دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1398 - 16:20
بازار سهام در مسیر رکوردشکنی؛

4 خبری که بورس را تکان داد + نمودار پرش 44 هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس اوراق بهادار در حالی به ثبت رکوردشکنی‌های خود ادامه می‌دهد که اخبار مثبت این بازار را احاطه کرده است.
کد خبر : 375236

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران از 14 اسفندماه شروع به رکوردشکنی‌های پیاپی کرد تا در ابتدای سال 98، نوید روزهای پررونق را به واسطه گزارشات مثبت لیدرهای بورسی به سهامداران دهد.


بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس که سال گذشته در محدود 160 هزار واحدی در گردش بود در روز معاملاتی شنبه 31 فروردین ماه 98 با ثبت رکوردی جدید و خیره‌کننده به قله 204 هزار واحدی دست یافت تا افزایش نزدیک به 1.5 درصدی را به نمایش بگذارد.


بررسی روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که نشان دهنده میزان ورود سرمایه‌گذاران جدید به واسطه نقدینگی‌های سرگردان است، علامت مثبتی را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نشان داد.


عکس زیر روند شاخص کل بورس از آخرین ماه سال 97 تا به امروز را نمایش می‌دهد.



شاخص‌کل بورس اوراق بهادار روز گذشته، قله تاریخی 204 هزار واحدی را ثبت کرد اما این رکوردشکنی علل متعددی داشت که در ادامه به آنها می‌پردازیم.


خبر اول


ابتدا اینکه افزایش نرخ ارز در طول چند ماه گذشته علاوه بر تقویت موجودی شرکت‌های ارزآور، دارایی‌های آنان را با نرخ‌های جدید تعدیل می‌کند و این امر ارزش شرکت‌ها را افزایش داده است؛ همچنین گزارش خوب شرکت‌ها با وجود تورم و تحریم‌ها نوید بخش روزهای خوب بازار است.


خبر دوم


سپس اینکه سرمایه‌گذاران و سهامداران انتظار روند رو به رشد و تقویت بازار سهام را دارند که این موضوع در ورود پول‌های جدید به سهام شرکت‌ها و برتری تقاضا نسبت به عرضه خود را نشان داده است. از طرفی علل دیگری از جمله افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها منجر به افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها خواهد شد و عاملی برای جهش قیمتی سهام این گروه شد.


خبر سوم


عامل بعدی رشد بازار، اجازه ستاد تسهیلات موانع تولید به شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا پایان سال 99 بود، به‌طوری‌که ارزش دارایی‌های شرکت‌ها با توجه به نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.


خبری که بازار را تکان داد، این بود: جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۲۶ فروردین به ریاست وزیر صنعت تشکیل شد و پس از ارائه فهرست اقدامات پیشنهادی سال ۹۸، مصادیق مواد قانونی که اجرای آنها بنگاه‌های تولیدی را با مشکلاتی فراگیر مواجه کرده مطرح و مقرر شد با توجه به شرایط اقتصادی و ضرورت حمایت از تولید، مصوبات ذیل برای اتخاذ تصمیم در جلسه سران قوا به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور منعکس شود.


با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت‌ها و لزوم ارزیابی مجدد دارایی‌های بنگاه‌های تولیدی به منظور بهره‌مندی از مزایای آن به خصوص دریافت تسهیلات بانکی و ...، تمام بنگاه‌های تولیدی مشمول یا غیرمشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت تا پایان سال ۹۹ برای یک بار از مالیات تجدید ارزیابی معاف می‌شوند. 


خبر چهارم


موضوع آزادسازی نرخ اوره که در این بین شرکتهای پتروشیمی مرتبط واکنش مثبتی نسبت به این رویداد نشان دادند.


افزایش قیمت اوره برای پتروشیمی‌های اوره‌ساز نیز حائز اهمیت بود و در این گروه شاهد افزایش تقاضا و حتی صف خرید برخی نمادها بودیم.


بازار سهام به‌عنوان محلی برای تقویت بخش تولید شناخته می‌شود و اگر شرکت‌ها برای تأمین مالی و تجهیز منابع ریالی خود از این طریق اقدام کنند، هزینه‌های به‌مراتب کمتری نسبت به نظام بانکی برای آنان خواهد داشت.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته