![بومیسازی میکروسکوپ تصویربرداری کمی فازی](/files/fa/news/1403/4/27/595060_512.jpg)
اجرای سند تحول آموزشوپرورش در دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری میشود
![16.jpg](/c-files/old/1398/02/12/636924052560975602.jpg)
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا منظریتوکلی در نخستین گردهمایی سراسری معلمان مدارس سما کشور و گرامیداشت روز معلم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، با اشاره به برگزاری این گردهمایی گفت: ایده برگزاری این مراسم را دکتر طهرانچی مطرح کردند و پیشنهاد دادند که مراسم گرامیداشت روز معلم در قالب گردهمایی سراسری معلمان سما برگزار شود و از هر یک از استانها، یک معلم مدارس سما برای تجلیل انتخاب شود.
وی با بیان اینکه تحول آموزش و پرورش در مدارس سما از تأکیدات دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی است، گفت: اجرای سند تحول آموزش و پرورش که مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری است، از برنامههایی است که در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی و در مدارس سما بهطورجدی پیگیری خواهد شد.
منظریتوکلی تأکید کرد: بر اساس سیاستهای دکتر ولایتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما باید از لحاظ علمی و آموزشی در صدر باشند، اما درعینحال اولویت ما در کنار ارتقای فعالیتهای علمی و آموزشی، تقویت موضوعات فرهنگی و پرورشی است. بر اساس این رویکرد، برای اولین بار معاونت فرهنگی و تربیتی در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی ایجاد شد.
وی با قدردانی از توجه سروریمجد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی به مدارس و آموزشگاههای سما گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بیشترین ارتباط و حمایت را با مدارس سما دارد و امروز هم گروه سرود دبستان پسرانه سمای مشهد برنامۀ خوبی در این مراسم اجرا کرد که دکتر طهرانچی دستور دادند مجموعه مسابقات فرهنگی و هنری اعم از مسابقات سرود و... توسط معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی برگزار شود.
دانشگاه آزاد اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی را به نظریهها و گزارههای علمی تبدیل کند
دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت و رئیس پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم با اشاره به وجود نگرشهای مختلف در محیطهای دانشگاهی، گفت: دو صفت بارز در محیطهای دانشگاهی وجود دارد که یک صفت را عین فضیلت و صفت دیگر را عین رذیلت میدانند. در محیطهای دانشگاهی روحیه آکادمیک داشتن و مطالعات آکادمیک را فضیلت بر میشمارند و درعینحال ایدئولوژیک بودن را رذیلت میدانند.
جمیله علمالهدی ادامه داد: باوجوداین، تفکر و نگرش در محیطهای دانشگاهی تحول علوم انسانی و اسلامیسازی این علوم مورد مقاومت دانشگاهها قرار گرفت.
وی افزود: سؤالی که پیش میآید، این است که چرا ایدئولوژیک بودن بد است، اما آکادمیک بودن خوب و مورد تحسین است؟ دلیل آن این است که ایدئولوژی لیبرال و سکولار میخواهد بدون هیچ رقیبی سلطه خود را بر رابطه علم و اقتصاد لیبرال، کارآفرینی و ارتباط دانشگاه و صنعت حفظ کند. به همین دلیل پیروان این نگرش، ایدئولوژیک بودن را معادل بیسواد بودن و احساسی بودن میدانند و ایدئولوژیک بودن را بهعنوان یک رذیله اخلاقی القا میکنند.
رئیس پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اسلام سنتی و بیتفاوت مورد انتقاد شهید مطهری بوده است، گفت: شهید مطهری از ایدئولوژیک اسلامی حمایت میکردند و تأکید داشتند که همه رشتههای دانشگاهی باید با ارزشهای اسلامی همسو باشد. باوجوداین نگرش، جمهوری اسلامی ایران در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی پیشرو بوده و مدلهای آن مورد استقبال سایر کشورهای مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفته است.
علمالهدی با بیان اینکه اگر میخواهیم تعلیم و تربیت اسلامی را تقویت کنیم، باید از تجربههای تربیتی معلمان و مدارس موفق الگوپذیری کنیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن مدارس پیوسته خود میتواند تجربیات موفق در تعلیم و تربیت اسلامی را به نظریهها و گزارههای علمی تبدیل کند و با بهکارگیری نظریات اساتید دانشگاه در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد.
رشد و تعالی انسانی مورد تأکید جدی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم، گفت: رشد و تعالی انسانی در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید جدی مدیران این دانشگاه قرار گرفته و مدارس سما بهعنوان یکی از این محیطهای رشد و تعالی، وظایف سنگینی بر عهده دارند که با رهنمودهای دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی برنامههای جدیدی در مجموعه مدارس سما و مدارس عالی مهارت بهعنوان یکی از افتخارات این دانشگاه طراحی شده است.
علی سروریمجد تأکید کرد: اصل تربیت بهعنوان اولویت مدارس سما تلقی میشود و انتظار این است که بر اساس سیاستها و برنامهریزیهای انجام شده مدارس سما انتخاب اول خانوادهها برای تحصیل فرزندانشان باشد.
تربیت نسل مؤمن و انقلابی از جمله تلاشهای مدنظر معلمان مدارس سماست
در ادامه این مراسم شادی محرر به نمایندگی از معلمان مدارس سما به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداخت و گفت: تبدیل سازمان سما به معاونت و برند شدن مدارس سما میتواند به رشد و بالندگی این مدارس منجر شود.
وی در مورد بهکارگیری نیروهای توانمند در مدارس سما گفت: خوشبختانه دانشآموزان سما تاکنون موفقیتهای بسیاری در مسابقات علمی و فرهنگی کسب کردهاند و تربیت نسل مؤمن و انقلابی از جمله تلاشهای مدنظر معلمان این مدارس است.
محرر، تدوین افق و چشمانداز روشن برای آینده مدارس سما، اجرای برنامههای هدفمند و کاهش دغدغههای معیشتی را از جمله درخواستهای معلمان مدارس سما عنوان کرد.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/