سند تحول بنیادین بیش از گذشته در دستور کار آموزش و پرورش است
مهدی نویدادهم در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص اولویت اجرای برنامههای سند تحول بنیادین در سال 98 گفت: اولویتهای اجرای سند تحول بنیادین در سال 98 ازنظر شورای عالی آموزش، تمرکز بر روی خردهنظامهای سند تحول است.
وی افزود: این سند تنظیم، ابلاغ و نظامهای آن نیز ابلاغ شد و در مرحله بعد به زیرنظامهای این سند میرسیم. در واقع تکلیف اجزای سند را مشخص میکنیم که تعریفهایی در مورد خلاقیت و نوآوری، بحث هدایت تحصیلی و سایر خرده نظامها را شامل میشود و امیدواریم هر چه زودتر این برنامهها تدوین شود تا آن را به کمیسیونها و شورای عالی برده و تصویب کنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کار مهمی که دو سال است درگیر آن هستیم بحث آییننامه اجرایی مدارس است و امیدواریم امسال بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.
وی افزود: با تدوین این آییننامه مدیران مدرسه باید بر اساس آن مدارس خود را اداره کنند و چارچوب مدارس، ثبتنام، ضوابط انضباطی و برنامههایی که باید در اولویت کار مدارس قرار گیرد مشخص و تدوین میشود اما این قوانین مبتنی بر مبانی سند تحول بنیادین و مفاهیم زیرنظامها و مبانی روش اداره مدرسه و راهبری مدرسه خواهد بود و هدف ما این است که بتوانیم از بحثهای آموزشی و اداری عبور کرده به سمت راهبری تربیتی حرکت کنیم و در این مسیر مدیران ما در نقش راهبر تربیتی باید حرکت کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه اجرای سند بیش از گذشته نسبت به قبل در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد، افزود: اهتمام بیشتری نسبت به سند به وجود آمده است و هرکدام از مقامات مسئول وقتی میخواهند از آموزش و پرورش صحبت کنند به مفاهیم سند استناد میکنند و فهم مشترکی به وجود آمده است که باید به آن عمق ببخشیم.
ادهم افزود: امسال ترمیم و فهم مفاهیم سند در اولویت کار قرار دارد و باید فهم دقیقتری نسبت به آن پیدا کنیم و هر کاری را به نام سند عرضه نکنیم.
وی از حرکت به سمت مدرسه بهعنوان قدم دیگر شورای عالی آموزش یادکرد و اضافه کرد: مدارس ما در حال حاضر مدارس شلوغی هستند و باید صحن مدرسه را خلوت کنیم تا در فضای آرامش به اجرای سند بپردازند؛ شلوغی مدارس نیز به دلیل تنوع طرح و برنامههایی است که به سمت مدرسه سرازیر شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: وزیر مدتی پیش برنامهای را مصوب کرد که صدور بخشنامه به مدرسه و اجرای آن توسط مدارس را محدود میکرد. اگر این موضوع را مهار کنیم و آمار زیاد از مدارس نخواهیم، آرامشی در مدارس حاکم میشود و بچهها میتوانند بهتر به درس بپردازند.
انتهای پیام/4087/پ
انتهای پیام/