دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1398 - 14:39
سخنگوی قوه قضائیه:

سپاه و هلال‌احمر از سعید قاسمی شکایت کردند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سپاه و هلال‌احمر از سعید قاسمی شکایت کردند و دستگاه قضائی قاسمی را احضار کرده که تحقیقات با قاطعیت دنبال خواهد شد.
کد خبر : 375815
00.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، غلامحسین اسماعیلی ظهر امروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: از حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی تشکر می‌کنم که به بنده اعتماد کرد؛ ما در دستگاه قضائی تلاش کردیم تا سختی شغل قضاوت را به اثبات برسانیم اما موفق نشدیم این کار را انجام دهیم و از خبرنگاران عزیز نیز تشکر می‌کنم که با تلاش خود بحث اطلاع‌رسانی را دنبال می‌کنند؛ در همین بحث سیل، همه افراد زحمات خبرنگاران را دیدند و در کنار خبرنگاران، عزیزان سپاه و ارتش و نهادهای امدادی تلاش فراوانی کردند اما انعکاس کار همه نهادها را خبرنگاران انجام دادند که جای تشکر دارد.


سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: از آقای حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز تشکر می‌کنم که سالیان زیادی با تدبیر وظیفه سخنگویی را انجام دادند و بنا به درخواست شخص ایشان، وی از سمت سخنگویی رفتند اما آقای اژه‌ای کماکان به‌عنوان معاون اول قوه قضائیه هستند و از نعمت وجود ایشان برخوردار خواهیم بود.


وی گفت: حضور بنده در جمع خبرنگاران تقارنی دارد با دهه پنجم انقلاب و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و آغاز مسئولیت جدید در قوه قضائیه که بنده همه این موضوعات را به فال نیک می‌گیرم و با تمام تلاش در خدمت دستگاه قضائی خواهم بود.


اسماعیلی اظهار کرد: در سال ۹۷ شاهد تغییر در دستگاه قضائی بودیم و حجت‌الاسلام رئیسی که از فرزندان دستگاه قضا هستند و از تجربه و تسهیلات عمیق حوزوی و دانشگاهی برخوردار هستند، رئیس قوه قضائیه شدند؛ برای اولین بار رئیس دستگاه قضا از دل مجموعه قوه قضائیه انتخاب شد که این انتخاب شوق و امیدی را به وجود آورد و حجت‌الاسلام رئیسی قبل از انتخابشان برنامه‌ای مدون را به محضر رهبر انقلاب ارسال کرده بودند که موردقبول رهبری نیز قرار گرفت؛ داشتن برنامه در مدیریت امروز مهم‌ترین رکن در موفقیت یک مدیر در سطوح عالی کشور است.


سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: برنامه‌ای که ایشان به رهبر انقلاب ارسال کردند نشان از تحول اساسی در مجموعه قضائی است؛ محوری‌ترین بخش‌های برنامه تحول قضائی، دنبال کردن بیانیه گام دوم انقلاب، افزایش اعتماد عمومی، کاهش حجم زیاد پرونده‌های قضائی، کاهش جمعیت کیفری، سلامت و عزت و کرامت قاضی و دادگاه، برخورد قاطع با مفاسد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و احیای حقوق عامه است؛ از بخش‌های ویژه‌برنامه سند تحول می‌توان به ارتباط گسترده ارکان قوه قضائیه با جامعه، مردم و نخبگان و اهالی رسانه اشاره کرد و در حقیقت انتخاب سخنگوی قوه قضائیه در همین راستا بود.


وی درباره تغییرات در قوه قضائیه گفت: در دستگاه قضا بسیار خرسند و خوشحالیم که از بدنه قوی و کارآمد برخورداریم و مجموعه عوامل انسانی ما جزء نخبگان جامعه هستند و تغییرات یا به دلیل بازنشستگی همکاران رخ می‌دهد یا به دلیل ارتقای افراد لذا در حوزه مدیران قضائی عزل نداریم؛ تغییرات به دلیل جابه‌جایی مدیران به دلیل ضروریات است و جابه‌جایی اخیری که امروز رئیس قوه قضائیه در خصوص دیوان عالی کشور رخ داد نیز بر همین اساس بوده و حجت‌الاسلام کریمی بازنشسته شدند؛ لذا ریاست قوه قضائیه با مشورت قضات دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم را به‌عنوان رئیس جدید دیوان عالی کشور انتخاب کردند؛ در قوه قضائیه بحث جوان‌گرایی را دنبال خواهیم کرد.


اسماعیلی اظهار کرد: از قضات برتر دادسرای انتظامی به دلیل عملکردشان در سال ۹۷ تجلیل شد؛ ۶ هزار و ۴۰۹ نفر از همکاران قضائی ما مورد تجلیل قرار گرفتند؛ از طرفی با عفوی که رهبری در ۲۲ بهمن سال ۹۷ به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برای زندانیان داشتند، حدود ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان مشمول عفو قرار گرفتند که ۶۰ هزار نفر از آن‌ها از زندان آزاد و ۴۰ هزار نفر با تخفیف مواجه شدند.


سخنگوی دستگاه قضا درباره رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی گفت: شعب ویژه رسیدگی‌کننده به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی بدون هیچ اغماضی فعالیت خود را ادامه خواهد داد و در حدفاصل نشست قبلی تا امروز، شعب ویژه ما بیش از ۸۰ نفر از اخلال‌گران اقتصادی را محکوم کرده و احکام قطعی آن‌ها صادر شده است که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنم؛ در شعبه اول رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی قربانعلی فرخ‌زاد به دلیل مشارکت در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی، تیمور برمکی به ۲۰ سال حبس و علیرضا عامری به ۲۰ سال حبس و جزای نقدی و جلیل مکی به ۶ سال حبس و حیدر عامری به ۲۰ سال حبس و محمود صفار به ۷ سال حبس محکوم شدند؛ در شعبه دیگر آقای توسلی و بخشایش و کاظمی به ۲۰ سال حبس و شلاق و جزای نقدی محکوم شدند که همه این‌ها نشان از اقتدار دستگاه قضائی در برخورد با مفسدان اقتصادی است.


وی درباره موضوع سیل و مقصران احتمالی گفت: در حادثه سیل کماکان اولویت اول همه بخش‌ها عملیات امداد و نجات و خدمت‌رسانی به مردم حادثه‌دیده است و ما نیز وظیفه داریم در صف امدادگران قرار بگیریم، البته قوه قضائیه وظیفه دارد با انجام کارهای کارشناسی در ایام مختلف برخوردهای لازم را صورت دهیم و قطعاً کوتاهی برخی از مسئولان زمینه افزایش خسارات را فراهم کرد و ما با دقت و در فضایی آرام بررسی‌ها را انجام می‌دهیم؛ ما با افراد متخلف در هر رده‌ای که باشند برخورد خواهیم کرد.


اسماعیلی درباره پرونده محمدعلی طاهری گفت: دادستان انقلاب تهران از دادگاه تقاضا کرده است که محکومیت‌های این فرد ادغام و رأی صادر شود و این پرونده در دادگاه تجدیدنظر بررسی شد که این فرد به هفت سال حبس و جزای نقدی محکوم شد و این هفت سال تمام شده اما دیگر مجازات همچنان به قوت خود باقی است.


سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده موسوم به پتروشیمی گفت: این پرونده هنوز در دادگاه است و رأی صادر نشده است و ادعاهای متهمان را به دادگاه ارسال کردیم؛ بنده چون قاضی دادگاه نیستم نمی‌توانم درباره این ادعاها نظری بدهم اما متهم زن این پرونده قبل از تشکیل پرونده از کشور خارج شده است و منتظر رأی دادگاه هستیم.


وی درباره شایعه‌سازی ضدانقلاب در خصوص محکومیت نسرین ستوده گفت: برابر ماده ۱۳۴ ماده قانون مجازات اسلامی افرادی که اتهامات متعددی داشته باشند، برای هر جرم مجازات خواهند شد و برای این فرد نیز مجازات اشد قابل‌اجراست؛ البته رأی صادره هنوز قطعی نیست، چه‌بسا اگر وکیل ایشان تقاضای تجدیدنظر بکند شاید در حکم صادره تغییراتی صورت بگیرد و خود این فرد در پرونده محکومیت سابقش محکوم به حبس شده بود اما با اعتراض وی، دادگاه تجدیدنظر بعد از شنیدن دفاعیات، حبس وی پس گرفته شد و از طرفی خود این فرد که مدتی قبل به دلیل جرمی که داشت در زندان بود مورد عفو رهبری قرار گرفت.


اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده سیف رئیس سابق بانک مرکزی و عراقچی معاون ارزی سابق بانک مرکزی گفت: در ارتباط با این پرونده از افراد متعددی تحقیق شده است و پرونده در دادسرا در فرآیند تکمیل تحقیقات قرار دارد و اگر دادسرا مجرمیتی را احراز کند، پرونده به دادگاه می‌رود.


سخنگوی دستگاه قضا درباره رسیدگی به اموال مسئولان اظهار کرد: این قانون در سال ۹۴ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید اما این قانون در مقام اجرا با مشکلاتی مواجه بود و این قانون به دلیل نقص‌هایی که داشت اجرایی نشد اما ریاست جدید قوه قضائیه معتقدند با اینکه قانون مشکل دارد اما اجرا خواهد شد و این موضوع در طول یک ماه اخیر در دستور کار قرار گرفت و به‌زودی با ابلاغ آیین‌نامه این قانون، رسیدگی به اموال مسئولان اجرایی خواهد شد.


وی درباره رضایتمندی مردم از قوه قضائیه اظهار کرد: بحث رضایتمندی مردم جزء برنامه‌های دستگاه قضائی است و تحلیل ما این است که باید قوانین ما اصلاح شود و نباید پرونده‌ها مدت طولانی در دادگاه باشند؛ برخی از قوانین با مشورت نمایندگان مجلس اصلاح خواهد شد و قطعاً برنامه تحول دستگاه قضائی رضایت مردم را نیز در پی خواهد داشت.


اسماعیلی در خصوص اظهارات سعید قاسمی درباره استفاده از لباس هلال‌احمر در بوسنی خاطرنشان کرد: سپاه و هلال‌احمر از سعید قاسمی شکایت کردند و دستگاه قضائی قاسمی را احضار کرده و تحقیقات با قاطعیت دنبال خواهد شد.


سخنگوی قوه قضائیه درباره ساخت‌وساز در منطقه لواسانات گفت: به دلیل اینکه برخی اقدامات ضدارزشی در این منطقه رخ می‌داد، هیئت قضائی تشکیل شد تا بررسی‌ها صورت گیرد و ما منتظر اعلام نظر این هیئت هستیم.


وی درباره تخلفات سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: در خصوص واگذاری‌ها سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده و کارهای کارشناسی خودش را انجام می‌دهد و چنانچه در بازرسی‌ها تخلفی کشف شود حتماً برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت؛ دیوان محاسبات نیز خودش قدرت تصمیم‌گیری دارد و نتایج آن قابل‌ارائه است و ما در دستگاه قضائی مدیری را عزل نمی‌کنیم.


اسماعیلی درباره جذب قضات در دستگاه قضائی گفت: جذب افراد در قوه قضائیه بر اساس قانون انجام می‌شود؛ ما سالانه ۸۰۰ قاضی و ۲ هزار و ۴۰۰ کارمند جذب می‌کنیم و در سال گذشته نیز امتحان جذب برگزار کردیم اما به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم برخی از این افراد را جذب کنیم اما امسال با تخصیص بودجه اقدامات مربوط به جذب افراد را جلو خواهیم برد.


سخنگوی قوه قضائیه درباره قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها اظهار کرد: اصلاح قانون شهرداری‌ها از حوزه دستگاه قضائی خارج است و دیوان عدالت اداری این موضوع را تعقیب کرده و به شهرداری‌ها اعلام کرده تا قانون ماده ۱۰۰ خود را اصلاح کنند.


وی درباره ادعای حسین هدایتی مبنی بر پرداخت تمام بدهی خود اظهار کرد: بدهی حسین هدایتی تا به امروز پرداخت نشده و دادگاه وی تمام شده و به‌محض صدور رأی، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی گفت: پرونده این فرد نیز در دادسرای نظامی در حال بررسی است و تحقیقات ادامه دارد.


سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده حسین فریدون خاطرنشان کرد: دیروز آخرین جلسه دادگاه فریدون برگزار شد و آخرین دفاعیات از سوی دادگاه اخذ شده و رأی به‌زودی صادر خواهد شد اما دادگاه وی بدوی است لذا رأی صادره قطعی نخواهد بود؛ این پرونده ۶ متهم دارد.


وی درباره بازداشت برخی از افراد در سازمان میراث فرهنگی استان تهران گفت: در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و افرادی از میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل اتهام مالی و ارتشاء و کلاه‌برداری اسناد مجعول تشکیل و دو نفر نیز تحت تعقیب هستند.


اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده دکل‌های نفتی اذعان کرد: این پرونده در روزهای پایانی سال ۹۷ در دادگاه اقتصادی منتهی به صدور رأی شد و متهمان این پرونده به یک تا سه سال حبس محکوم شدند؛ اتهام متهمان نیز خیانت‌درامانت است و مجازات این جرم حداکثر تا سه سال است. تاکنون دادخواستی از سوی سازمان تأسیسات دریایی مبنی بر ضرر و زیان به دادگاه نرسیده است و این دادخواست به دادگاهی در لندن ارسال شده است و تحقیقات در آن دادگاه انجام می‌شود، این پرونده چهار متهم دارد.


سخنگوی قوه قضائیه درباره برخورد با قاچاقچیان کالا و استفاده از مجازات‌هایی که موجب بازدارندگی شود، اظهار کرد: در بخش تعزیرات حکومتی قانون نیازمند بازنگری دارد اما بخشی که مربوط به قوه قضائیه است به بهترین نحو ممکن در حال اجراست و وزارت دادگستری نیز باید با نگاه کارشناسانه قانون برخورد با متخلفان را اصلاح کند تا موجب بازدارندگی هم شود.


انتهای پیام/۴۱۱۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته