سفارشنویسی نه مزیت است نه تهدید؛ یک فرصت است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، همزمان با برگزاری سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ناشران زیادی در این دوره آثار خود را ارائه کردهاند. یکی از حوزههایی که ناشران در آن فعالیت میکنند، حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.
احمد اکبرپور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، گفت: در سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با دو کتاب حضور یافتهام. یک مجموعه کتاب پنج جلدی بهنام «داستانهای بیپایان» و کتابی به نام «واژههای بازیگوش» که این کتاب در حوزه طنز اجتماعی نوشته شده است. کتاب واژههای بازیگوش با پرداختن به موضوعات روز به صورت طنز نوشته شده است. موضوعاتی که در این کتاب به آنها پرداخته شده شامل اینترنت، ترافیک، آلودگی هوا و تمام موضوعاتی است که با آنها زندگی میکنیم.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، تصویر روی جلد است. آثاری که به کودکان و نوجوانان مربوط میشود با داشتن جلد مناسب بسیار مورد توجه قرار میگیرند. نکته مهم دیگر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، نامی است که برای کتاب انتخاب میشود. نام کتاب است که میتواند توجه خوانندگان را جلب کند.
وی افزود: نمایشگاه کتاب امسال را بسیار خوب دیدم. آثار بسیار خوبی به چاپ رسیده و ناشران نیز به سمت کیفی شدن کتابها گام برداشتهاند. مسئله مهمی که بازدیدکنندگان را کمی به مشکل انداخته است، مسائل رفاهی در جریان برگزاری مسائل نمایشگاه است. سرویسدهی در خصوص غذا نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. برگزارکنندگان نمایشگاه اگر قبل از برگزاری، استانداردهایی را تعریف و اعمال میکردند بهمراتب شاهد بازدهی بیشتری بودیم.
اکبرپور تصریح کرد: فرهنگ کتابخوانی به سمت و سوی استفاده از کتابهای صوتی پیش خواهد رفت و با توجه به اینکه کتابهای صوتی و الکترونیکی مزیتهای فراوانی دارند، این اقدام بسیار اقدام مناسبی است. البته قبل از هر چیز باید فرهنگسازی در اینباره صورت گیرد تا درباره استفاده از کتابهای صوتی و الکترونیکی، حق ناشر و مؤلف نیز رعایت شود و قبل از اینکه نیاز به نظارت سازمان یا دستگاهی باشد، خوانندگان به خودی خود این حق را رعایت کنند.
وی درباره سفارشنویسی در حوزه کتاب گفت: سفارشنویسی به خودی خود نه یک مزیت است و نه یک تهدید بلکه فرصتی است برای خلق اثری فاخر. زمانی که یک کتاب یا یک اثر از سوی یک مؤسسه یا نهاد سفارش داده میشود، با توجه به دغدغهمندی آن سفارشدهنده، اگر نویسنده درست انتخاب شده باشد، حتماً اثر خوبی تولید خواهد شد. پس من سفارشنویسی را بد نمیدانم تا جایی که سفارشدهنده در چارچوب سفارش خود اقدام کند و بیشتر از آنکه توقع میرود نظرات خود را بر نویسنده اثر تحمیل نکند.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در پایان تأکید کرد: نمایشگاه کتاب باید از سیاست فروش کتاب فاصله بگیرد و بیشتر به سمت و سوی سیاست معرفی آثار خوب در دوره کوتاه نمایشگاه گام بردارد. متأسفانه در مدت زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، هر ساله عملاً کتابفروشیها تعطیل شده و هیچگونه فروشی ندارند. در صورتی که در نمایشگاههای بینالمللی، مخاطبان کتاب را در زمان برگزاری نمایشگاه انتخاب میکنند و در کتابفروشیها آن را تهیه میکنند.
انتهای پیام/۴۱۰۰/
انتهای پیام/