دانشگاهها از تجربه حوزههای علمیه به نحو احسن استفاده کنند
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اسلامیشدن دانشگاهها یکی از دغدغههای مهم نخبگان انقلابی است؛ باید جامعه علمی کشور برای رسیدن به قلههای مدنظر در بیانیه گام دوم انقلاب، نسبت به اسلامیکردن دانشگاهها بیش از گذشته فعالیت کنند.
در شماره قبلی اسلامیشدن دانشگاهها، به برخی از مؤلفههای نظام برنامهریزی آموزشی و پژوهشی از عناصر سیاستهای راهبردی اسلامیشدن دانشگاهها پرداختیم.
گفته شد که ایجاد هماهنگی و تناسب بین نظام آموزشی و پژوهشی آموزشوپرورش و آموزش عالی با توجه به پیوستگی آنها از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوط به اسلامیشدن دانشگاهها باید انجام دهند.
باید در زمینه آموزش به دانشآموزان و دانشجویان هماهنگی مناسبی شکل بگیرد و دانشجو در ترمهای نخست، درسهای تکراریِ دوران دبیرستان را نخواند.
در این شماره به مؤلفههای دیگر نظام برنامهریزی آموزشی و پژوهشی از عناصر سیاستهای راهبردی اسلامیشدن دانشگاهها میپردازیم.
بهرهگیری از تجربههای علمی در سطوح ملی و بینالمللی بهویژه تجارب حوزههای علوم دینی از جمله اقداماتی است که مسئولان باید برای اسلامیشدن دانشگاهها انجام دهند.
وحدت حوزه و دانشگاه باید به معنای حقیقی کلمه در کشور اتفاق بیفتد؛ دانشگاهیان با یادگرفتن علوم دینی و تقوا پیشه کردن در دانشگاهها، میتوانند محیطی را آماده کنند که به تربیت نیروهای متخصص و متعهد بینجامد.
همچنین طلاب حوزههای علمیه باید به علوم روز مسلط باشند و در این راستا در راه تبلیغ قرآن و معارف اسلامی، گام بردارند.
امام خمینی (ره) در سخنرانی 27 آذر سال 1361 میفرمایند: «دانشگاه و حوزههای علمیه میتوانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و تمام پیشرفتهای کشور و میتوانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و انحطاطات کشور. اگر دانشگاه واقعاً دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات، در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشوری را اینها میتوانند به سعادت برسانند».
از دیگر کارهایی که در سند دانشگاه اسلامی به آن اشاره شده است، میتوان توجه به هماهنگی و همسویی علم و دین در بینش اسلامی در طراحی و تدوین برنامههای آموزشی و پژوهشی اشاره کرد.
اگر علم و دین هریک به معنای درست خود مورد سنجش قرار گیرند، بههیچوجه نمیتوان تناقض و تضاد مبنایی بین آنها دید.
انتهای پیام/4122/4118/
انتهای پیام/