دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1398 - 12:38
دانشگاهی از مردم و برای مردم؛

دانشگاه آزاد اسلامی در خط مقدم کمک به مردم سیل‌زده خوزستان

فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در کمک به مردم سیل‌زده خوزستان مصداق بارز شعار «از مردم و برای مردم» است
کد خبر : 373743
MIRL4937.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- مجید فرج فائد، پس از وقوع سیل در استان خوزستان و بروز بحران‌های ناشی از آن، دانشگاه آزاد اسلامی در یک حرکت جهادی با تشکیل قرارگاه جهادی به مسئله ورود کرد تا بتواند از طریق پتانسیل‌های خود به مردم سیل‌زده مناطق خدمت کند. حضور فعال دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده و محصور در آب استان خوزستان بارقه امیدی برای مردمان خونگرم جنوب شده است.


این اقدامات تا جایی صورت گرفته که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خود به صورت شبانه‌روزی در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کرده و از روند رسیدگی به امورات بازدید می‌کند. از طرفی بیژن رنجبر رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همه مناطقب به روند اجرایی فعالیت‌ها نظارت می‌کند تا خدمات به بهترین نحو به مردم سیل‌زده ارائه شود. این مسئله مصداق بارزی از رویکرد جهادی و انقلابی دانشگاه آزاد اسلامی که خود را در خط مقدم خدمت به مردم کشور می‌داند.


تشکیل گروه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان اولین گام جدی این دانشگاه برای کنترل بحران آب‌گرفتگی و سیل مناطق اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و ایذه بود که با حضور بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه در مناطق سیل‌زده اولین نیازمندی‌ها احصا شد.


اعزام چهار دستگاه آمبولانس به مناطق سیل‌زده استان، تشکیل قرارگاه‌های جهادی فرعی در هفت منطقه سیل‌زده، تشکیل ستاد اسکان برای سیل‌زدگان، طبخ، بسته‌بندی و توزیع روزانه غذا و ایجاد ایستگاه‌های سلامت در تمام مناطق سیل‌زده و مقرهای کمک‌رسانی از جمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی بعد از تشکیل اردوگاه جهادی به‌شمار می‌رود.


قرارگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی دریچه دیدمان به جامعه است


دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع اعضای قرارگاه جهادی استان خوزستان گفت: دانشگاه در مفهوم دانشگاه آن‌طوری که به کشور ما وارد شد، مفهوم سالمی نیست. در دانشگاه‌های ما نگاه علم برای علم به‌ عنوان هدف قرار گرفت و دانشگاه را از جامعه جدا کرد. در قرن گذشته این موضوع حتی در مغرب‌زمین نیز معنا و مفهومی نداشت.


وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر سیلی بیاید و برود و دانشگاه در خاموشی باشد، هیچ‌گاه نه معنای سیل را می‌فهمد و نه معنای تحقیقات معلق خود را که سودی به حال جامعه ندارد. این تصویر برای آن است که به دانشگاه بگوییم در اطرافش چه جریانی وجود دارد. دانشگاهی که در متن جامعه باشد، باید آلام جامعه را نیز حس کند. باید در بحران‌ها پای مردم بنشیند. اگر شما صدها روانشناس و جامعه‌شناس و مددکار اجتماعی تربیت کنید، ولی در زمان بحران هیچ کدام در صحنه حضور نداشته باشند، از این گروه‌ها و تحقیقات آنها سودی به جامعه نمی‌‌رسد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما یک شبکه دانشگاهی هستیم، گفت: در هر شهری فرماندار، استاندار و شهردار ما را می‌شناسد و قطعاً این شبکه اجتماعی باید به رسالت اجتماعی خود نیز توجه کند؛ علاوه‌بر این دانشگاه آزاد اسلامی از مردم و برای مردم است. اگر قرار است چالش‌های مردم را حل کند، نمی‌تواند به آنچه پیرامونش رخ می‌دهد، بی‌تفاوت باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه در مسائل مختلف وقایع‌نگاری می‌کند، گفت: قطعاً می‌توان نظریه‌های مختلفی را درباره نوع تعامل مردم با سیل منتشر کرد. یکی از همین مردم خوزستان در جریان بازدید به ما گفت هشت سال با صدام جنگیده‌اند و حالا با آب می‌جنگند؛ قطعاً شناخت همین خصلت مردم بسیار مهم است و باید این خصلت مورد مطالعه قرار بگیرد.


دکتر طهرانچی با بیان اینکه امروز مدیریت آب در خوزستان یک صحنه عجیب از لحاظ علمی و اجتماعی است، اظهار کرد: همین رویکرد که دانشگاه آزاد اسلامی از مردم و برای مردم است، ما را بر آن داشت قرارگاه جهادی را ایجاد کنیم تا بتوان فارغ از سلسله مراتب اداری، به صورت جهادی و با مدیریت جهادی مسئله خوزستان را حل کنیم.


وی با تأکید بر اینکه دوستان در پلدختر افتخار آفریدند، گفت: سخت‌ترین منطقه در پلدختر یعنی همان منطقه‌ای که بار آن به زعم همه دوستان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برداشته شد، این مسئله را به نقطه عطف دانشگاه تبدیل کرد و این کار نشان داد دانشگاه آزاد اسلامی در انجام رسالت اجتماعی خود اگر هوشیار باشد، می‌تواند نقش‌آفرین باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاهی که در اتاق‌های بدون پنجره بنشیند، نمی‌تواند مسائل جامعه را حل کند و اساساً  نمی‌داند که الان شب است یا روز. نمی‌توان در اتاق‌های بدون پنجره نشست؛ پنجره نیز همین قرارگاه‌های جهادی هستند. هر روز چنین حوادثی رخ نمی‌دهد، بلکه یک روز رخ می‌دهد و ۱۰ سال روی آن کار می‌شود.


وی اظهار کرد: دانشگاه‌های ایرانی نیازمند تحول هستند و قرارگاه‌های جهادی این کار را شروع کرده‌اند. قطعاً شکل‌گیری قرارگاه جهادی در وهله اول برای کمک و امروز برای شناخت و کمک به حل مسئله خواهد بود. به عبارت دیگر اولین گام ارتباط با مردم، دومین مرحله شناخت مسئله و گام نهایی حل آن است. اولین گام برای قرارگاه جهادی استقرار آن است و بعد از آن نوبت به عملیات می‌رسد. در حقیقت دریچه کمک به جامعه همان دریچه استقرار است، در حالی که اکثر قرارگاه‌ها تنها در مرحله استقرار می‌مانند، اما ما در دانشگاه آزاد اسلامی باید بعد از استقرار، اقدامات لازم برای شناخت و حل مسئله را نیز انجام دهیم.


اردوگاه های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل زده اهواز

تشکیل هشت قرارگاه جهادی فرعی در مناطق سیل‌زده خوزستان


جلسه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان قرارگاه‌های فرعی استان خوزستان برگزار شد.


در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام فرج‌الله براتی رئیس قرارگاه جهادی استان خوزستان عنوان کرد: در ابتدای وقوع سیل دستور حضور داده و در این مدت سیل‌زدگان در خوابگاه‌ها، کلاس‌ها و واحدهای دانشگاهی اسکان داده شده‌اند.


جلسه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به کمک‌رسانی و طبخ و توزیع غذا و سایر ملزومات توسط دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده، افزود: با حضور قائم‌مقام رئیس دانشگاه و بازدید از مناطق، دستور اعزام تعداد چهار دستگاه آمبولانس به منطقه داده شد که بلافاصله چهار آمبولانس بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در این مناطق مستقر شدند.


براتی در پایان تصریح کرد: قرارگاه جهادی استان خوزستان با تشکیل هشت قرارگاه فرعی در نقاط مختلف استان به‌ویژه در روستاهای سیل‌زده، اقدامات و خدمات دانشگاه آزاد اسلامی را به مردم این مناطق می‌رساند.


خدمات دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه مردم قرار گرفته است


در ادامه این جلسه احمد صالحی‌ آرا مسئول اجرایی و عملیاتی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به ایجاد یک‌دلی و همبستگی در بین مردم استان خوزستان گفت: حادثه رخ‌داده موجب جوشش و همبستگی مناطق مختلف استان شده است.


صالحی آرا با بیان اینکه سپاه‌های استانی حضور جدی و فعالی در منطقه داشته‌اند، تصریح کرد: قرارگاه‌های فرعی سوسنگرد، حمیدیه، هویزه، شوشتر، شوش، باوی و کارون در مناطق سیل‌زده استان توسط دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است و در کنار سپاه‌های استانی مشغول به امدادرسانی و کمک‌رسانی هستند.


جلسه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان

وی حضور آمبولانس‌های دانشگاه آزاد اسلامی را در منطقه موجب آرامش دل‌های مردم دانسته و اظهار کرد: در این مدت بسته‌های بهداشتی و اقلام غذایی در مناطق سیل‌زده توزیع شده است. حتی نیروهای جهادی در امر نظافت مناطق نیز مشارکت داشته‌اند. ایستگاه‌های سلامت، اسکان مردم سیل‌زده، خدمات‌رسانی، توزیع اقلام و حضور آمبولانس‌های مجهز دانشگاه آزاد اسلامی از جمله اقدامات مهم قرارگاه استان خوزستان به‌شمار می‌رود.


مسئول اجرایی و عملیاتی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان افزود: در جلسه‌ای که با استاندار خوزستان و تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه مدیریت بحران برگزار شد، خدمات و کمک‌رسانی‌های دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه دستگاه‌های مختلف قرار گرفته بود. همچنین در جلسه‌ای دیگر که با سردار شاهوارپور فرمانده سپاه ولی‌عصر(عج) استان خوزستان برگزار شد، از خدمات دانشگاه آزاد اسلامی و تشکیل قرارگاه جهادی در این استان، تقدیر به‌عمل آمد.


صالحی‌آرا با اشاره به بازدید از واحد مانیتورینگ سدهای استان و روند خروجی و ورودی این سدها بیان کرد: قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان ارتباطی خوب و سازنده با تمام دستگاه‌های اجرایی و کمک‌رسان منطقه ایجاد کرده است.


دانشگاه آزاد اسلامی در بازسازی زیرساخت‌های اسکان برای مردم سیل‌زده فعال بوده است


مدرسه ولایت شهرستان حمیدیه یکی از اردوگاه‌هایی بود که آمبولانس‌های بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در کنار ایستگاه‌های سلامت دانشکده مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در محل مستقر بودند.


اردوگاه های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل زده اهواز

یادمان شهدای هویزه نیز میزبان 800 نفر از مردم سیل‌زده منطقه پایین‌دست سوسنگرد و منطقه هویزه بود. گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی استان خوزستان، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله گروه‌های حاضر در منطقه بودند.


محمد فاطمی‌نژاد، جانشین قرارگاه فرعی شهدای هویزه در گفتگو با آنا با اشاره به ورود قرارگاه دانشگاه آزاد اسلامی به خدمات تنظیفی اردوگاه هویزه گفت:اعضای قرارگاه فرعی شهدای هویزه دانشگاه آزاد اسلامی از بدو استقرار نسبت به تعمیر و راه‌اندازی زیرساخت‌های تأسیساتی اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.


اردوگاه های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل زده اهواز

وی با بیان اینکه ایستگاه سلامت مستقر در منطقه هر روز به صورت مداوم خدمات بهداشتی و خانواده ارائه می‌کند، ادامه داد: قرارگاه فرعی شهدای هویزه دانشگاه آزاد اسلامی با امکانات موجود منطقه در حال آماده‌سازی محلی برای بازی و سرگرمی نوجوانان و خردسالان سیل‌زدگان هستند.


اقدامات قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده استان خوزستان و خدمت به آن‌ها و در نظر گرفتن وضعیت مردم در این مناطق مصداق بارز شعار «از مردم، برای مردم» است. قرارگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در اصل پایگاهی برای کمک‌رسانی و احصای چالش‌های جامعه و رفع معضلات مردم مناطق سیل‌زده است.


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته