دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1398 - 10:28
لحظه‌به‌لحظه باکودتای ونزوئلا؛

فراخوان گوایدو برای برگزاری «بزرگترین راهپیمایی» تاریخ ونزوئلا

رهبر مخالفان ونزوئلا که تلاش روز گذشته وی برای براندازی دولت مادورو به شکست انجامید، برای برگزاری به اصطلاح بزرگترین تظاهرات این کشور فراخوان داد.
کد خبر : 377856
2.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، «خوان گوایدو» روز گذشته در فایلی ویدئویی فراخوانی صادر کرد و از مردم ونزوئلا خواست برای سرنگون کردن حکومت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور به خیابان‌ها بیایند. این فراخوان باعث شد تا در مدت کوتاهی خیابان‌های ونزوئلا صحنه اغتشاش و آشوب شود و رسانه‌ها تصاویر زنده‌ای را از زد و خورد نیروهای امنیتی با مردم نشان دهند.


رهبر مخالفان ونزوئلا در این ویدئو با ادعای اینکه ارتش و نظامیان از وی در شورش علیه مادورو حمایت می‌کنند، مردم را به ادامه آشوب‌ها و موج دوم کودتا علیه حکومت این کشور دعوت کرد.


از سوی دیگر دولت ونزوئلا بلافاصله عملیات مقابله با آشوبگران را آغاز کرد و حتی برخی مقامات دولتی از مردم خواستند برای حمایت از نیکلاس مادورو تجمع برگزار کنند.


روسیه و آمریکا همچون گذشته نخستین واکنش‌ها را به تحولات ونزوئلا نشان دادند. مقامات آمریکا بار دیگر از گوایدو و شورشیان حمایت کردند و مقامات روسیه نیز خواهان خویشتنداری دو طرف شدند.


این در حالی است که گوایدو وعده کرده است که ونزوئلا امروز، شاهد بزرگترین راهپیمایی تاریخ این کشور باشد و از همه مردم و نظامیان خواست تا به این تظاهرات بپیوندند.


تحولات لحظه‌به‌لحظه ونزوئلا:


14:31 نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد: توطئه و تحریکات خارجی برای شعله‌ور کردن جنگ داخلی در ونزوئلا شکست خورد.


14:07  اردوغان: کودتا در ونزوئلا محکوم است و از همه جهان می‌خواهم تا به گزینه دموکراتیک ملت ونزوئلا احترام بگذارند.


13:50 25 نظامی ونزوئلا به سفارت برزیل در کاراکاس درخواست پناهندگی دادند.


13:00 «خورخه آریزا»، وزیر امور خارجه ونزوئلا درباره ادعای پمپئو در زمینه قصد مادورو برای فرار به کوبا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «طرح اخبار جعلی غم‌انگیزترین راه برای قبول این موضوع است که کودتای مورد حمایت شما، شکست بخورد. دیپلماسی باید در دولت آمریکا بازسازی شود؛ ترامپ از ونزوئلا دست بردار»!


12:50 نماینده ونزوئلا در اتحادیه اروپا: از این اتحادیه انتظار نداریم که عملیات نظامی آمریکا  در ونزوئلا را تأیید کند. به ونزوئلا اجازه دهید تا از خودش سخن بگوید.


12:40 وزارت امور خارجه پرو اعلام کرد «گروه لیما» که در آن بیشتر کشورهای آمریکای لاتین حضور دارند، فردا جلسه‌ای اضطراری برای بررسی بحران ونزوئلا برگزار می‌کند.


12:39 وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش آمریکا برای کودتای نظامی در ونزوئلا تبعات سنگینی برای واشنگتن به‌دنبال خواهد داشت.


12:33 وزیر امور خارجه ونزوئلا از ترکیه به‌دلیل اتخاذ موضعی علیه کودتا در این کشور قدردانی کرد.


12:09 جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از حامیان مادرو خواست تا برای تضمین آینده خود با سیاست‌های کاخ سفید در امور ونزوئلا همکاری کنند.


11:27 «ایلهان عمر»، نماینده سومالیایی-آمریکایی کنگره آمریکا هرگونه مداخله واشنگتن را در امور داخلی ونزوئلا عاملی برای بی‌ثبات کردن منطقه عنوان کرد.


11:09 وزیر امور خارجه ونزوئلا: حمایت رهبر نئوفاشیست برزیل از کودتاگران محکوم است.


09:30 اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) همه شرکت‌های هواپیمایی را از پرواز بر فراز حریم هوایی ونزوئلا منع کرد. این شرکت همچنین از کارمندان و نمایندگان دفاتر هوایی این کشور خواست ظرف 48 ساعت ونزوئلا را ترک کنند.


08:37 نیکلاس مادورو در پیامی تلویزیونی شکست کودتای نظامی را در ونزوئلا اعلام کرد و گفت که گروه کوچکی از نظامیان هوادار گوایدو این آشوب‌ها را برپا کرده بودند.


07:19 منابع آمریکایی ادعا کردند که مادورو به کوبا گریخته است.


02:21 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا: همه گزینه‌ها ازجمله گزینه نظامی در زمینه مواجهه با بحران ونزوئلا روی میز است.


01:48 ترامپ: اگر کوبا نیروهایش را از انجام عملیات در ونزوئلا در حمایت از مادورو بازندارد، این کشور را مورد تحریم جامعی قرار می‌دهیم.


انتهای پیام/4106/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته