دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1398 - 09:35

انصارالله و تغییر بزرگ در معادلات جنگ یمن

عربستان که در چند سال اخیر با اتخاذ رویکرد تهاجمی به نیابت از کشورهای غربی در آتش بحران‌های منطقه دمیده است، اکنون خود را گرفتار در باتلاق یمن می‌بیند.
کد خبر : 381739
9908567_902.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، جنوب شبه‌جزیره عربستان این روزها همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده و در صدر اخبار رسانه‌ای قرارگرفته؛ جایی که پابرهنگان یمنی در طول چهارسال گذشته چکمه‌پوشان غربی  عربی را زمین‌گیر کرده و به آن‌ها اجازه عرض‌اندام نداده‌اند. اگرچه حملات گاه و بی‎گاه نیروهای یمنی به اهدافی در عمق خاک عربستان، که در واکنش به ادامه جنایات ائتلاف متجاوز سعودی و کشتار مردم بی‎دفاع یمن صورت می‌گیرد، مسبوق به سابقه بوده، اما در دو روز گذشته تحولاتی روی داد که می‌تواند تمام معادلات آینده این نبرد را به نفع مقاومت تغییر دهد.


روز سه‌شنبه بود که نیروهای مشترک یمنی از هدف قرار دادن اهداف حیاتی در عمق خاک عربستان خبر دادند. در این حمله که با هفت پهپاد صورت گرفت، شاه‌لوله انتقال نفت عربستان از شرق به غرب و چند تلمبه‌خانه تأسیسات نفتی شرکت ارامکو سعودی هدف قرار گرفت. هنوز انتشار این رویداد مهم از صدر اخبار خبرگزاری‌ها خارج نشده بود که دیروز نیز شبکه خبری المیادین از انجام 10عملیات نظامی نیروهای یمنی علیه اهداف مهم در عمق خاک عربستان خبر داد. این وقایع از تحول بزرگ در صحنه نبرد و تغییر رویکرد یگان‌های مردمی یمن از تدافعی به تهاجمی و کشاندن جنگ به داخل خاک عربستان حکایت دارد. پیش‌ازاین محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در اظهاراتی از این تغییر خبر داده و به ائتلاف سعودی هشدار داده بود که اگر همچنان به تجاوزات خود و کشتار مردم بی‌دفاع یمن ادامه دهند، باید منتظر عواقب آن باشند.


از سوی دیگر این حملات پیام و پیامدهای مهمی برای سعودی به دنبال دارد. ریاض حال مسلماً به این نکته واقف است که پس از پیشرفت‌های چند سال اخیر انصارالله در زمینه موشکی و پهپادی هیچ دست برتری در جنگ ندارد.


عربستان در طول چهار سال گذشته همه حربه‌های جنگی ازجمله بمباران موشکی و هوایی، عناصر مزدور و اجیرشده، توان زمینی و دریایی را استفاده کرده، اما به در بسته خورده است. به نظر می‎رسد ریاض اکنون باید به‌طور جدی‌تر گزینه‌های سیاسی؛ یعنی عقب‌نشینی و دست برداشتن از جنگ را روی میز گذاشته و مورد بررسی قرار دهد.


سعودی که در چند سال اخیر با اتخاذ رویکرد تهاجمی به نیابت از کشورهای غربی در آتش بحران‌های منطقه دمیده است، اکنون خود را گرفتار در باتلاق یمن می‌بیند؛ مسئله‌ای که اگر حاکمان آل‎سعود برای آن تدبیری نیندیشند می‌تواند برای آن‌ها گران تمام شده و پایه‌های پادشاهی آن‌ها را به لرزه درآورد.


منبع:قدس


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته