دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 15:31
نماینده مردم شاهرود در مجلس:

دولت فشار دستورالعمل‌های متناقض بر صادرات را برطرف کند

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت: فشار دستورالعمل‌های متناقض دولت در برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها صادرات غیرنفتی را با مشکل مواجه می‌کند.
کد خبر : 381579

سید حسن حسینی‌شاهرودی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اهمیت صادرات کالا اظهار کرد: در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی توفیقاتی که در بخش خصوصی داشتیم بیشتر از دولت بوده و بخش خصوصی راحت‌تر توانسته راهکارهای لازم برای دور زدن تحریم‌ها و روزنه‌های صادرات و انتقال ارز را به وجود آورد.


وی اضافه کرد: دولت در این زمینه متوقف بوده، چون درگیر پروسه خشک بروکراسی اداری است که البته این بروکراسی گریبانگیر صادرکنندگان هم شده است.


عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه انتقال ارز به داخل کشور و ارائه در سامانه نیما از مشکلات بازرگانان است تصریح کرد: تفاوت قیمت‌ ارز در بازار نیما با بازار ارز فاحش و معنادار است و صادرکننده کمتر رغبت می‌کند ارز حاصل از صادراتش را به نیما عرضه کند؛ تا جایی که ترجیح می‌دهد جرائم و تضمین‌ها بابت انتقال ارز به بانک مرکزی را بدهد، ولی ارز خود را به نیما نیاورد.


نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی شاهدیم سال گذشته 42 میلیارد تومان صادرات غیرنفتی داشتیم و کمتر از 17 میلیارد تومان آن به سامانه نیما بازگشته و دولت باید این مشکلات را حل کند. راهکار این مشکل را هم در اواخر سال 96 به دولت اعلام کردیم و گفتیم تا بازار متشکل ارزی و آزادی عرضه و تقاضا با شفافیت به وجود نیاید، مشکلات بازار ارز و صادرات برطرف نمی‌شود.


وی بیان کرد: فشار بر بازار ارز می‌تواند صادرات غیرنفتی را کاهش دهد و این فشار به‌واسطه تحریم نیست، بلکه به دلیل موانعی است که دولت در قالب دستورالعمل‌های متناقض در وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک و ... ایجاد کرده است.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در شرایط تحریم باید در حوزه صادرات تسهیلگری کند و موانع را بردارد تا هم‌ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد و هم با مدیریت صحیح این ارز با قیمت واقعی خودش به‌صورت شفاف و مشخص وارد بازار شود.


حسینی‌شاهرودی خاطرنشان کرد: دولت پاسخگو باشد رانت حاصل از ارز نیمایی کجا و در اختیار چه کسانی است و آیا نظارتی بر واردات کالاهایی که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند وجود دارد که کالای وارد شده ضرورت کشور باشد و صرف اجناس غیراساسی و غیرضروری نشود؛ بنابراین دولت اگر می‌خواهد صادرات غیرنفتی جایگزین نفت شود باید مقررات و رویه‌اش را تغییر دهد.


انتهای پیام/4034/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته