دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1394 - 15:43

آسوشیتدپرس: آیا اوباما حل موضوع فلسطین را به رئیس‌جمهوری آینده آمریکا واگذار می‌کند؟

بعد از اختلاف‌هایی که میان رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل بر سر توافق هسته‌ای ایران به وجود آمد، به نظر می‌آید که کاخ سفید تمایل زیادی ندارد تا به‌دلیل شروط وضع‌شده دولت مستقل فلسطین، دور تازه‌ای از تنش‌ها را با اسرائیل آغاز کند.
کد خبر : 37852

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت: با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌نظر می‌آید که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری بیشتر تمایل دارد تا روابط تیره شده‌اش را با اسرائیل ترمیم کند و حل موضوع فلسطین را به رئیس‌جمهوری آینده بسپارد.


بر اساس این گزارش، «آسوشیتدپرس» می‌نویسد: «اوباما» در آخرین اظهارات خود درباره توسعه همکاری‌های امنیتی و فراهم کردن تجهیزات پیشرفته نظامی صحبت کرد تا نگرانی اسرائیل درباره امضای توافق هسته‌ای با ایران را رفع کند.


«باراک اوباما» هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه یهودی «فوروارد» (The Forward) شکاف در روابط میان آمریکا و اسرائیل را به اختلاف میان یک خانواده تشبیه و پیش‌بینی کرد که این روابط از آزمون کنونی سربلند بیرون آید.


رئیس‌جمهوری آمریکا بدون اینکه بخواهد به موضوع اختلاف با اسرائیل بر سر موضوع فلسطین بپردازد، افزود: تصور می‌کنم خیلی مهم است تا همه نفس عمیقی بکشیم و تصدیق کنیم که مقام‌های دو طرف (یعنی آمریکا و اسرائیل)، مذاکره را دوست دارند.


از سوی دیگر یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: بعد از آنکه توافق هسته‌ای با ایران در کنگره تصویب شود، آمریکا دیگر تصمیمی برای ورود به هیچ اقدام جسورانه دیپلماتیک ندارد.


در اسرائیل برخلاف فضای حاکم بر آمریکاست و گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد «باراک اوباما» احتمال دارد به‌گونه‌ای دیگر عمل کند. «اوی عیساچاروف» (Avi Issacharoff) تحلیلگر اسرائیلی ماه جولای در روزنامه «تایمز او اسرائیل» نوشته بود: حال که «باراک اوباما» توافق با ایران را به‌دست آورد، احتمال دارد که در یک سال و چهار ماه باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، توجهش را به دیگر موضوعات مهم منطقه‌ای همچون سوریه یا گفت‌وگو میان اسرائیل و مقام‌های فلسطینی معطوف کند.


فلسطینی‌ها برای ایجاد کشوری مستقل، خواستار بازپس‌گیری همه مناطق اشغال‌شده کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و نوار غزه هستند که در جریان جنگ سال 1967 میلادی به‌وسیله اسرائیل تصرف شده بود.


آسوشیتدپرس» در پایان گزارش نوشت: به نظر می‌آید که تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها آماده پذیرش حق فلسطین و واگذاری کنترل بخش‌هایی از کرانه باختری به دولت مستقل فلسطین هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته