دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1398 - 14:57
مادورو سکوت خود را شکست؛

جان بولتون از کاخ سفید کودتای ونزوئلا را هدایت می‌کرد

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: کودتایی که سه‌شنبه گذشته در کشور ما رخ داد به‌طور کامل از سوی مشاور امنیت ملی آمریکا و از داخل کاخ سفید مدیریت می‌شد.
کد خبر : 378241
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از اسپوتنیک، نیکلاس مادورو که در جمع هواداران خود در مراسم روز جهانی کارگر در کاراکاس صحبت می‌کرد، اظهارات مقامات آمریکایی را که مدعی شده بودند وزیر دفاع، رئیس دادگاه فدرال و فرمانده گارد ریاست‌ جمهوری ونزوئلا استعفا کرده‌اند، تکذیب کرد.


وی گفت: «برخی مسئولان ونزوئلایی در اعترافات خود گفته‌اند مذاکراتی را با مقامات آمریکایی انجام داده بودند تا آنها اجازه دهند کودتا در ونزوئلا انجام شود. این نشان می‌دهد برخی مسئولان ونزوئلایی نگرش واقعی به اوضاع کشور ندارند و فریب آمریکا را خورده‌اند. در واقع کودتا را نظامیان ونزوئلایی انجام ندادند، بلکه امپریالیسم آمریکا بود که با فریبکاری باعث شد برخی نظامیان ما علیه دولت اقدام کنند و برخی دیگر به فرار از کشور مجبور شوند».


رئیس‌جمهور ونزوئلا با اعلام آمادگی حکومتش برای اقدام در راستای تغییرات بزرگ در این کشور که «انقلاب بولیواری» را در ذهن‌ها متبادر کند، تصریح کرد: «من روز شنبه و یکشنبه، چهارم و پنجم می (14 و 15 اردیبهشت‌ماه جاری) را روز ملی گفتگو قرار می‌دهم و از همه می‌خواهم پیشنهادهای خود را برای دولت ارسال کنند. ما می‌خواهیم مردم حکومت بولیواری خودشان را انتخاب کنند و نیکلاس مادورو یک عضو در داخل این انقلاب است که می‌خواهد تغییرات گسترده انجام دهد».


مادورو تأکید کرد: «من می‌خواهم نقشه کلی تغییرات را ارائه کنم تا اوضاع بهبود یابد و وعده می‌دهم که در آینده شاهد روزهای خوشی برای ونزوئلا خواهیم بود؛ روزهایی که در آن اشتباهات جایی ندارند».


رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «از مردم کشورم می‌خواهم همگام با تولد دوران جدید ونزوئلا به خیابان‌ها بریزند و شادمانی کنند. اگر روزی بفهمیم و بدانیم که گروه کوچکی می‌خواهند از سلاح استفاده کنند، از مردم می‌خواهم که به خیابان‌ها بریزند و از دموکراسی و آزادی دفاع کنند».


وی گفت: «ما هرگز تسلیم خواسته مخالفان نمی‌شویم و از ملت و نیروهای مسلح دفاع می‌کنیم».


رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با تأکید بر اینکه آمریکا در تلاش است وارد مداخله نظامی در کشور شود، فاش کرد: «آمریکا می‌خواهد ما و مخالفان ونزوئلایی را وارد یک جنگ داخلی کند؛ چه رخ خواهد داد جز اینکه ادوات نظامی و نیروهای ویژه ما به خیابان‌ها می‌ریزند و جنایت و جنگ داخلی در ونزوئلا رخ می‌دهد. در این میان تنها طرفی که از این جنگ داخلی خوشحال می‌شود آمریکاست؛ آنها این جنگ داخلی را برای خود پیروزی قلمداد می‌کنند و لذا قصد دارند با عملیات مستقیم نظامی بر خاک بولیواری تسلط یابند». 


نیکلاس مادورو از دولت آمریکا خواست تا در زمینه اقدامات جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ تحقیقات انجام دهد، زیرا وی در اقدام برای کودتا در ونزوئلا نقش مؤثری داشت.


وی افزود: «در یک روزنامه اروپایی مقاله‌ای خواندم که نشان می‌داد بولتون چگونه کودتای ونزوئلا را مدیریت می‌کرد. او در هماهنگی با طرف‌های کلمبیا، شیلی، برزیل و آرژانتین بود و آنها را تحریک می‌کرد تا از کودتا در ونزوئلا حمایت کنند. کودتایی که سه‌شنبه گذشته در کشور ما رخ داد به طور کامل از سوی بولتون و از داخل کاخ سفید مدیریت می‌شد».


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته