دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1398 - 11:00
با تجاری‌سازی شفاژن؛

هزینه 25 میلیونی تشخیص سرطان به 300 هزار تومان کاهش می‌یابد

دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اعلام تجاری‌سازی محصول «شفاژن» این دانشگاه گفت: با نرخ پیشنهادی ما هزینه 25میلیونی تشخیص سرطان 300 هزار تومان می‌شود.
کد خبر : 379405
d3b720d8-2357-4ed2-81ab-821f8e55859a.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، سه سال پیش انتشار خبری از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان مبنی بر اختراع طرح کیت تشخیص سرطان دهانه رحم توجه جوامع علمی را به این دانشگاه  جلب کرد.


از آن سال تا به امروز خبرهای گوناگونی از این اختراع به گوش رسیده است  تا اینکه چند روز پیش مجوز نهایی تجاری‌سازی این محصول از سوی ارگان‌های مرتبط صادر شد و کیت تشخیص سرطان  دهانه رحم برای نخستین بار در ایران با مجوز سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت، معدن و تجارت  و با نام و برند «شفاژن» تجاری‌سازی می‌شود.


دانشجوی دکتری زیست‌شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در همدان درباره جزئیاتی از کارکرد و ویژگی‌های این محصول که در آینده نزدیک تجاری‌سازی می‌شود، اظهار کرد: فراوانی جمعیت زنان در ایران و تعداد بالای بیماران سرطان گردن رحم که بعد از سرطان سینه در ایران شایع‌ترین نوع سرطان بین زنان است، در سال 1395 ما را به فکر راه و روشی برای تشخیص صحیح و بهنگام این سرطان انداخت.


محمدرضا شفاعتی گفت: تا امروز این کیت تشخیص سرطان در کشور کاملاً وارداتی بود و برای یک تشخیص بیش از 25 میلیون تومان باید هزینه پرداخت کرد تا از نمونه خارجی استفاده شود.


محمد رضا شفاعتی

وی تصریح کرد: کیت تشخیص سرطان دهانه رحم برای نخستین بار در ایران توسط نیروهای متخصص داخلی تولید شده و تمام مراحل تست و آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز تجاری‌سازی آن را صادر کرده‌اند و با نام و برند «شفاژن» در دانشگاه آزاد اسلامی همدان تجاری‌سازی می‌شود.



با تولید تجاری کیت تشخیص سرطان قیمت پیشنهادی ما 300 هزار تومان برای 25 تست است و هزینه برای هر تست حدود 15 هزار تومان خواهد بود که در مقایسه با نمونه خارجی که الآن 25 میلیون تومان بوده بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است



دانشجوی دکتری واحد همدان گفت: این محصول از سه سال پیش مورد آزمایش‌های مختلفی قرار گرفته است و مطالعات میدانی این طرح در بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران انجام شده و نتایج کاملاً منطبق با نمونه‌های خارجی را گزارش می‌کند.


شفاعتی بیان کرد: شیوع این بیماری در افراد کم‌برخوردار و ضعیف جامعه بیشتر مشاهده می‌شود که به‌راحتی از عهده هزینه تشخیص و درمان این سرطان برنمی‌آیند. این کیت اکنون زیرپوشش بیمه هم نیست و هزینه سنگینی به بیماران وارد می‌شود.


وی اظهار کرد: با تولید تجاری این محصول پزشکی قیمت پیشنهادی ما 300 هزار تومان برای 25 تست است و هزینه برای هر تست در حدود 15 هزار تومان خواهد بود که در مقایسه با نمونه خارجی که الآن 25 میلیون تومان بوده بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است و از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.


محمد رضا شفاعتی


دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تصریح کرد: کیت تشخیص سرطان دهانه رحم موجب تشخیص بموقع این سرطان در مراحل بسیار ابتدایی این عضو از بدن می‌‌شود که با هزینه بسیار کم قابل‌درمان است. اکنون اکثر درمان‌ها منجر به جراحی و خارج‌کردن رحم از بدن بیمار می‌شود. در این محصول پیشگیری مهم‌تر از درمان است.


شفاعتی تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز نخست خط تولید «شفاژن» در دانشگاه آزاد اسلامی همدان به‌طور مستقیم برای حدود 60 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.


وی تأکید کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شده است، امیدوارم مسئولان همگام با دانشگاه آزاد اسلامی با روحیه جهادی کمک کنند این کیت به جامعه پزشکی معرفی شود و پزشکان به سمت روش‌های تشخیصی نوین روی‌ آورند.


​​​​​​​انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته