دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1398 - 19:51

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت.
کد خبر : 380215
3.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بازار سرمایه، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت را در ادامه خواهید خواند.


تعدیل مبالغ جرائم نقدی موضوع ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید


هیئت‌وزیران در جلسه ۸ اردیبهشت‌ماه ۹۸ به پیشنهاد شورای عالی بورس و اوراق بهادار و به استناد تبصره «۱» ماده «۱۴» قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به‌منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی – مصوب ۱۳۸۸- تعیین حداقل و حداکثر جریمه نقدی مندرج در ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید را تصویب کرد. بر اساس این تصویب‌نامه، حداقل جریمه نقدی مندرج در ماده «۱۴» قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به‌منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی – مصوب ۱۳۸۸- مبلغ سی‌ودو میلیون ریال و حداکثر میزان آن مبلغ سه میلیارد و دویست میلیون ریال تعیین و مبالغ مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده «۱۴» قانون مذکور موضوع تصویب‌نامه ۲ آذرماه ۹۰ و اصلاحات بعدی آن به این مأخذ و نسبت، محاسبه و تعدیل می‌شود.


مصوبه جدید افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها


نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح برخی از مواد این طرح موافقت کردند.


بورس نقدینگی سرگردان را وارد چرخه تولید می‌کند


معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد در سال رونق تولید بهبود محیط کسب‌وکار در دستور کار سیاست‌گذاران اقتصادی قرارگرفته و یکی از مسیرهایی که به تقویت بخش مولد اقتصاد منتهی می‌شود بازار سرمایه است. سید مصطفی رضوی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه کشور مدت‌هاست که روندی منطقی را طی می‌کند، افزود: همه بازارها ازجمله بازار سرمایه با افت‌وخیز همراه هستند. نباید در فعالیت‌های اقتصادی به‌طور مداوم انتظار روند رو به رشد داشته باشیم. همواره احتمال تغییر قیمت جهانی کامودیتی ها یا نفت و هر کالایی وجود دارد. این قاعده برای بازار سهام نیز جاری است.


افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیاز به قانون دارد


معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوبه روز ۱۵ اردیبهشت مجلس در خصوص موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را مهم توصیف کرد و گفت: این اصلاحیه باهدف تأمین نظر شورای نگهبان صورت گرفته که باید تبدیل به قانون و ابلاغ شود. حسن امیری اظهار کرد: سال گذشته با استفاده از ظرفیت قانون بودجه ۹۷ این معافیت اتفاق افتاد اما برای امسال هنوز قانون مصوبی نداریم و در بودجه ۹۸ نیز لحاظ نشده است؛ ایراد اصلی شورای نگهبان هم به مصوبه قبلی مجلس این بود که افزایش سرمایه از این محل، منجر به ایجاد بار مالی برای دولت خواهد شد.


بازار سرمایه قابلیت عرضه سهام عدالت را دارد


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اطمینان داد بازار سرمایه به جهت فنی و زیرساختی، از قابلیت عرضه حجم بالای سهام عدالت برخوردار است. محمدرضا پورابراهیمی در خصوص این موضوع که برخی عنوان می‌کنند بازار سرمایه قابلیت عرضه حجم بالای سهام عدالت را ندارد، گفت: در نشست‌هایی که نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران بازار سرمایه داشته‌اند به‌صراحت اعلام شد که هیچ مشکل و مانعی در عرضه سهام عدالت در این بازار وجود ندارد.


سود بیش از ۵۰ درصد در ماه از مجرای صندوق‌های سرمایه‌گذاری


مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین در خصوص روند بازار سرمایه در سال گذشته و اقبال به دیگر بازارها بیان داشت: عدم آشنایی عامه مردم و جامعه، با بازار سرمایه موجب شد این بازار در سال گذشته، به‌عنوان مقصد سرمایه‌گذاری انتخاب نشود. به همین دلیل در مقایسه با دیگر بازارها رشد منطقی‌تری را شاهد بود. به گفته علیرضا تاج بر، سال ۹۷ در بازارهای موازی سه برابر رشد قیمت داشتیم و بازارهای طلا، ارز، کالا و مسکن بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ درصد افزایش قیمت داشتند؛ اما در بازار سرمایه، صرفاً ۸۰ درصد رشد را شاهد بودیم و به همین ترتیب در سال جاری بازار سرمایه قصد دارد تا این جاماندگی را جبران کند.


نقدینگی تازه در حال ورود به بازار سرمایه


مدیرعامل شرکت سبدگردان تصمیم نگار ارزش‌آفرینان، اشباع قیمتی در بازارهای رقیب را دلیل اصلی ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه ذکر کرد. محمد صفری اظهار کرد: ازآنجاکه بازارهای رقیب بازار سرمایه دچار اشباع قیمتی شده‌اند، سرمایه‌گذاران تصور ندارند که بیش از این بتوانند در بازارهای پول، ارز و سکه بازدهی کسب کنند. مدیرعامل شرکت سبد گردان تصمیم نگار ارزش‌آفرینان، در خصوص عوامل اثرگذار بر روند بازار سهام در روزهای اخیر هم گفت: در وهله اول عملکرد شرکت‌ها بر روند کلی بازار تأثیر گذاشته که البته خود آن‌هم متأثر از قیمت ارز بوده است.


عزم بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره، عاملی مؤثر در ورود پول تازه به بورس


به گفته رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه، عواملی که ورود منابع جدید مالی را به بورس تشدید کرده است را می‌توان در یک نگاه کلان به عزم بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره و اعلام رسمی تصویب عملیات بازار باز توسط شورای پول و اعتبار و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی عنوان کرد. داریوش روزبهانه تأکید کرد: تسعیر ارزی، تجدید ارزیابی، ادغام‌ها، کاهش هزینه‌ها نه‌تنها در مورد صنعت بانکداری بلکه در شرایط تورمی فعلی تا ماه‌های بعد از انگیزه‌های اصلی رویکرد سرمایه‌گذاران به قیمت سهام خواهد بود و قدرت سودآوری در اولویت دوم قرار خواهد داشت.


صنایع ساختمانی و پتروشیمی صنایع پیشرو در بازار سرمایه


مدیرعامل کارگزاری دلیران پارس با اشاره به روند رو به رشد بازار در حدود سه ماه گذشته گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، بسیاری از صنایع مختلف هنوز رشد متناسب با این موضوع را تجربه نکرده‌اند. این شرایط نشان‌دهنده وجود پتانسیل در بسیاری از صنایع است. صنایع ساختمانی و پتروشیمی و درمجموع صادرات محورها با افزایش درآمد مواجه خواهند شد. علیرضا دلیری با اشاره به جریان ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه این موضوع را ناشی از جذابیت ایجادشده در این بازار در مقایسه با سایر بازارهای پولی و مالی دانست و اذعان کرد که پایین بودن نرخ بهره بانکی در مقایسه با نرخ تورم واقعی یکی از علل هجوم نقدینگی به بازار سرمایه است.


بورس، سپر حمایتی سرمایه‌گذاران در برابر تورم


معاون سرمایه‌گذاری شرکت سبد گردان آسمان، سرمایه‌گذاری در سهام را گزینه مناسبی برای محافظت سرمایه‌گذاران در برابر تورم دانست. محمد اقبال‌نیا در خصوص آخرین وضعیت بورس تهران و دلایل استقبال سرمایه‌گذاران از آن بیان کرد: شاخص کل بورس تهران در نیمه اردیبهشت‌ماه رقم ۲۲۴ هزار واحد را ثبت کرد که بیانگر بازده ۱۴۰ درصدی این نماگر اقتصادی در یک سال اخیر است.


خروج از برجام اتفاق نخواهد افتاد / سهامداران احساسی عمل نکنند


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، رفتار اخیر بازار سرمایه را احساسی خواند و گفت: اگر فعالان بازار، پایه تحلیل‌های خود را بر خروج ایران از برجام گذاشته‌اند، باید در فرض خود تجدیدنظر کنند. محمد حسن نژاد تأکید کرد: تحلیل‌گرانی که بازار را با پیش‌فرض خروج ایران از NPT یا احتمال تنش و درگیری در پی حرکت ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه تحلیل می‌کنند، اطمینان داشته باشند که نه ایران از برجام خارج می‌شود و نه جنگی رخ خواهد داد.


اصلاح شاخص، اتفاقی طبیعی است / روندهای صعودی هم نیاز به استراحت دارند


یک پژوهشگر بازار سرمایه در خصوص اصلاح شاخص گفت: نمی‌توان تصور کرد که هرروز بازار با یک رشد شدید در شاخص مواجه باشد. ازنظر تکنیکال و حتی بنیادی و روانشناسی بازار هم نیازمندیم که در روندهای صعودی، گاهی شاخص صنایع و سهم‌ها و حتی شاخص کل یک استراحت و روند اصلاحی را داشته باشند. این اصلاح معمولاً انرژی را برای موج ورود نقدینگی جدید به بازار و جاماندگانی که بخواهند نقدینگی جدیدی را وارد بازار کنند، فراهم می‌کند، بنابراین چنین اصلاحاتی مقطعی و در راستای روند رشد میان‌مدت است. علی صادقین توضیح داد: بر اساس یک دیدگاه کاربردی، بازده بلندمدت دارایی‌ها گرایش به رسیدن به یکدیگر دارد؛ به این معنی که اگر از پنج بازار موجود، دو بازار رشد کنند، معمولاً سه بازار دیگر در طول زمان به دو بازاری که رشد کرده‌اند، می‌رسند.


واکنش‌های فعلی بازار هیجانی است/بازار در حال رسیدن به نقطه پایان اصلاح است


مدیرعامل کارگزاری بانک دی با تأکید بر طبیعی بودن رفتار بازار در اصلاح فعلی، استقبال خریداران طی این دو روز را سبب رسیدن به نقطه کف و زمان بازگشت سریع بازار ارزیابی کرد. فردین آقابزرگی ریزش‌های دیروز و امروز شاخص را ناشی از واکنش طبیعی سهامداران نسبت به اخبار روز سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: ریشه روند فعلی بازار طی سه روز اخیر به رفتار طبیعی بورس برمی‌گردد. زمانی که در کمتر از ۳۰ روز کاری بازار به ۲۵ درصد بازدهی می‌رسد، این طبیعی است که سهامداران به فکر شناسایی سود و استفاده از این موقعیت برای اصلاح پورتفوی خود باشند.


دلیل نوسان بازار نه فصل مجامع است و نه قیمت جهانی نفت


معاون سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه بانک ملت در خصوص اوضاع بازار در روزهای اخیر بیان داشت: با توجه به این‌که قیمت ارز در یک سال گذشته با افزایش همراه بوده و همچنین به‌واسطه تورم موجود، باقی ماندن این افراد در سپرده یا اوراق با درآمد ثابت باعث می‌شود که از تورم عقب‌مانده و بازدهی منفی کسب کنند. ازاین‌رو افراد نیاز دارند که ریسک خود را در برابر تورم پوشش دهند، یکی از راه‌های پوشش ریسک تورم سرمایه‌گذاری در سهام است. رضا زنگنه ادامه داد: بازار سهام در تمامی کشورهای دنیا خاصیتی یکسان دارد. به همین دلیل وقتی حالت تورمی در اقتصاد کشور پدیدار می‌شود به‌واسطه افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها شاهد رشد سهم خود و سودآوری شرکت خواهند بود. حتی اگر تولیدات جدید نداشته باشند محصولات قدیمی نیز با افزایش قیمت و سودآوری نسبی روبه‌رو می‌شوند.


نزدیکی به فصل مجامع، عامل انگیزشی بازار


همایون دارابی در پاسخ به این پرسش که چه عاملی موجب ورود پول تازه به بورس است، گفت: اگر بخواهیم جریان این نقدینگی را دنبال کنیم تقریباً ریشه موج کنونی ورود نقدینگی در بازار به میانه اسفند ۹۷ برمی‌گردد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، الآن بازاری مانند بازار خودرو قیمت‌های عجیبی را تجربه می‌کند، یا بازار املاک رکود تورمی بالایی دارد. همچنین بازار ارز و سکه چند بار به دلیل اتفاقاتی نظیر اعلام سپاه از سوی امریکا به‌عنوان یک گروه تروریستی یا قطع معافیت واردات نفت کشورها از ایران تلاشی برای ثبت بازدهی مثبت کرد، اما نتوانست بازدهی خاصی را ثبت کند؛ هم این‌ها عوامل رکودی در بازارهای موازی بودند.


نقش صندوق‌های ‌سرمایه‌گذاری در جذب و نگهداری سرمایه را نادیده نگیرید


به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، بازار سرمایه در مدت‌زمان مشابه نسبت به بازارهای دیگر از رشد بسیار کمتری بهره‌مند شده بود و از سوی دیگر رونق بازارهای یادشده، سبب افزایش بازدهی شرکت‌ها در بازار سرمایه شد. همان‌گونه که در صورت‌های مالی منتشره سال مالی گذشته مشاهده می‌شود، بسیاری از شرکت‌های صادرکننده، تولیدکننده و به‌خصوص گروه غذایی با توجه به افزایش قیمت کالاهای تولیدی رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند. حسن رضایی پور، افزایش قیمت جهانی نفت و قیمت ارز را نیز از عواملی دانست که با حاشیه بردن بحث تحریم‌ها، گروه‌های پالایشی و پتروشیمی را موردتوجه قراردادند. گروه‌های اشاره‌شده، به‌عنوان گروه‌های پیشرو در بازار باعث رشد بی‌سابقه شاخص شده و سایر ‌سرمایه‌گذاران بازارهای دیگر را تشویق به ‌سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرد.


انتهای پیام/4129/4083/


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار سرمایه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته