حذف سلبریتیها در سیل اخیر ناشی از ضربه آنها به اعتماد عمومی بود
ابوالقاسم فاتحی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به پررنگ شدن نقش مردم در مقابل نقش سلبریتیها در امدادرسانی به مردم سیلزده، گفت: در ماجرای زلزله کرمانشاه سلبریتیها میداندار جمعآوری کمکهای مردمی بودند اما اکثراً نتوانستند همخوانی و هماهنگی را با فرهنگ مردم نشان دهند بنابراین در ماجرای سیل اخیر مردم انتخاب کردند که سلبریتیها حذف شوند.
وی اضافه کرد: این افراد باید خود را با فرهنگ و مردم همراه کنند نه اینکه فرهنگ و مردم را با خود همراه کنند.
استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در جوامع دیگر انسانهای قهرمان، مطرح و دارای شخصیت ملی که نمونه ایرانی آن نیز جهان پهلوان تختی است در صورت بروز مشکل به کمک مردم خود میآیند اما این کمکها باید براساس اعتماد مقابل باشد.
فاتحی افزود: مردم به افراد اعتماد میکنند اگر پاسخ اعتماد آنها داده نشد آن فرد یا جریانی را که به اعتماد مردم ضربه زده باشند یا پاسخ این اعتماد را به خوبی ندهند، حذف میکنند و این موضوع در جمعآوری کمکهای مردمی برای سیلزدگان مشهود بود.
سیل با وجود صدمات فراوان رویشهای اجتماعی داشت
این جامعهشناس بیان کرد: من اخبار سیل را از ابتدا به دلیل بحثهای اجتماعی و مطالعه رفتار و واکنش مردم پیگیری میکردم؛ جامعه ایران جامعهای است که فرهنگی هزارساله دارد هم فرهنگ ایران قبل از اسلام را با خود همراه دارد و هم فرهنگ اسلامی و ایرانی بعد از اسلام وجود دارد، مردم ایران مردمی بسیار بافرهنگ بوده و در زمره کشورهای معدودی است که دارای فرهنگ غنی و کهنسال است. رفتار این کشورهای دارای فرهنگ غنی و کهن بهویژه ایران در مواقع بحرانی ازجمله جنگ، زلزله و سیل بیبدیل است. مانند رفتار مردم ایران کمتر دیده شده است.
وی اشاره کرد: پس از وقوع سیل با وجود درگیر بودن مردم با مشکلات اقتصادی و داشتن مشکل که اکنون نیز ادامه دارد، شاهد بودیم که سیل یک انسجام اجتماعی خودجوش کاملاً مردمی را به وجود آورد، تا دستگاههای اجرایی به خود بجنبند دیدیم که مردم حضور پیدا کردند. به نظر من گرچه سیل پیامدهای ناگواری مانند تخریب، تلفات جانی و مالی دارد و از همه مهمتر یک بیسازمانی اجتماعی در شهر درست میکند و ذهنیت مردم شهر به هم میریزد در کنار این آثار منفی یک انسجام اجتماعی را در بین مردم ایجاد کرد؛ همبستگی و اتحاد به وجود آورد.
فاتحی تصریح کرد: ملتی این رفتار و اقدامات را میتوانند انجام دهند که اصیل باشند؛ مردمی میتوانند این کارها را انجام دهند که با فرهنگ باشند. فرهنگ نیز امری نیست که ساخته و پرداخته چند روز و چند سال باشد بلکه امری است که در طول تاریخ ایجاد میشود و اکنون به ما رسیده است.
این استاد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی اذعان کرد: به هر حال در سیل اخیر استانهای کشور اتحاد، انسجام، همدلی، تعاون، همکاری، همدردی، تعهد اجتماعی و مسئولیت اجتماعی، ظهور داشت. در همین راستا میتوان به مسئولیتپذیری اجتماعی مردم نمره عالی داد. ایثار و فداکاری در اوج نیاز موضوعی بود که در جریان سیل اخیر در استانهای کشور شاهد آن بودیم.
کمکهای مردمی در سیل تجلی فرهنگ دفاع مقدس است
فاتحی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شاهد این بودیم گروههایی که کاملاً مردمی هستند و جهادی کار میکنند شامل گروههای دانشجویی، طلاب و سایر اقشار قبل از اینکه نهادهای رسمی فراخوان کنند، خودجوش به منطقه رفتند و مشغول امدادرسانی شدند؛ این اقدامات در سایه برکات تجربهای است که در دفاع مقدس کسب کردیم.
وی در تشریح سخنان خود عنوان کرد: این کمکهای مردمی تجلی فرهنگ همکاری اجداد ما نیز است که در کارها به یکدیگر کمک میکردند، همانند زمانی که برای شخمزدن زمین، برداشت محصول و کشت با یکدیگر همکاری داشتند و این همکاریها نیز ریشه در فرهنگ دیرینه مردم ایران دارد.
انسجام بیشتر ملت ایران، پیامی آشکار به دشمنان خارجی
این جامعهشناس در باره پیامهای سیاسی انسجام اجتماعی مردم توضیح داد: با وجود آنکه به دنبال بحث در مورد سیل و آثار اجتماعی آن هستیم، اما باید پیامی سیاسی هم به آمریکا و رژیم صهیونیستی دهیم، که دچار محاسبات غلط نشوند. مردم ایران، مردمی بافرهنگ، اصیل و ریشهدار هستند؛ ممکن است بعضی از افراد روشنفکر یا روشنفکرنما یا افرادی که میخواهند خود را مطرح کرده یا مشکل تعارض منافع شخصی دارند، جنگ زرگری و بازی سیاسی در فضای سیاسی به راه اندازند و احمقهای سیاسی مانند ترامپ و نتانیاهو باید بفهمند که لایههای زیرین مردم ایران آنهایی هستند که در حوادث اخیر ناشی از سیل به میدان آمدند و به هموطنان خود کمک کردند.
وی در تکمیل سخنان خود تشریح کرد: این بحث جالبی است که میبینیم مسئولان در اهواز میگویند ممکن است شهر زیر آب برود و بخشهایی هم شاهد آبگرفتگی بود اما همان روحیهای که در دهه 60 و جوانان آن دوران وجود داشت در جوانان امروزی نیز وجود دارد و مانند ایام جبهه آمدند و سنگر و سیلبند ساختند با همان شور و عشق و این باعث شد آن تهدیدی که اهواز یا سایر شهرها مواجه بودند دفع شود.
فاتحی در پایان سخنان خود گفت: این رفتارها و اقدامات در چه صورتی آشکار میشد؟ در زمانی که تهدید مانند سیل به وجود آمد. بنابراین با وجود تمامی خرابیهای سیل رویشهای اجتماعی نیز با خود به ارمغان آورد.
انتهای پیام/4107/4115/پ
انتهای پیام/