نخستین تغییر در دانشگاه آزاد باید تغییر در علومانسانی و هنر باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اراک، نخستین نشست هماندیشی علوم انسانی و هنر عصر امروز به ریاست حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اساتید گروه علوم انسانی، هنر و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، آشتیان و تفرش در سالن جلسات امام خمینی(ره) شهرک دانشگاهی امیرکبیر برگزار شد.
عباسعلی حيدری دبیر هيات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک علاوه برخیر مقدم به حجتالاسلام والمسلمين خسروپناه، اساتيد و شرکتکنندگان در این نشست و تبریک ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه در حوزه علوم انسانی تاکیدات متعددی از سوی دستاندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و به طور خاص رهبر معظم انقلاب به این مهم شده است، دانشگاه آزاد اسلامی با مدیریت جدید این سیاست را در پیش گرفت و با تاسیس معاونتی خاص در حوزه علوم انسانی و هنر یک پیام روشنی را به مجموعه و جامعه دانشگاهی اعلام کرد که می خواهد در راستای تعالی بخشی به حوزه علوم انسانی با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در این دانشگاه گامهای جدی و بزرگی بردارد.
وی خاطر نشان کرد: در همین راستا حضور دورهای حجتالاسلام والمسلمین خسرو پناه در واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور و ارائه اهداف و توجه به تعالی علوم انسانی و هنر میتواند مسیرهای روشنی را برای ما و همکاران ایجاد نماید.
در ادامه این نشست حجتالاسلام همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: تحول در علوم انسانی خواستهای معقول و مطابق با مطالبات فطری انسانها میباشند.
حجتالاسلام همتی تصریح کرد: به نظر میرسد ما نمیتوانیم دائما وابسته بوده و چشم به دست دیگران بدوزیم بلکه به عنوان یک انسان جستجوگر به دنبال علم ترجمهای میباشیم این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر تحول در علوم انسانی به بازگشتن به خویشتن خویش تاکید میکنند تا با برنامهریزی بهتر به چشماندازهای روشنی که برای نظام اسلامی در نظر گرفته شده دست یابیم.
وی با بیان اینکه مبتکر تغییر و تحول در علوم انسانی به جز حوزه و دانشگاه نهاد دیگری نخواهد بود تاکید کرد: اگر خدایی نکرده ما به عنوان مسئولین حوزه و دانشگاه شانه از زیر بار مسولیت در زمینه تحول علوم انسانی خالی کنیم خواسته یا ناخواسته حکومت به دست کسانی سپرده می شود که به دنبال تئوریزه کردن انقلاب و تحمیل و القاء ارزشهای نادرست خود به مردم هستند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با تاکيد براینکه تحول در علوم انسانی یکی از مطالبات به حق رهبر انقلاب اسلامی از دانشگاه میباشد اظهار کرد: انجام این تحولات منوط به سازو کارهای خاصی میباشد و اگر ما تحول و تعالی در علوم انسانی را به عنوان یک هدف و چشمانداز روشن برای پیشرفت خود در نظر بگیریم این امر میبایست زاييده تعامل اجزایی باشد که ما از آنها به عنوان حوزه و دانشگاه تعبیر میکنیم.
وی موازی کاری را یکی از مشکلات در این مسیر عنوان کرد و افزود: مطالبه مقام معظم رهبری این است که ما در درون حوزه و دانشگاه سازو کارهایی ایجاد کنیم که اگر امروز هر کس متولی برگزاری و اجرای این برنامه شد بر اساس همین طرح و سازوکار مدیری که در آینده مسئولیت اجرای آن را دارد در همین راستا گام برداشته و آن را دنبال نماید.
حجتالاسلام همتی تصریح کرد: در زمینه فرهنگ خصوصی نارساییهایی داشته ایم که میتواند معلول موازی کاری هایی باشد که هر فرد به اعتقاد خود در یک پژوهشکده و دانشکده اقداماتی انجام داده و ارتباط کاری نیز با دیگر بخشها نداشته به همین دلیل میتوان گفت موفق نشدهیم به نتیجه و هدف اصلی خود دست یابیم.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی نیز در این نشست گفت: امروز در دانشگاه آزاد با چالشی تحت عنوان چالش کاهش داوطلبان در همه رشته ها از جمله رشتههای علوم انسانی و هنر مواجه هستیم که در صورت ادامه این روند و نداشتن راهکار مناسب به تعطیلی واحدها و رشته های مذکور خواهد انجامید.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم تغییر و تحولی در این مسیر ایجاد کنیم اظهار کرد: اولین تعالی و تغییری که میبایست در دانشگاه آزاد صورت گیرد، تغییر در علوم انسانی و هنر میباشد چرا که اگر میخواهیم همین علوم انسانی و هنر که در اختیار ماست به شکل گذشته ادامه داشته باشد قطعا زمین خواهیم خورد مگر اینکه تغییری صحیح و برنامهریزی شده در آن ایجاد شود.
وی تاکید کرد: ما نسبت به تحولاتی که در دنیا موجود است و حتی تحولات علوم انسانی بسیار عقب هستیم و توجه به جبران این عقب ماندگی باید در دستور کار قرار گیرد به گونه ای که نباید از آخرین دستاوردهای این رشته غافل شویم.
حجتالاسلام المسلمین خسرو پناه خاطرنشان کرد: تغییر در مبانی یکی دیگر از برنامههایی باشد که باید در این زمینه به آن توجه جدی شود چرا که اگر ما به مبانی تاثیرگذار علوم اجتماعی توجه نکنیم قطعا نخواهیم توانست تغییر و تحولی در دانش ایجاد کنیم این در حالیست که ما اسیر دانش ترجمهای 40 سال گذشته هستیم و توجه به مبانی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه باید آراء دیگران ترجمه شود گفت: دانش جهان در گرو دانش بشریت می باشد و ما می بایست از دانش بشری جهان بهره مند شده و با آخرین دستاوردها در همه حوزه ها خصوصا حوزه علوم انسانی آشنا شویم.
خسرو پناه با اشاره به اینکه بازار ترجمه در حال حاضر بازار مطلوبی نیست ادامه داد: به اعتقاد بنده بیش از 95 درصد ترجمه های ما ارزش علمی ندارند چرا که اکثر مترجمین ما فهم فلسفی ندارند این در حالیست که کتب فلسفی که از عربی به فارسی ترجمه می شوند 95 درصد قابل اعتماد نمیباشند.
وی در بخش دیگر سخنان خود به حفظ میراث علوم انسانی و میراث هنری اشاره کرد و افزود: این مایه ننگ ماست که هنر خوش نویسی و ملیله کاری و دهها هنر در زمینه میراث فرهنگی را کشور ترکیه به نام خود ثبت کند حال آنکه این هنرها مربوط به کشور ایران بوده و باید از آنها پاسداری ودر حفظ آن بکوشیم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی گفت: بزرگترین کتابخانه در ترکیه کتابخانه سلیمانیه در استانبول می باشد که در آن 70 درصد کتابها عربی، 20 درصد ایرانی و فقط 10 درصد ترکی استانبولی می باشند اگرچه 70 درصد کتابهای عربی در علوم مختلف عمدتا به دست ایرانیها نوشته شده است.
وی با بیان اینکه 95 درصد اسانس کشور وارداتی میباشد افزود: در طرحی جدید بنا بر ظرفیت و پتانسیلهای موجود دانشگاه آزاد در هر منطقه برای هر استان پروژه ای تعریف کردهایم مثلا پروژه تولید داروهای گیاهی را در واحد بروجرد، تولید کفش در تبریز، تولید کاشی و سرامیک در یزد و پروژههای دیگری را در مناطق مختلف تعریف شدهاند که امیدواریم برای استان مرکزی هم بنا به ظرفیت و پتانسیلهای موجود پروژهای خاص تعریف شود.
وی تغییر در رشتهها را یکی دیگر از موارد تحول علوم انسانی برشمرد و افزود: در این راستا میتوانیم با تعریف رشتههای جدید و میان رشته ای که به تصویب وزارت علوم رسیده و داوطلبان زیادی دارند به رشد و تعالی علوم انسانی وتحول در این زمینه کمک کنیم.
خسرو پناه یادآور شد: باید به مدیران و هیات امنا اختیاراتی داده شود چرا که بستن دست مدیران و مسولان واحدها در استانهای دیگر یک نوع ضعف ساختاری به شما میرود.
وی گفت: تغییر و تعالی در اساتید یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که مهمترین منابع انسانی ما در رشد علوم انسانی و هنر، اساتید هستند و اساتید نیز میبایست مدل آموزش محوری را تغییر داده و آموزش پژوهش محور عمل کند و در راستای انجام وظایف و تعالی علوم انسانی وقت بیشتری را صرف نمایند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی ضمن تقدیر از مشارکت، ارائه نقد و نظرات اساتید و فرهیختگان در دانشگاه آزاد اسلامی اراک، نشست برگزار شده در این مرکز را یکی از نشست های خوب و ارزنده برشمرد و افزود:توجه کیفی به علوم انسانی، تعالی دانشگاه با محوریت علوم انسانی، اصلاح ساختارهیات امنا و حضور بیشتر اساتید در جمع هیات امنا، توجه به علوم انسانی به عنوان یک نظام یک پارچه،تبادل اندیشه با جها ن و حمایت سازمان مرکزی در این راستا و...مواردی بود که اساتید شرکت کننده در این نشست به عنوان پیشنهاد ارائه کردند این در حالیست که ما ضمن قبول این نظرات، انتقادات و پیشنهادات به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.
وی خاطر نشان کرد: باید ارتباطی تنگاتنگ بین واحدهای دانشگاه آزاد ایجاد کنیم چرا که هر واحدی در استانهای مختلف از ظرفیت های جداگانه ای بهره مند می باشند که می توانند در زمینه های مختلف به واحدهای دیگر که از داشتن چنین ظرفیت هایی محروم هستند سرویس داده و همکاری نمایند.
حجتالاسلام و المسلمین خسرو پنا با اشاره به اینکه وزارت علوم و دانشگاه آزاد دو بال آموزشی کشور محسوب می شوند گفت: ما ما به دنبال این هستیم که پیوند دانشگاه آزاد و وزارت علوم را تقویت کرده و در راستای حل مشکلات آموزشی کشور از پتانسیل های یکدیگر بهره مند شویم و گام های رو به جلو و مثبتی برداریم.
وی اظهار کرد: سفرهای بنده به عنوان معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ایجاد ساختاری منسجم و برنامه ریزی شده است تا بعد از ما نیز افرادی مسولیت را قبول کنند که به این موضوع استمرار ببخشند به گونه ای که در ادامه این مسیر اساتید ، خود به سمت تعالی علوم انسانی رفته و ساختارکلان تغییر یابد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه عینک بد بینی را در جهت پیشرفت و ترقی خود از چشمها برداریم ،افزود: سعی کنیم علمی انتقاد کنیم و اندیشه های خود را عالمانه نقد کنیم چرا که شرط اول علم ، رعایت اخلاق است و باید دغدغه تعالی دانش مدیریت را داشته باشیم اگر چه هزاران مانع بر سر راه ما باشد.
وی افزود: اساتید معارف می توانند به اساتید علوم انسانی مدرن کمک کنند به شرطی که علوم انسانی مدرن را بشناسند و اساتید علوم انسانی نیز می توانند به اساتید معارف کمک های زیادی داشته باشند به شرطی که باور کنند مبانی اسلامی می تواند درنظریه های علوم انسانی تاثیر بگذارد.
حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه با بیان اینکه بحث تعالی و تحول علوم انسانی بسیار پیچیده و گسترده می باشد تاکید کرد:ما در مرکز تعالی که در مجموعه معاونت داریم 30 کارگروه تخصصی متشکل از اساتید دانشگاههای آزاد و دولتی به جهت ایجاد هم افزایی و تعامل بیشتر با دانشگاههای دولتی تشکیل داده ایم.
وی در پایان با اشاره به اینکه در زمینه نقد فعالیت خود هیچ گونه خط قرمزی نداریم افزود: امیدواریم دعواهای مبتذل سیاسی از جامعه علمی کشور دور شده و دانشمندان دغدغه مند تعالی و رشد علوم انسانی که امید بر تحول و تعالی دارند در هیات اندیشه ورز حضور یابند و پیشنهادات خود را ارائه دهند.
انتهای پیام/۴۰۷۱/
انتهای پیام/