دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1398 - 05:40

تعویض الگوی تأمین مستمری بازنشستگی عملی است

پرداخت مستمری بازنشستگی به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش روی صندوق‌های بازنشستگی کشور است که معیشت قشر عظیمی از سالمندان به آن گره‌ خورده است.
کد خبر : 379375
3.jpg

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طی سال‌های متمادی، دولت تصدی خود را در کلیه امور گسترش داده است به‌گونه‌ای که تأثیر برنامه‌ریزی دولت در هر حوزه‌ای در اکثر امور روزانه مردم دیگر امری بدیهی شده، تا جایی که امور معیشتی هر فرد از اولین روز کاری تا آخرین روز زندگی‌اش بسته به تصمیمات دولت دستخوش تغییر است، از طرفی دولت‌ها نیز همواره دربند این ماجرای خودساخته گرفتار هستند و این گرفتاری بر افق پیشروی برنامه‌های آن‌ها سایه افکنده است که نمونه‌ای از آن را می‌توان در حوزه صندوق‌های بازنشستگی که معیشت میلیون‌ها سالمند در کشور به آن گره‌خورده و عدم رسیدگی به‌موقع به آن، سایر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، به وضوح دید.


حال سؤال اینجاست، آیا مدل تأمین مستمری بازنشستگی فعلی را می‌توان تغییر داد؟


روش معمول در اداره صندوق‌ها به‌گونه‌ای است که افراد در زمان توانایی و اشتغال مبالغی را در آن ذخیره می‌کنند تا در زمان بازنشستگی از آن منابع استفاده کنند.


یکی از روش‌های جایگزین که می‌تواند تأمین مالی دوران بازنشستگی را با توجه به متغیرهای اقتصادی روز  تضمین کند و وابستگی حداقلی نیز به متغیرهایی مانند تورم و گرانی داشته باشد، تعیین سهمی از حقوق ماهیانه به‌عنوان حق سهم صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است تا در دوران بازنشستگی بتوان از مزایای این سرمایه‌گذاری استفاده  برد.


کارشناسان بازار سرمایه همواره به ایجاد دو نوع مستمری برای دوران بازنشستگی تأکید داشته‌اند که در نوع اول، تعهد بازار سرمایه به پرداخت مستمری تضمینی است که با پرداخت مستمری توسط صندوق‌های بازنشستگی در عمل تفاوتی ندارد و از طریق پرداخت حق سهم، سبد سهام برای افراد خریداری خواهد شد و در نوع دوم، دریافتی افزون بر توافق نوع اول است که با نظر کارشناسان بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری  خواهد شدکه ریسک این مدل از سرمایه‌گذاری را شخص متقبل خواهد شد تا در دوران بازنشستگی، عایده ای بیشتر نصیبش شود.


مدیران هر سازمان می‌توانند نسبت به اجرای چنین برنامه‌هایی در بازار بورس اقدام کنند و خود را از بحران‌هایی که صندوق‌های بازنشستگی در حال حاضر با آن روبرو هستند، جدا کنند.


باید در نظر داشت، افزون بر منافع فردی، تزریق سرمایه‌های کوچک به اقتصاد واقعی کشور نیز در این صورت اتفاق خواهد افتاد و از سرریز نقدینگی در بازارهای مختلف کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.


به نظر می‌آید بازار سرمایه که در دوران خوبی بسر می‌برد به همراه دولت که سعی در حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی دارد، باید راهکاری مساعدتی برای تسریع در اجرای چنین رویه سرمایه‌گذاری برای بنگاه‌های فعال اقتصادی و صنعتی کشور فراهم آورند تا از این رهگذر گامی اصولی در توسعه پایدار کشور برداشته شود.


انتهای پیام/4129/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته