دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 20:00
هشتمین سالمرگ بن‌لادن؛

دوست آمریکا و پدر گروه‌های نوین تکفیری

اسامه بن‌لادن رهبر گروه القاعده از متحدان آمریکا در جنگ افغانستان بود که با هدایت‌های وی بعدها گروه‌های تکفیری نوین متولد شدند.
کد خبر : 381565
1.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ همه چیز از حمله نیروهای سرخ ارتش شوروی به افغانستان آغاز شد. نیروهای مردمی و جهادی داخلی افغانستان و مسلمانان از هر نژاد و گروه در حال مبارزه با دولت وابسته به حکومت کمونیستی شوروی بودند که به یکباره پای برخی افراطیون خارجی به کابل باز شد. برخی از کشورها مانند آمریکا، پاکستان و کشورهای اروپایی برای ضربه زدن به شوروی در کنار دلارهای نفتی و فتوای شیوخ وهابی و سلفی در عربستان سعودی و پاکستان موج ورود نیروهای خارجی به افغانستان را کلید زدند.


از سوی دیگر، نیروهای وهابی و سلفی از عربستان سعودی بیشترین حضور را در افغانستان داشتند. یکی از خاندان‌های بانفوذ در عربستان سعودی، «بن‌لادن» بود. اسامه بن بن‌لادن فرزند محمد بن لادن، چهره مشهور در صنعت ساختمانی عربستان است؛ حتی خاندان بن‌لادن شرکت‌های بزرگی هم برای ساخت و ساز حرمین شریفین دارند.



اسامه بن‌لادن در سال 1957 میلادی در عربستان متولد شد و بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ میلادی به مدرسه نمونه الثغر که مدرسه‌ای سکولار و برای طبقه نخبگان بود، رفت. وی در دانشگاه ملک عبدالعزیز در رشته‌های علم اقتصاد و مدیریت بازرگانی تحصیل کرد؛ و در ۱۹۸۱ مدرک مدیریت عمومی و مهندسی عمران  کسب کرد تا شاید بتواند راه پدرش را ادامه دهد؛ اما جنگ شوروی در افغانستان مسیر زندگی وی را تغییر داد.


حالا هشت سال از مرگ رهبر القاعده گذشته است و هر سال ابعاد جدیدی از زندگی وی و حتی رابطه پنهانی او با کشورهایی مانند آمریکا به بیرون درز می‌کند. گروهی که او رهبری آن را برعهده داشت، یکی از تروریستی‌ترین و خطرناک‌ترین گروه‌های افراطی در جهان بود و شاید بتوان القاعده را پدر گروه‌های افراطی و تروریستی مدرن امروزی در جهان دانست. 


این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مناظره‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که اوباما و کلینتون  پدیدآورندگان داعش که همان فرزند ناخلف القاعده است، بودند. القاعده بعد از حمله شوروی در پیشاور پاکستان تأسیس شد و هدف اصلی خود را مبارزه با شوروی و کشورهای استعماری معرفی کرد؛ هدفی که بعدها از مسیر خود منحرف شد و به کشتار بسیاری از شیعیان، مردم افغانستان و مردم بی‌گناه در جهان منجر شد.


از طرفی، نام القاعده که مولود ابتکار خود اسامه بن‌لادن بود از واژه جبهه بین‌المللی جهاد علیه یهودیان و صلیبیان الهام گرفته است. البته این گروه در زمان حضور شوروی در افغانستان از حمایت‌های آشکار آمریکا برخوردار بود و حتی موشک‌های دوش‌پرتاپ آمریکایی در دستان این نیروها به کابوسی برای نیروهای شوروی و هواپیماهای آنها بدل شده بود. این گروه تروریستی بعد از حضور در افغانستان به کشورهای دیگر جهان هم نیرو فرستاد یا با استفاده از افراد بومی آنجا دامنه حضور خود را گسترش داد. پایگاه اصلی القاعده بعد از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 از کابل به یمن منتقل شده است.



گفتنی است که بمب‌گذاری از تاکتیک‌های گروه القاعده به سرکردگی اسامه بن‌لادن بود. از جمله می‌توان به بمب‌گذاری برج‌های خُبَر، حمله به ناو یواس‌اس کول، حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی نیویورک، حمله به مراسم عاشورای ۲۰۰۴ بغداد، حمله به حرمین عسکرین سامرا و بمب‌گذاری سفارت ایران در بیروت اشاره کرد.


رهبر القاعده از سال 2001 و بعد از حمله آمریکا به افغانستان تحت تعقیب قرار گرفت و هیچ اثری از وی منتشر نمی‌شد. از  بن‌لادن عکس یا خبری در رسانه‌های جهان وجود نداشت و آخرین تصویری که از اسامه وجود داشت مربوط به سال 2001 و مصاحبه خبرنگاران پاکستانی با وی است. او همچنین عکسی با حضور ایمن الظواهری جانشین خود نیز در این سال دارد.


در نهایت، نیروهای ویژه آمریکا در سال 2011 ادعا کردند که به‌دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در عملیاتی ویژه اسامه بن‌لادن را کشته‌اند. البته آنها هیچ وقت تصویر یا فیلمی درباره این عملیات ادعایی ارائه نکردند و تنها به یک تصویر از جلسه مقامات ارشد کاخ‌سفید برای نظارت به عملیات بسنده کردند. 



گفتنی است؛ «مت بیسونت» یکی از تکاوران سابق یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در کتابی به نام «روزی که آسان نبود» که با نام مستعار (مارک اوون) به چاپ رسیده شرح داده است که بن‌لادن علی‌رغم اینکه تهدیدی در برنداشت به قتل رسید.


همچنین پایگاه اینترنتی ویکی لیکس نیز اخیرا با انتشار مدارک نظامی آمریکا در جنگ افغانستان اعلام کرد که بن لادن عامل سازمان سیا بوده است. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز در مورد حمایت سازمان سیا از بن لادن در سال‌های قبل از تأسیس القاعده  نوشت: «یک گروه از مجاهدین افغانستان که تحت حمایت انگلیس قرار گرفتند و به‌طور مخفیانه توسط سازمان سیا نیز حمایت مالی می‌شدند، در سال‌های بعد شبکه تروریستی القاعده را بنیان نهادند».


از سوی دیگر، هیلاری کلینتون که از طرف رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به ملکه داعش لقب گرفته است، درباره ارتباط القاعده با آمریکا گفته است: «بیایید به خاطر آوریم که کسانی که هم اکنون با آنها در حال جنگ هستیم (شبکه القاعده) همان کسانی هستند که ۲۰ سال پیش به آنها کمک مالی کردیم.» وی انگیزه این کمک را مقابله با چالش اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان دانست که آمریکا از این طریق می‌خواست اجازه ندهد که روس‌ها کنترل آسیای مرکزی را به دست گیرند. او ادامه داد: «نه تنها ریگان، رئیس جمهور اسبق جمهوری‌خواه آمریکا، بلکه کنگره تحت تسلط دموکرات‌ها نیز از این اقدام حمایت می‌کردند و  مرکز اطلاعات پاکستان و عربستان سعودی هم با آنها در ارتباط بودند».


همچنین باید به این نکته هم تأکید داشت که  خانه مسکونی بن لادن واقع در ابیت آباد (50 کیلومتری شمال شرقی اسلام‌آباد) از ماه اوت ۲۰۱۰ تحت نظر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بوده است، بنابراین، این احتمال هم مطرح است که آمریکا از قبل می‌دانست که وی در کجا سکونت دارد. از سوی دیگر، برکان یاشار مأمور سابق سیا که در ترکیه زندگی می‌کند، ادعا کرده است که بن لادن در سال ۲۰۰۶ به مرگ طبیعی از دنیا رفته و آمریکا نقشی در مرگ وی نداشته‌ است.



البته نیروهای وابسته به القاعده در برخی کشورهای اسلامی توسط آمریکا هدایت و حمایت می‌شوند که نمونه برجسته آن داعش به رهبری ابوبکر بغدادی بود. داعش در گذشته تحت نظر القاعده بود و ابومصعب زرقاوی هم در پادگان‌های ارتش آمریکا آموزش دیده بود. حالا باید دید چرا دوست قدیمی به‌یکباره تبدیل به دشمن شد. این در حالی است که عربستان سعودی در حال سرمایه‌گذاری بر روی حمزه‌ بن‌لادن است تا جانشین بهتری برای پدرش باشد.


انتهای پیام/4106/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته