دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 08:10
آنا گزارش می‌دهد؛

22 هزار دانش‌آموخته حاصل 34 سال فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی فسا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا یکی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در استان فارس است که تاکنون 22 هزار دانش‌آموخته از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.
کد خبر : 378607

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از فسا، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۴ سالروز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا است. این دانشگاه اردیبهشت 1398 وارد سی و چهارمین سال فعالیت علمی، پژوهشی و فرهنگی خود شده و در زمره‌ واحدهای دانشگاهی با سابقه بیش از سه دهه قرار گرفته است.


دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار آموزش عالی در فسا است که از سال 1364 به همت مرحوم سید محمدصادق رفیعی در این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرد و امروز یکی از معتبرترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در جنوب شرق استان فارس است.


واحد فسا


 واحد فسا مهر 1364 پذیرش دانشجو را در چهار رشته ادبیات فارسی، ادبیات عرب، آموزش ابتدایی و کشاورزی آغاز کرد. این واحد اکنون دارای 5 رشته دکتری، 14 رشته کارشناسی ارشد، 35 رشته کارشناسی و کاردانی است.


این واحد دانشگاهی اکنون دارای ۴۵ رشته کاردانی و کارشناسی، ۱۵ رشته کارشناسی ارشد و ۵ رشته دکتری بوده و در سایت ۲۰۰ هکتاری در نزدیکی شهر فسا مستقر است. اکنون تعداد کارمندان این دانشگاه 77 نفر و تعداد اعضای هیأت علمی نیز 62 نفر است.


واحد فسا جزء واحدهای بسیار بزرگ محسوب می‌شود و اکنون تعداد دانشجویان آن با توجه به کاهش دانشجو حدود هزار و 372 نفر است و 22 هزار دانش‌آموخته از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

 واحد فسا


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا به مناسبت ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۴ سالروز راه‌اندازی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در فسا اظهار کرد: در تاریخ معاصر ایران؛ دانشگاه آزاد اسلامی دگرگونی و تحول فرهنگی و علمی پردامنه‌­ای را پایه­‌گذاری کرده که کل کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. بدون در نظر گرفتن این دانشگاه مردمی؛ نمی­‌توان به تصویر روشنی از ایران بعد از انقلاب اسلامی به‌خصوص در زمینه‌­های علمی و فرهنگی دست یافت؛ چراکه این دانشگاه در تغییر چهره و بافت اجتماعی بسیاری از شهرستان‌­ها نقش بسزایی ایفا کرده است.


مهرداد کریمی ادامه داد: یکی از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی این است که از ابتدا بدون وابستگی به منابع مالی دولتی روی پای خود ایستاده است. حدود۵۰ درصد دانش‌آموختگان کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند و این نقش مؤثر و عظیم دانشگاه آزاد را در پیشرفت جامعه نشان می‌دهد.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تأثیر مستقیم در آموزش عالی کشور، دارای بخش‌های پنهانی است، کمک به درآمدزایی جامعه از طریق ایجاد ارزش افزوده، کمک به فقرزدایی و کاهش محرومیت‌ها، کمک به اشتغالزایی، کمک به توسعۀ مناطق دورافتاده و رقابتی‌کردن آموزش عالی را ازجملۀ این تأثیرات نام برد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا درباره برنامه‌های حوزه آموزش این دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اهداف عالی دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور پذیرش و تربیت دانشجو و کاهش جذب دانشجویان به دانشگاه‌های خارج از کشور و با در نظر گرفتن لزوم جلوگیری از مشکلات مالی ناشی از کاهش میزان جذب دانشجو، اقدامات لازم در دستیابی به اهداف مورد نظر در سال 98 انجام خواهد شد.


مهرداد کریمی


کریمی با تأکید بر اینکه علاوه بر بهره‌گیری جدی و عملیاتی از تمام نیروهای مرتبط، ستاد جذب و پذیرش دانشجو در واحد فسا تشکیل خواهد شد، بیان کرد: این ستاد به ریاست رئیس واحد و با حضور معاون آموزش و سه نفر از کارمندان و اعضای هیئت علمی صاحب‌نظر در این خصوص به برگزاری جلسات مربوط خواهند پرداخت و با توجه به رقابت ایجادشده برای جذب دانشجو بین مؤسسات و مراکز آموزش عالی دولتی لازم است اهتمام جدی به معرفی توان علمی، قابلیت‌ها، افتخارات و امکانات و تجهیزات موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا صورت گیرد.


وی ادامه داد: از این رو با رعایت مقررات اداری و مالی، تبلیغات متعارف اعم از محیطی، درج آگهی در مطبوعات، پیامک تلفن همراه، تبلیغات در رسانه‌های مجازی و صداوسیما و نیز اطلاع رسانی و ارسال اخبار دستاوردها و افتخارات دانشگاه با ایجاد ارتباط با مشاوران تحصیلی مدارس و جلسات حضوری در مجتمع‌های آموزشی، ادارات و دیگر نهادهای مرتبط انجام خواهد شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا به تبیین برنامه صرفه‌جویی در حوزه آموزش پرداخت و گفت: شناسایی دروس معادل که کلاس‌های آنها قابلیت ادغام‌شدن دارند از برنامه‌های صرفه‌جویی سال  جاری در حوزه آموزش خواهد بود. شناسایی این دروس با مطالعه سرفصل آنها امکان‌پذیر می‌شود تا دروس کم جمعیت در رشته‌های نزدیک و یا با سرفصل نزدیک ادغام شده و تعداد کلاس‌های ارائه شده و در نتیجه تعداد استادان به کارگرفته شده به‌ویژه مدعو به حداقل ممکن برسد. شناسایی دروس معادل که کلاس‌های آنها قابلیت ادغام‌شدن دارند از دیگر برنامه‌های صرفه‌جویی در حوزه آموزش در  سال جاری است.


واحد فسا سردر


کریمی با بیان اینکه در برنامه‌های حوزه پژوهش هم اجرای سامانه‌های جامع مدیریت امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (پژوهشیار) در سال جاری انجام خواهد شد به آنا گفت: در این سامانه همه امور مربوط با گردش کار طرح‌های تحقیقاتی شامل ارسال پروپزال، داوری، کارشناسی، عقد قرارداد تا خاتمه کار در این بخش انجام می‌شود.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته