نظام برنامهریزی درسی باید در راستای تقویت فضائل اخلاقی باشد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «سند دانشگاه اسلامی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با امضای رئیس جمهور به وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال و بهوسیله معاونتهای مربوطه به دانشگاهها در مردادماه سال ۹۲ ابلاغ شده است.
در شماره قبلی اسلامی شدن دانشگاهها، به متون و برنامهریزی درسی از عناصر سیاستهای راهبردی اسلامیشدن دانشگاهها پرداختیم.
گفته شد که بازنگری نظام برنامهریزی درسی و اصلاح و تدوین متون درسی با استفاده از روشهای نوین و کارآمد علمی و مفاهیم و ارزشهای اسلامی از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوط به اسلامیشدن دانشگاهها باید انجام دهند.
متون درسی رشتههای مختلف نیاز به بازنگری دارد. در برخی رشتهها، براساس تفکرات غربیها مطالبی نوشته شده است که بر روی دانشجوی مسلمان ایرانی تأثیر گذاشته و منجر به زاویه گرفتن دانشجو از دین مبین اسلام میشود.
در این شماره به مؤلفههای دیگر متون و برنامهریزی درسی از عناصر سیاستهای راهبردی اسلامیشدن دانشگاهها میپردازیم.
هدايت نظام برنامهريزی درسی به سمت تقويت فضايل اخلاقی و اجتماعی، پرورش قدرت ابداع و ابتكار و اعتماد به نفس و ايجاد باور به مبانی دينی و التزام به مسئوليتهای اجتماعی از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوط به اسلامیشدن دانشگاهها باید انجام دهند.
متون دروس دانشگاهی باید به گونهای تغییر پیدا کند که در جهت افزایش فضیلتهای اخلاقی قرار گیرد.
از دیگر کارهایی که در سند دانشگاه اسلامی به آن اشاره شده است میتوان به توجه و تأكيد بر هماهنگی و تناسب متون اخلاق و معارف اسلامی با نيازهای جديد و رشتههای تحصيلی اشاره کرد.
انتهای پیام/4122/4118/
انتهای پیام/