دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1398 - 09:19
سخنگوی وزارت امور خارجه:

پیشنهاد تبادل زندانیان مطرح شده است، نه مذاکره!

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره موضوع تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت: پیشنهاد تبادل مطرح است نه مذاکره.
کد خبر : 377821
7ad35edb-18a7-45f9-927f-658d46bab866.jpg

به گزارش حوزه سیاست خارجه و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه،‌ سیدعباس موسوی درباره موضوع آمادگی ایران برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در سفر اخیر به نیویورک مطرح کرد، گفت: «موضوع وضعیت زندانیان دارای تابعیت آمریکایی در ایران از مدت‌ها پیش یک موضوع میان آمریکا و ایران بوده است و جدید نیست».


وی افزود: «پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، در تمام دیدارهای دوجانبه‌ای که در حاشیه نشست‌های کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شد، طرف آمریکایی همواره این موضوع را مطرح می‌کرد. در همه این دیدارها، طرف ایرانی نیز همیشه از فرصت استفاده و به‌دلیل ابعاد انسانی، درباره ایرانیانی که به درخواست آمریکا در کشورهای دیگر یا در داخل خاک آمریکا دستگیر شده‌اند، صحبت و این موضوع را به لحاظ انسانی مطرح و پیگیری کرده است».


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: «پس از قطع دیدارهای مستقیم، این موضوعات از سوی واسطه‌ها دنبال می‌شد. ما همواره بر استقلال قوه قضائیه و ضرورت پیمودن مراحل قانونی و اجرای عدالت تأکید کرده‌ایم؛ با وجود این، با هدف کمک به وضعیت هم‌وطنان مظلومی که به‌دلیل تلاش برای انتقال اقلام ضروری به کشور (از قبیل قطعات هواپیماهای مسافری) در چنبره تحریم‌های غیرقانونی آمریکا گرفتار شدند و حتی در کشورهای ثالث با اعمال نفوذ آمریکا در وضعیتی شبیه اسارت قرار گرفته‌اند، همان‌طور که ظریف گفت از چند ماه پیش، به طرف آمریکایی اعلام شد ایران حاضر است موضوع تبادل این افراد را مدنظر قرار دهد. پیشنهاد کشورمان که از سوی ظریف ارائه شد، پیشنهاد تبادل زندانیان است و مذاکره با آمریکا درباره موضوعات مورد اختلاف مطرح نیست».


موسوی درباره واکنش طرف آمریکایی به طرح موضوع از سوی ظریف، گفت: «طرف آمریکایی پاسخ مثبت و سازنده‌ای به این پیشنهاد نداد و همین پیشنهاد ظریف و نحوه پاسخگویی طرف مقابل موجب شد اشک تمساحی که سران آمریکا برای زندانیان می‌ریختند و به یک اهرم تبلیغاتی آمریکا در راستای ایران‌هراسی تبدیل شده بود، از دست آنها خارج شود».


وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در هر حال با تمام توان و با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی مختلف به پیگیری در راستای احقاق حق اتباع خود که در آمریکا و سایر کشورها دچار مشکل شده‌اند و کاهش آلام خانواده‌های آنها ادامه خواهد داد».


انتهای پیام/4106/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته