره به اینکه هر روز اخطاریه‌هایی را از سوی سازمان هواشناسی اعلام می‌کنند، ادامه داد: رگبار و رعد و برق موضوعی است که در فصل بهار به‌شدت رخ می‌دهد و این مختص امسال نیست و در سال‌های گذشته نیز شاهد وقوع رعد و برق و صاعقه‌های زیادی بوده‌ایم.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: سال 92 سیل وسیعی در شمال تهران داشتیم و امسال نیز این اتفاقات در گیلان و اصفهان تلفاتی را نیز به جای گذاشته است.


وی با اشاره به اینکه امروز بعدازظهر شرایط ناپایداری حاکم است، افزود: امروز بعدازظهر شاهد بارش‌های ناگهانی در نیمه شمالی فارس، دامنه‌های دنا، کهگیلویه و بویراحمد، فریدون‌شهر، جنوب اصفهان، سمیرم و جنوب کرمان و نواحی هستیم که ممکن است به سیلاب‌های مقطعی نیز منجر شود.


وظیفه با تأکید بر اینکه اصولاً در اواخر روز و اوایل شب این بارش‌ها رخ می‌دهد، افزود: فردا و پس‌فردا نیز شرایط جوی به همین منوال است.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به مردم در چنین شرایطی توصیه کرد: اگر قصد سفر و یا کاری دارید از آخرین توصیه‌های هواشناسی خبردار شوید و از تردد در مناطقی که احتمال وقوع صاعقه وجود دارد، خودداری کنید. تلاش کنید در مواقع بارانی در بستر رودخانه‌ها و در سایه درختان برای استراحت توقف نکنید زیرا ممکن است در بالادست سیل رخ داده و در عرض چند ثانیه آب همه‌جا را فراگیرد.


وی خاطرنشان کرد: از توقف در کنار گاردریل خودداری کرده و زیر دکل و نقاط مرتفع نروید زیرا احتمال برخورد صاعقه در این مناطق زیاد است.


وظیفه با تأکید بر اینکه خودرو می‌تواند جای امنی برای شما در صاعقه باشد ادامه داد: در مواقع صاعقه خودرو جریان الکتریسیته را به بیرون هدایت می‌کند و به همین دلیل خطر کمتری شما را تهدید می‌کند.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تأکید کرد: در چنین مواقعی داخل آب نروید زیرا آب هادی جریان برق می‌شود. در چند روز گذشته چند نفر از شالیکاران که در زمین شالی مشغول کار بودند در اثر اصابت رعد و برق جان خود را از دست دادند. اگر در جایی هستیم که رعد و برق اتفاق می‌افتد باید در گوشه‌ای بنشینیم و دست‌ها را بر روی سر خود حائل کنیم.


وی تأکید کرد: بهتر است چوپانان نیز بعدازظهرها در مناطق کوهستانی احشام خود را به ارتفاعات نبرند تا به این ترتیب تلفات کمتری نیز داشته باشیم.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته