دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1398 - 07:50

مشارکت با کشورهای اروپایی یا رفع نیازهای آنان!

کشورهای اروپایی با توجه به برنامه‌ها و نیازهای خود در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند که دانشگاه‌های ایران نیز از این همکاری‌ها بی‌نصیب نمانده است.
کد خبر : 375172

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دستیابی به توسعه در دو سطح ملی و بین المللی تعریف می‌شوند. بهره گیری از علم و فناوری روز، مستلزم پیوستن به شبکه جهانی دانش و برقراری تعامل، بویژه با صاحبان علم و فناوری در این شبکه است. دولت‌ها بستر این تعامل را فراهم می‌کنند. سیاست خارجی نقشی محوری در ایجاد بستر همکاریهای علمی دارد. از طرفی توانمندی‌های یک کشور در حوزه علم می‌تواند ابزاری پیشبرنده در حوزه سیاست خارجی باشد. به همین دلیل دیپلماسی علم و فنّاوری علاوه بر شبکه ملی تابعی از شبکهٔ بین‌المللی همکاری‌های علمی است.


طی چند سال اخیر تفاهم‌نامه‌ها متعددی بین دانشگاه‌های ایران و اروپا به امضا رسیده است و در این راستا رایزنی‌های متعددی نیز صورت گرفته است. بسیاری این همکاری‌ها را نوعی سرمایه‌گذاری از کشورهای اروپایی تلقی کردند و بسیاری این تفکر را رد کردند. بعضی از صاحب‌نظران معتقدند دانشگاه‌های داخلی در رقابت با یکدیگر تنها به دنبال امضای این تفاهم‌نامه و رنکینگ جهانی آن هستند و برای اثبات نظر خود نیز به چند تفاهم‌نامه که از سوی کشورهای دیگر مورد پیگیری قرار گرفته و این پیگیری‌ها بدون پاسخ مانده است، استناد می‌کنند.


پروژه مشارکت اتحادیه اروپا، راهی برای استفاده از ایده‌ها و حمایت‌های مالی بین‌المللی است و برای عملی شدن چنین برنامه‌ای کشورهای عضو اتحادیه اروپا ابتدا طرحی برای شرکت در این پروژه تدوین می‌کنند تا موارد استفاده از بودجه اتحادیه اروپا را مشخص کنند.


در خصوص تدوین موارد استفاده از بودجه اتحادیه اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با نمایندگان مناطق مختلف و شهرها، جوامع مدنی و بخش خصوصی به گفتگو می‌پردازند و پس‌ازآن کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی یک توافقنامه همکاری به همراه ایده‌های مدنظر خود را به کمیسیون اروپا تسلیم می‌کنند. با این کار، قراردادی قانونی تهیه می‌شود و به تأیید و تصویب می‌رسد. به‌این‌ترتیب تصمیمات سرمایه‌گذاری، به عملیاتی واقعی تبدیل‌شده و برای آن‌ها تأمین بودجه می‌شود. این برنامه‌ها در چهارچوب قراردادهای همکاری، برای سرمایه‌گذاری در اولویت قرار می‌گیرند و می‌توانند در داخل یک کشور، میان چند کشور با یکدیگر، چند منطقه یا چند شهر به اجرا شود.


دانشگاه‌های ایران نیز در این طرح حضور دارند و هیئت‌های مختلفی از دانشگاه‌های ایران بازدید کردند. بعضاً منجر به تفاهم‌نامه‌هایی نیز شده است. طی همین چند روز گذشته نیز هیئت ایتالیایی عضو تیم پروژه فارمر طرح اراسموس از دانشگاه لاکوئیلا از کارگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بازدید کردند. در این بازدید، هیئت ایتالیایی امکانات، تجهیزات، استانداردهای فراهم‌شده و پیشرفت‌های حاصل را مورد بررسی‌های مرتبط انجام دادند.


در ادامه این بازدید، تیم دانشگاه لاکوئیلا ایتالیا که مجری بررسی استانداردهای لازم در فاز اجرایی این طرح می‌باشند، از کارگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه متشکل از پژوهشکده تحقیقاتی نانوتکنولوژی، پژوهشکده تحقیقاتی بیوتکنولوژی، آزمایشگاه پیل سوختی و آزمایشگاه شکل‌دهی فلزات بازدید کرده و از امکانات این مراکز ابراز خوشنودی کردند.


بسیاری از صاحب‌نظران عرصه دانشگاه نیز بر این باورند که  همکاری و تفاهم‌نامه با کشورهای اروپایی خروجی چندانی برای کشور به همراه ندارند و این همکاری تنها در راستای سنجش سطح علمی کشورمان است.


انتهای پیا/4115/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته