دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1398 - 07:20
حجت‌الاسلام اسمعلی‌پور:

شهید مطهری مسیری از اندیشه‌­ورزی را بر نسل انقلاب به یادگار گذاشت

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: شهید مطهری نقش ویژه‌­ای از مشی عالمانه خود را ایفا کرد و مسیری از اندیشه‌­ورزی را بر نسل انقلاب به یادگار گذاشت.
کد خبر : 378108
139505021918025498197754.jpg

حجت‌الاسلام سعید اسمعلی‌پور به مناسبت گرامیداشت مقام استاد و پاسداشت سالروز شهادت استاد مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در تبریز، در مورد تاریخ پیدایش تعلیم و تربیت اظهار کرد: تاریخ شیعه گنجینه‌­ای مکتوب از حیات پرگهر بزرگانی را در خود دارد که با گذشت ایّام و پیشرفت دوران، کهنگی و دلزدگی از سیره آنان در دل ایّام به جای نمی‌­ماند.


وی افزود: میراث عمیق و گرانبهای علم و معرفت دینی که پویایی و تازگی در متون متکامل آن از قرآن کریم و سنت نبوی و مکتب اهل‌بیت(ع) گرفته تا قواعد و اصول عقلی همیشه قابل ادراک بوده و در تیرگی‌ها و تنگناهای تاریخ نپوسیده و مقدّم بر افق پیش ­روی بشر گره‌­گشای ابهام دنیا و چراغ روشنای عالم معنا بوده است.


ستاره فروزان مکتب اهل‌بیت


مدیر  فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به آثار مکتوب در مورد اهل بیت اشاره کرد و گفت: از میان ستارگان فروزان مکتب اهل‌بیت(ع) که تاریخ معاصر در اوراق و صفحات دفتر روزگار خود مکتوبات بسیار وسیعی را از نشان آنها ثبت کرده نام مرتضی مطهری بیشتر به چشم می‌­آید، استادی که از آستان بزرگ حوزه درس علم و معرفت چشیده و خود را به قله‌­های رفیع تفقّه و اجتهاد رسانده و به مقام باارزش شهادت دست یافته است.


اسمعلی‌پور تصریح کرد: شخصیت بی‌‌نظیری که در تارترین روزهای مردم ایران که هجوم زیرکانه و نابرابری از سوی مستبدان علیه دین وجود داشت، نقش ویژه‌­ای از مشی عالمانه خود را ایفا کرد و مسیری از اندیشه‌­ورزی را بر  نسل انقلاب به یادگار گذاشت.


وی، استاد فرزانه شهید مطهری را میراث گرانبهای فکر و اندیشه خواند و گفت: شهید مرتضی مطهری آثاری را برای نسل انقلاب به یادگار گذاشت و در طول دوران حیات بابرکت خود در کسب دانش فقه و اصول، فلسفه، اخلاق و عرفان درجات عالی اجتهاد را پیمود و در انتقال آن به شیوه تأثیرگذار بر جامعه تلاش ویژه‌­ای کرد.


این استاد حوزه و دانشگاه به بیان تفاوت سایر علما با مطهری پرداخت و گفت: قابلیت درک پدیده­‌های نوظهور و ایدئولوژی‌های کورکننده و تحلیل انحرافات آنها و نیز تبیین ایدئولوژی اسلامی و تفسیر عمیق علم و دین، این شخصیت عظیم را در میان اهل علم از حوزه و دانشگاه برجسته کرده بود.


اندیشه تابناک استاد مطهری در تنگنای تاریخ گرفتار نشد


مدیر  فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز افزود: روش زندگی شهید مطهری بی­‌تردید اشتراک حقیقی علم و دین را در درون خود جای داده و از وی یک استاد اخلاق و عالم عامل ساخته بود. اندیشه تابناک استاد مطهری در تنگنای تاریخ گرفتار نشد؛ بلکه به سال‌های دورتر از روزگارش نقشه حیات ترسیم کرد.


 وی نگرش و بهره­‌گیری از دانش سرشاری که از معارف مکتب اهل بیت(ع) با آینده‌‌شناسی و درک درست از آن از شهید مطهری به یادگار مانده را ترمیم‌کننده ابتلائات دوره‌­های مختلف زندگی دانست.


اسمعلی‌پور به مطالعه آثار مطهری تأکید کرد و به آنا گفت: نسل نو و تشنه بیداری می‌تواند با سیر در کتب و توجه به آموزه‌های استاد مطهری برای عمیق‌­ترین شبهات فکری خود پاسخ مناسبی پیدا کند.


پیشرفت شگفت­‌انگیز گفتمان عقلانی و فلسفی


این استاد حوزه و دانشگاه، پیشرفت شگفت­‌انگیز گفتمان عقلانی و فلسفی و وجود شخصیت­‌های بصیر و فهیم علمی در حوزه­‌های علمی و دانشگاه‌ها را یکی از برکات توجه به اندیشه‌­های شهید مطهری و اندیشمندان دینی دانست و عنوان کرد: توجه به نیازهای اجتماعی و پاسخگویی علمی دقیق و کاربردی بر آن نیازها را می‌توان در مکتوبات و مواعظ و خطابات استاد مطهری مشاهده کرد.


وی گفت: این قابلیت‌­ها و ویژگی‌ها از مواریث گرانبهای تفقه در مکتب اهل‌بیت(ع) است و بودند عالمانی وارسته و زمان‌شناس که در دوران حیات خود درک درستی از پدیده‌­های نوظهور داشتند و مواضع دینی عالما‌نه‌ای را تبیین می‌کردند. نقش استاد مطهری در تثبیت این مسلک و انتقال و پایداری آن ستودنی است.


مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از تربیت شخصیتی‌هایی مانند مطهری در 40 سال عمر انقلاب خبر داد و گفت: امروز هم هستند عالمانی که در حوزه‌­های عقل و نقل، صاحبان اندیشه و رأی هستند و علاج گره‌­های کور اجتماع در رجوع به اندیشه­‌های گهربارشان است. تولید علم نافع دینی که میراث ارزشمند متفکرانی مانند شهید مطهری بوده امروز معالج ابتلائات مشکلات حوزه‌­های مختلف اجتماعی مردم است.


انتهای پیام/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب