دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1398 - 19:57
نصراللهی در گرگان:

رسانه‌ها با فروکش‌کردن بحران مردم را تنها نگذارند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت:اگر رسانه مردم را تنها نگذارد مسئولان نیز نمی‌توانند مردم را فراموش کنند.
کد خبر : 374210
IMG_8420.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از گرگان، اکبر نصراللهی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با برخی مسٔولان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها چه در سطح محلی و چه در سطح ملی و یا در مسائل و چالش‌های بین‌المللی اقدامات خود را محدود به دوره بحران و زمان بحران می‌کنند؛ یعنی اصلا به بعد و قبل بحران کاری نداشته و به عبارتی به بحران نگاهی عرضی داشته و  نگاه طولی ندارند.


وی افزود:‌ اشکالی که در کشور وجود دارد این بوده که تدابیر را در نظر نمی‌گیریم و فکر می‌کنیم مدیریت بحران فقط اقدام است و اقدام را محدود به زمان بحران می‌کنیم.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در ارتباط با نقش سازمان هواشناسی قبل از بحران مطرح کرد: اگر سازمان هواشناسی هشدار و اخطار داده آیا این هشدارها حساسیت برانگیز و محرک بوده؟ گزارش‌های هواشناسی چطور بیان شده است؟ آیا رسانه‌های رسمی آن را به شکل مناسب پوشش داده‌اند؟


نصراللهی تصریح کرد: ادبیات هواشناسی ادبیاتی کلی است و غیرهشداردهنده، محرک افراد و حساسیت‌برانگیز نیست، رسانه‌ها اگر حساس و آگاه شدند باید مردم را آگاه کنند و به آنها آموزش دهند که چگونه جان خود را حفظ کنند.



وی درباره نقش آموزش در بحران گفت: همه افراد و مسٔولان در زمینه سوژه‌یابی، تاکتیک‌ها، اصول مدیریت بحران نیازمند به آموزش هستند، رسانه وظیفه دارد مسئولان را به این باور برساند که همه نیاز به هم‌آموزی، انتقال تجربیات و آموزش دارند.


رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه در ارتباط با استمرار امدادرسانی افزود: اگر بخواهیم حرفه‌ایی کار کرده و به مردم کمک کنیم و نوعدوستی و مسئولیت پذیری داشته باشیم باید به‌جای شیرجه‌زدن در آب، سیاسی‌کاری، کارهایی نمایشی و بیان حرف‌های شعاری به یاد داشته باشیم این بحران یک هفته تا چند هفته است و کار جدی رسانه بعد بحران شروع می‌شود که اگر اهمیت آن از زمان بحران بیشتر نباشد کمتر نیست. در این دوره است که معمولا مسئولان و رسانه‌ها با فروکش کردن بحران مردم را تنها می‌گذارند، اگر رسانه مردم را تنها نگذارد مسئولان نیز نمی‌توانند مردم را فراموش کنند.



نصراللهی هشدار داد: در دوره بحران و پس از آن مراقب دوقطبی‌ها باشیم، چپ و راست، شیعه و سنی، این استان  و آن استان  که بسیار خطرناکند، بهره‌برداری سیاسی از بحران‌های انسانی نامردانه‌ترین و غیرحرفه‌ای‌ترین کارها است.


وی افزود: در میان بحران برخی مسئولان در پی راه گریز هستند، پس مراقب وعده‌های آنان برای اصلاح امور باشید و آن وعده‌ها را در موعد مقرر پیگیری کنید، برخی مقامات چون می‌دانند رسانه پیگیری نمی‌کند هر قولی و وعده‌ای می‌دهند.


استاد مدیریت بحران کشور درباره نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران سیل اخیر استان گلستان بیان کرد: بررسی کنید علل سیل چه بود؟ پیامدهای آن چیست؟ اشکالات در کدام بخش‌ها است؟ قبل و حین سیل چه باید انجام می‌شد؟ برنامه‌های بعد از سیل چیست؟ علل سیل‌های قبلی را مطالعه و تشریح کنید و مسئولان را زیر سؤال ببرید و بر ضرورت داشتن برنامه‌ایی جامع تأکید کنید.


به گزارش آنا، شنیدن نظرات و پاسخ به سؤالات حاضرین در جلسه بخش دیگری از برنامه این نشست بود.


انتهای پیام/4122/4121/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته