دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1398 - 12:17
گزارش همسایه بورس/21

نوسان بازار سهام زیرذره‌بین آنا/ بررسی علت رشد گروه‌های پرمخاطب

گزارش «همسایه‌بورس» به موضوع آخرین وضعیت گروه‌های بانکی‌، پتروپالایشی، سیمانی و معدنی با توجه به نوسانات بازارهای جهانی می‌پردازد.
کد خبر : 374783
بورس.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شاخص کل بورس  اوراق بهادار تهران در ادامه روند رو به رشد خود، در هفته گذشته موفق شد از سقف تاریخی خود عبور کند و با رشد 5940 واحدی معادل 3 درصد رشد، در انتهای هفته به عدد 199918 واحدی دست یابد.


گزارش همسایه بورس این هفته به روندروبه رشد گروه‌های مختلف بازار از جمله سیمانی‌ها، پتروپالایشی‌ها و بانکی‌ها طی یک هفته گذشته می‌پردازد.


شاخص‌کل در روزهای میانی هفته نیز به عدد 201 هزار واحدی رسید؛ نزدیک شدن به روزهای انتشار  صورت‌های مالی شرکت‌‌ها و همچنین انتظار افزایش سودآوری، افزایش نرخ دلار و وضعیت مناسب بازارهای جهانی از جمله دلایل رشد این روزهای بورس تهران به حساب می‌روند. ارزش معاملات خرد نیز با رشد چشمگیر 26 درصدی نسبت به هفته گذشته به 1100 میلیارد تومان رسید همچنین میانگین حجم معالات روزانه بالغ بر 6 میلیارد و 800 میلیون برگ سهم بوده است.


ماجرای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های گروه بانکی


نمادهای گروه بانکی از اوسط سال گذشته با داستان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائی‌ها در کانون توجه قرار داشتند. نماد «وتجارت» که به دلیل افزایش سرمایه 390 درصدی از محل ذکر شده، در روزهای پایانی سال 1397 متوقف شده بود، پس از غیبت حدودا یک ماهه، مورد بازگشایی قرار گرفت.


رشد قیمت و همچنین افزایش نقدینگی در بازار موجب شد تا این نماد در زمان بازگشایی با رشد 29 درصدی همراه باشد. جذاب بودن قیمت سهم  یک روز پس از بازگشایی این نماد موجب شد تا حجم نقدی زیادی به سمت آن روانه شود به گونه‌ای که تعداد 4 میلیارد و 886 میلیون سهم این بانک با ارزشی بیش از 229 میلیارد تومان مورد داد و ستدد قرار گرفت اما در روز پایانی هفته در کف قیمتی معامله شد. دیگر نمادهای بانکی با توجه به فشار عرضه در بازار در مدار منفی مورد معامله قرار گرفتند.


چند خبر از گروه معدنی


نمادهای گروه معدنی جز محدود نمادهایی بودند که در هفته‌های گذشته رشد قیمت را تجربه نکردند.


رشد قیمت سنگ آهن در بازارجهانی و همچنین افزایش تقاضا در بازار بورس تهران موجب شد تا نمادهای این گروه در هفته گذشته در مدار صعودی قرار گیرند.


نماد «کگل» پس از تصویب افزایش سرمایه 33 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات، با رشد قیمتی 8 درصدی مورد استقبال قرار گرفت و تاثیر 850 واحدی بر روی شاخص داشت.


افزایش قیمت دو نماد «کگل» و «کچاد» موجب افزایش ارزش پرتفوی بورسی نمادهای «وامید» و «ومعادن» شد همین موضوع دلیلی برای افزایش تقاضا برای این دو نماد در طی هفته گذشته بود.


گروه پتروپالایشی و  افزایش قیمت نفت


در طی هفته‌های اخیر بهای نفت با توجه به عواملی همچون تحریم‌های نفتی دو کشور ایران و ونزوئلا، کاهش تولید از سوی اوپک با افزایش همراه بود این روند با انتشار آمار مثبت اقتصادی چین در هفته گذشته ادامه داشت و موجب شد تا قیمت نفت به 72 دلار برسد.


افزایش قیمت نفت در کنار  جو مثبت بازار در روزهای ابتدای هفته موجب شد تا اکثر نمادهای گروه پالایشی و روانکار با افزایش قیمت و تقاضا رو به رو شوند به نحوی که نمادهای «شتران» «شبندر» و «شپنا» در هفته گذشته صف خرید را تجربه کردند.


دیگر گروه‌های بازار


نمادهای گروه سیمانی که در طی روزهای گذشته با صف فروش همراه بودند، پس از انتشار خبر صدور مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی و همچنین انتشار گزارشات خوب عملکرد اسفند ماه اکثر نمادها، موجب شد تا اکثر نمادهای این گروه با صف خرید همراه شوند. انجام معامله بلوک حقوقی به حقیقی نماد «سیدکو» موجب صف خرید شدن این سهم در طی روزهای هفته شد به نحوی که قیمت سهم پس از رشدهای متوالی در روزهای هفته به 206 تومان رسید.


نمادهای گروه زراعت برخلاف هفته‌های گذشته با صف فروش به کار خود خاتمه دادند و همچنین نمادهای گروه خودرو در روز پایانی هفته پرتقاضا ظاهر شدند. نمادهای «خمهر»، «خزامیا»، «خریخت» و «خپارس» با صف خرید به کار خود خاتمه دادند.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته